اینترنت

کشف دایره رادیویی بزرگ و مرموز در فضا به وسعت یک میلیون سال نوری

کشف دایره رادیویی بزرگ و مرموز در فضا به وسعت یک میلیون سال نوری

فضا پر از پدیده‌های مرموز و جذاب است. یکی از این پدیده‌ها، «دایره‌های رادیویی عجیب» در فضا هستند که وسعت بسیار بالایی نیز دارند. اخترشناسان اخیرا یک نوع از این پدیده را شناسایی کرده‌اند که وسعت آن به بیش از یک میلیون سال نوری می‌رسد.

اخترشناسان پیش‌تر دایره‌های رادیویی عجیبی را در فضا کشف کرده بودند. حالا تصویری باکیفیت از این پدیده مرموز منتشر شده و دایره رادیویی عجیبی را نشان می‌دهد که وسعت آن بیش از یک میلیون سال نوری است.

کشف دایره رادیویی عجیبی که وسعتش بسیار زیاد است

دایره رادیویی عجیب

به نقل از DigitalTrends، دایره‌های رادیویی عجیب که به اختصار ORC نام دارند، برای اولین بار در سال 2019 میلادی کشف شدند. اکنون محققان این پدیده را با بالاترین وضوح مشاهده کرده‌اند. تصویر جدید این دایره فضایی توسط تلسکوپ رادیویی «Meerkat» در رصدخانه نجومی آفریقای جنوبی به ثبت رسیده است.

نکته مهم این است که این دایره‌های فضایی عجیب تنها به واسطه تلسکوپ‌های رادیویی قابل مشاهده هستند؛ بنابراین با استفاده از تلسکوپ‌های فروسرخ، نوری و اشعه ایکس نمی‌توان آن‌ها را دید.بر اساس صحبت‌های مطرح شده از مسئولان این رصدخانه، سه نظریه اصلی برای وجود این دایره‌های فضایی عجیب مطرح می‌شود:

  • این پدیده می‌تواند بقایای یک انفجار بزرگ در مرکز کهکشان میزبانش باشد؛ مانند ادغام دو سیاره بسیار پر جرم.
  • آن‌ها ممکن است فواره‌های قدرتمندی از ذراتی پر انرژی باشند که از مرکز کهکشان به بیرون پرتاب می‌شوند.
  • این دایره احتمالا نتیجه یک شوک پایانی پس از انفجار ستارگان است.

این اجرام به طور غیر قابل درکی وسیع هستند. به نظر می‌رسد که دایره‌های مورد اشاره از یک کهکشان در مرکز خود بهره‌مند باشند. وسعت این دایره‌های رادیویی متغیر است و برخی از آن‌ها به طرز باورنکردنی بزرگ هستند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا