اینترنت

شامپانزه‌ها ظاهرا از حشرات برای خود درمانی و التیام زخم‌ها استفاده می‌کنند

شامپانزه‌ها ظاهرا از حشرات برای خود درمانی و التیام زخم‌ها استفاده می‌کنند

دانشمندان با بررسی شامپانزه‌ها در بازه زمانی 15 ماهه متوجه شدند آنها ظاهرا از حشرات برای درمان برخی زخم‌ها استفاده می‌کنند و حشرات برای آنها شبیه به نوعی کمک‌ اولیه محسوب می‌شود.

در واقع محققان در بررسی خود متوجه شده‌اند که شامپانزه‌های وحشی حشرات را روی زخم‌های خود می‌‌زنند و با همین روش به نوعی خود درمانی می‌کنند. جالب است بدانید که این حیوانات، حتی برای التیام درد سایر شامپانزه‌ها نیز از همین روش استفاده می‌کنند و حشرات را روی زخم سایرین نیز قرار می‌دهند.

استفاده شامپانزه از حشرات برای التیام زخم

این عمل اولین بار در سال 2019 توسط «الساندرا ماسکارو» در پروژه شامپانزه اوزوگا در گابن کشف شد. ماسکارو متوجه شد که یک شامپانزه ماده به نام «سوزی» برای التیام زخم پای پسرش از این روش استفاده می‌کند. سوزی حشره را گرفته و در دهانش می‌گذارد و برای التیام زخم پسرش از آن کمک می‌گیرد.

شامپانزه1

ماسکارو و همکارانش نسبت به این موضوع کنجکاو شدند و ویدیوهای مختلفی از رفتارهای شامپانزه‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در طول 15 ماه، آنها 76 بار چنین رفتاری را در شامپانزه‌ها ثبت کردند.

به غیر از شامپانزه‌ها، حیوانات دیگری نیز برای خود درمانی از محیط طبیعی استفاده می‌کنند. بسیاری از موجودات از جمله خرس، میمون و گوزن، گیاهانی با خواص دارویی را می‌بلعند. محققان با الگوبرداری از حیوانات به دنبال کشف راهکارهای درمانی بهتری هستند.

به نظر می‌رسد شامپانزه‌ها ظاهرا چیزی درباره فواید دارویی برخی از حشرات می‌دانند که انسان‌ها هنوز موفق به کشف آن نشده‌اند. البته انسان‌ها نیز برای بهبود برخی زخم‌ها از زالو و حشره استفاده می‌کنند و برخی تحقیقات نشان داده‌اند که حشرات می‌توانند خواص ضد میکروبی داشته باشند. همچنین برخی از آنها می‌توانند می‌توانند برای کاهش درد نیز به کار گرفته شوند.

محققان می‌گویند این کشف، سطحی از شفقت و مهربانی در وجود شامپانزه‌ها را نیز نشان می‌دهد. در واقع آنها علاوه بر خود درمانی، رفتار اجتماعی شامپانزه‌ها را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا