اینترنت

آیا وسایل نقلیه الکتریکی امیدی برای چالش‌های اقلیمی هستند؟

آیا وسایل نقلیه الکتریکی امیدی برای چالش‌های اقلیمی هستند؟

بحران گرمایش کره زمین ما را به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تشویق می‌کند. وسایل نقلیه الکتریکی بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌های حمل و نقل هستند تا از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنند.

سال گذشته میلادی پر بود از اخبار تلخ آب و هوا. امواج گرمای بی‌سابقه شمال غرب اقیانوس آرام را دربرگرفته بود. آتش‌سوزی‌های جنگلی در کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن و ایالت‌های همجوار بیداد کردند. طوفان‌های استوایی به سرعت در اقیانوس آرام گسترش یافتند. حتی سیل‌های ویرانگر اروپای غربی و چین را زیر آب برد. هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در ماه اوت هشدار داد که تغییرات آب و هوایی ناشی از رفتارهای انسانی، جهان را به سمتی سوق می‌دهد که در آینده شاهد رخدادهای این چنینی بیشتری خواهیم بود. تنها راه جلوگیری از این رخدادها، تغییر رفتار انسان در کره زمین است.

برای جلوگیری از این دست اتفاقات، باید هرچه سریع‌تر میزان انتشار گازهای گلخانه‌های را به اندازه چشمگیری کاهش دهیم. برای کاهش میزان کربن باید به استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی – و مهم‌تر از آن، کربن‌زدایی از حمل و نقل – روی آوریم – حمل و نقل مسئول حدود یک چهارم انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان است.

اما مسیر رسیدن به این آینده پاک بسیار دشوار است. موانع سیاسی، اجتماعی و همچنین موانع علمی بسیاری در این مسیر وجود دارند. اما وسایل نقلیه الکتریکی راه خود را از میان تمام موانع باز می‌کنند و اکنون استفاده از آن‌ها به عنوان بهترین راه‌حل مقابله با انتشار دی‌اکسید کربن، در دستور کار بسیاری از جوامع قرار گرفته است.

«گیل تال»، مدیر مرکز تحقیقات خودروهای برقی و هیبریدی «پلاگین» در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «همین چند سال پیش، بسیاری از خودروسازان فکر می‌کردند وسایل نقلیه الکتریکی یا خودروهای الکتریکی ممکن است یک مد گذرا باشند و پس از مدتی از بورس خودرو خارج شوند. اما امروزه برای همه روشن است که خودروهای الکتریکی ماندگار هستند.»

در سطح جهانی، فروش خودروهای برقی در نیمه اول سال 2021 افزایش چشمگیری داشته است. نسبت به سال گذشته، میزان فروش 160 درصد افزایش یافته است – حتی در زمانی که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، خرید و فروش ماشین با مشکلاتی روبرو بود، فروش خودروهای برقی 46 درصد افزایش یافته بود. درهمین حال، شرکت‌های خودروسازی مانند «جنرال موتورز» تا «فولکس واگن» و «نیسان» عرضه مدل‌های جدید خودروهای الکتریکی را در دهه آینده در برنامه کار خود قرار دادند. جنرال موتورز و هوندا متعهد شدند به ترتیب تا سال 2035 و 2040، تمام خودروهای خود را برقی کنند. «فورد» نیز دست به رونمایی از نسخه‌های الکتریکی برخی از خودروهای خود شد.

تال می‌گوید درکنار تقاضای مصرف‌کننده برای خودروهای الکتریکی که سبب افزایش فروش می‌شود، آنچه اهمیت بیشتری دارد سیاست دولتمردان است که خودروسازان را برای افزایش تولید خودروهای برقی تحت فشار قرار می‌دهند. قوانین سرسختانه اتحادیه اروپا در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط صنعت خودروسازی در سال 2021 سبب شد تا خودروسازانی که پیش از این خودروی برقی تولید می‌کردند، میزان تولیدات خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهند. چین در سال 2020 موظف شد که میزان فروش خودروهای برقی در کشور خود را تا سال 2030 به میزان 40 درصد افزایش دهد. آن‌ها باید دست به حذف تدریجی موتورهای احتراق داخلی بزنند.

در ایالات متحده که حمل و نقل بیشترین تولید کننده گاز گلخانه‌ای است، دولت «جو بایدن» هدف خود را افزایش 50 درصد فروش خودروهای برقی در دهه پیش رو تعیین کرد – هم پلاگین هیبریدی و هم ماشین‌های تماما الکتریکی. امروزه سهم فروش خودروهای برقی در این کشور 2.5 درصد است. ایالت کالیفرنیا اعلام کرده که تا سال 2035 تمام خودروها و کامیون‌های جدید باید آلایندگی صفر داشته باشند.

نشانه‌های واضحی وجود دارد که گویای میزان تعهد خودروسازان به ساخت و فروش خودروهای برقی است. در ماه سپتامبر شرکت فورد اعلام کرد که قصد دارد دو مجتمع جدید در «تنسی» و «کنتاکی» تاسیس کند تا مخصوص تولید کامیون‌های برقی باشد. «جیم فارلی» مدیرعامل فورد در این‌باره گفت: « بحران تغییرات آب و هوا که همه ما در سال‌های گذشته به خوبی آن را درک کرده‌ایم، سبب شده تا علاقه مردم به خودروهای برقی افزایش یابد.»

او ادامه داد: «ما شاهد تغییرات شدید آب و هوا بوده‌ایم. بنابراین مردم باید به این دسته از وسایل نقلیه نه تنها به عنوان یک ابزار برای استفاده نگاه کنند، بلکه باید آن‌ها کمک کننده به طبیعت بدانند.»

پیمایش جاده‌ها

آژانس بین‌المللی انرژی در سال جاری گزارش داد اگرچه بازار خودروهای برقی به سرعت درحال رشد است، اما هنوز به اندازه کافی سریع نیست که بتواند اهداف جلسه توقف تولید گازهای گلخانه‌ای در پاریس را برآورده کند. آژانس دریافت برای اینکه جهان تا سال 2050 به آلایندگی خالص صفر برسد – زمانی که انتشار کربن اضافه شده به جو با میزان کربن حذف شده متعادل شود – خودروهای الکتریکی باید تا سال 2030، میزان فروش فعلی جهان خود را از رقم 5 درصد به 60 درصد برسانند.

محققان در سال 2020 در مجله «تغییرات آب و هوا» گزارش دادند که در مورد ایالات متحده، حتی اگر دولت بایدن برای خودروهای برقی تصمیمی اساسی اتخاذ کند، بخش حمل و نقل این کشور همچنان از اهداف حقیقی خود در زمینه کاهش انتشار آلاینده‌ها فاصله زیادی خواهد داشت. برای دستیابی به اهداف طرح‌ریزی شده، خودروهای برقی باید 90 درصد از فروش خودروهای جدید در بازار این کشور را تا سال 2050 دربربگیرند – در غیراین صورت تنها راه این است که مردم بسیار کمتر از ماشین‌های خود استفاده کنند.

برای جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی با خودروهای الکتریکی، باید گزینه‌هایی که این خودروها در اختیار مالک قرار می‌دهند، چندین معیار اصولی را دربر بگیرند. قیمت خودروهای برقی نو و دست دوم باید کاهش یابد. ایستگاه‌های شارژ باید برای همه در دسترس و مقرون به صرفه باشد – از جمله برای افرادی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که دسترسی به برق ندارند. همچنین باید طول عمر باتری‌ها افزایش یابد. در حدود پنج سال پیش، خودروها پس از پیمودن حدود 100 مایل نیاز به شارژ مجدد داشتند. امروزه به‌طور متوسط برای پیمودن حدود 250 مایل – فاصله تقریبی نیویورک تا واشنگتن – نیاز است که مجددا باتری ماشین شارژ شود – اما متاسفانه تعداد ایستگاه‌های موجود در این فاصله بسیار کم است.

باتری‌های این خودروها به فلزاتی نیاز دارند که کمیاب هستند. به عبارت دیگر دسترسی به آن‌ها دشوار است و یا در عملیات معدنی تولید می‌شوند که مسائل حقوق بشر در آن‌ها سختگیری‌هایی را بوجود می‌آورد. اگرچه راه‌حل‌هایی وجود دارد که بتوان بر این مشکلات غلبه کرد، اما بازیافت باتری‌ها به منظور کاهش جایگزینی مواد مسئله مهم دیگری است که ذهن خودروسازان را به خود مشغول کرده است.

باید در خاطر داشته باشیم که وسایل نقلیه الکتریکی به تنهایی به اندازه کافی برای جلوگیری از اثرات سو تغییرات آب و هوا کافی نیستند و نیاز به جلوگیری از بسیاری فعالیت‌های دیگر در سطح کره زمین است.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا