آیا بمب اتم میتواند جو زمین را به آتش بکشد؟

آیا بمب اتم میتواند جو زمین را به آتش بکشد؟
در پایان فیلم اوپنهایمر، اثر کریستوفر نولان، رابرت اوپنهایمر خطاب به آلبرت انیشتین میگوید: «وقتی با آن محاسبات نزد شما آمدم، فکر کردیم ممکن است واکنشی زنجیرهای را آغاز کنیم که کل جهان را نابود کند. انیشتین میگوید: «خب حالا که چی؟» و اوپنهایمر پاسخ میدهد معتقدم که این کار را انجام دادیم.»البته اوپنهایمر به صورت کنایه صحبت میکند و به جهانی اشاره میکند که به شدت درحال مسلح کردن خود با سلاحهایی است که میتواند جهان را چندین بار بیشتر نابود کند.قبل از انفجار اولین بمب هستهای، فیزیکدانان نگران بودند این انفجار بتواند اتمسفر را آتش بزند و واقعا جهان را نابود کند. نگرانیهای کلیدی که توسط فیزیکدان نظری ادوارد تلر مطرح شد، این بود که واکنش ممکن است مانند چیزی که در خورشید در جریان است، پایدار بماند.مقاله جدیدی درباره این موضوع چنین بیان میکند: «ترس تلر این بود که فرایند انفجار بمب هستهای ممکن است شامل گرمایش محلی سریع اتمسفر باشد که در آن به علت فقدان احتمالی قابلیت خنککنندگی، دما ممکن است تا نقطهای بالا برود که هستههای نیروژن-۱۴ که در اتمسفر وجود دارد، با همدیگر یا با سایر ایزوتوپهای اتمسفری سبک مانند هیدروژن-۱، کربن-۱۲ یا اکسیژن-۱۶ همجوشی پیدا کنند.»پروژه منهتن برجستهترین فیزیکدانان آن زمان را به منظور کشف این موضوع در اختیار داشت. در سال ۱۹۴۲، اوپنهایمر سوار قطار شد تا آرتور هالی کامپتون، برنده جایزه نوبل و متخصص فیزیک تشعشعات را ملاقات کند تا بدون دادههای تجربی پاسخ این سوال را پیدا کند که آیا با منفجر کردن بمبی بزرگ، سیاره آتش میگیرد؟
مجله خبری بیکینگ















