اینترنت

آموزش کوک کردن پیانو

آموزش کوک کردن پیانو

کوک کردن پیانو در نگاه اول ممکن است کار دشواری بنظر برسد. به طور معمول برای کوک سالیانه پیانو از تکنسین های مجرب در این زمینه استفاده می شود. اما اگر به شخصه به دنبال کوک کردن پیانوی خود هستید، اولین قدم تهیه ابزار مناسب از فروشگاه های فروش پیانو معتبر است.

اهرم کوک پیانو

اولین ابزار لازم برای کوک پیانو، اهرم کوک است. این اهرم ممکن است چکش ، آچار یا کلید نامیده شود. این ابزار شاید مهمترین مورد در کیت ابزار لازم برای کوک به شمار رود، پس حتما باید یک اهرم با کیفیت تهیه کنید.

تکنسین ها به طور معمول ، اهرم هایی را پیشنهاد می کنند که بر روی آن لیبل هایی مانند apprentice ، student یا craftsman درج شده باشد. ابزار های حرفه ای نیز برای افراد تازه کار طراحی شده اند که با قیمت حدود 50 دلار، می توان آنها را تهیه کرد. به طور کلی اینطور می توان گفت که قیمت ، نشانگر کیفیت اهرمی است که می خرید.

آموزش کوک کردن پیانو

سایز جک های مناسب

اهرم های کوک ، دارای سایز جک های مختلفی نیز هستند. جک های بزرگتر، پین کوک را به سمت پایین گرفته و شل تر بنظر می رسند، در حالی که جک های بزرگتر پین را به سمت بالا و محکمتر نگه می دارند. اگر مطمئن نیستید که جک با چه اندازه ای تهیه کنید، شماره 2 در تصویر زیر را انتخاب کنید.

سایز جک کوچکتر، شماره 1 ، در برخی پیانوهای اروپایی قابل استفاده است. برخی تکنسین های کوک حرفه ای از این سایز جک استفاده می کنند زیرا کنترل بیشتری در کوک را فراهم می کنند اما برای شروع راحتتر،  ما استفاده از جک شماره 2 را پیشنهاد می کنیم.

هنگام تعویض یک پین آسیب دیده، ممکن است از جک شماره 3 استفاده شود و دلیل این استفاده این است که این جک، پین را به صورت کاملتری می گیرد.

آموزش کوک کردن پیانو

تیونر

یک تیونر رنگی با کیفیت تهیه کنید. یک تیونر الکترونیکی، یک تن صدای مرجع را برای شما مشخص می کند تا نت را بیش از حد دیز یا بمل کوک نکنید.

حتما تیونر مخصوص پیانو تهیه کنید، تیونر هایی مانند تیونر گیتار تمام نت های مد نظر شما را تشخیص نمی دهند.

آموزش کوک کردن پیانو

استفاده از نرم افزار برای کوک

اگر بودجه محدودی دارید، نرم افزار های کوک را امتحان کنید. شرکت هایی هستند که نرم افزار کوک پیانو ارائه می کنند و ممکن است کنترل بیشتری به نسبت تیونر های کروماتیک ارائه دهند. همچنین با هر نرم افزاری، ممکن است برای دریافت بهترین نتایج به یک میکروفون اکسترنال نیاز داشته باشید و به میکروفون داخلی لپ تاپ تکیه نکنید.

آموزش کوک کردن پیانو

خرید انواع mute

برای شروع شما حداقل به 6 یا 7 اندازه و نوع مختلف mute ( تجهیزاتی برای بی صدا کردن سیم ها و جلوگیری از رزونانس آن ها ) نیاز خواهید داشت. برخی از این mute ها ممکن است کارایی مناسبی برای سیم های پایینتر داشته باشند، در حالی که امکان استفاده از آن ها برای سیم های بلند یا کوتاهتر تربل پیانو وجود نداشته باشد.

Mute ها نسبتا ارزان قیمت هستند. Mute های لاستیکی استاندارد و همچنین نوار های نمدی و موچین های پلاستیکی نیز تهیه کنید.

آموزش کوک کردن پیانو

روند کوک کردن پیانو

برای کوک کردن پیانو ، شما نیاز به ابزار لازم برای باز نگه داشتن درب خارجی و دسترسی به سیم و موارد داخلی خواهید داشت. همیشه قبل از کوک ، ابزار هایی مانند اندازه پیچ گوشتی مناسب را در نظر داشته باشید. داخل پیانو را گردگیری کنید. همچنین ممکن است نیاز به یک منبع نور برای دید بهتر داشته باشید. با سیم و پین های کوک پیانو آشنا شوید. قبل از شروع کار، در حالتی که پنل روی پیانو بسته است به نوازندگی با کلاویه های پیانو بپردازید تا سیم هایی که از کوک خارج شده اند را شناسایی کنید.

 قبل از اقدام به کوک، درک مناسب از تئوری موسیقی نسبتا ضروری است. شما باید حداقل با اکتاو و ارتباط بین نت ها آشنا باشید، زیرا قرار نیست هر نت را با صدای عالی کوک کنید. بلکه نت ها بر اساس مفهومی به نام inharmonicity یا ناهماهنگی نسبت به یکدیگر کوک می شوند. شما می توانید آموزش ویدیویی کوک کردن پیانو سازکالا را مشاهده کنید.

از نت C وسط شروع به کوک کنید

کوک رایج برای اکثر پیانوها A440 در نظر گرفته شده است، به این معنی که A4 به نحوی کوک شود که امواج صوتی با فرکانس 440 هرتز ارتعاش کنند. این کوک استاندارد ، در بیشتر کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند کوک اروپایی اغلب مقداری بالاتر و در 442 هرتز تنظیم می شود.

 یک نت تربل وسط، مانند A وسط، معمولا 3 سیم در هر نت قرار می گیرد. 2 سیم اول را Mute یا همان بی صدا کنید تا فقط سیم سوم شنیده شود. سیم را به نحوی تنظیم کنید که با تن صدای تیونر کروماتیک شما مطابقت کند، سپس 2 سیم دیگر را مطابق با آن کوک کنید.

 سیم های دیگر نیز unison نامیده می شوند. زمانیکه unison ها را کوک می کنید، این کار را با گوش انجام دهید و از تیونر کروماتیک یا نرم افزار برای کوک این سیم ها استفاده نکنید.

آموزش کوک کردن پیانو

پین را برای کوک سیم بچرخانید

اهرم کوک پیانو خود را در بالای پین قرار داده و یک حرکت جزئی برای چرخاندن پین کافی است. تنها یک حرکت کوچک دست می تواند سیم را کامل ببندد، پس نیاز به تمرین یا کنترل صحیح ابزار برای کوک هر سیم خواهید داشت.

اگر پین را به سمت راست بچرخانید ( در جهت عقربه های ساعت ) ، کوک به سمت فرکانس های بالا و در صورتی که در جهت معکوس این کار را انجام دهید، کوک را به سمت فرکانس های پایین هدایت می کنید. در استفاده از ابزار باید دقت لازم را داشته باشید زیرا شل شدن یا آسیب دیدن پین یا سیم در حین چرخاندن از مشکلات اصلی در کوک سیم ها است و به همین دلیل کمک گرفتن از یک تکنسین مجرب توصیه می شود.

مقداری پین را بچرخانید و تن صدای نت مد نظر را بررسی کنید. این کار را به آرامی تا زمانی ادامه دهید که صدای سیم و تیونر کروماتیک یا برنامه نرم افزاری شما هماهنگ شوند.

آموزش کوک کردن پیانو

پین را تنظیم کنید

هنگامی که به صدای مد نظر رسیدید، باید پین را تنظیم کنید تا به راحتی از تن خارج نشود. به اندازه یک تار مو پین را در جهت عقربه های ساعت محکم کنید، سپس کمی بیشتر پین را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کوک صحیح انجام شود.

سخن پایانی سازکالا

اگر در حین کوک کردن پیانویتان دچار مشکل شدید و یا هر سوال دیگری در مورد پیانو و دیگر سازهای موسیقی داشتید. پیشنهاد ما به شما ، مشاوره با کارشناسان فروشگاه سازکالا است.سازکالا، یک فروشگاه معتبر است که نمایندگی رسمی برند هایی مانند یاماها، کرگ و … می باشد. برای مشاوره با کارشناسان این فروشگاه می توانید با شماره ی 02154772 تماس گرفته و یا به وبسایت آن ها به نشانی www.sazkala.com مراجعه کنید.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا