طوفان ۱۲ روزه اقتصاد دیجیتال ایران: روایت بقا، تابآوری و درسهایی برای آینده کسبوکارهای آنلاین

طوفان ۱۲ روزه اقتصاد دیجیتال ایران: روایت بقا، تابآوری و درسهایی برای آینده کسبوکارهای آنلاین
وقتی سایه جنگ بر سرزمینی میافتد، تنها زندگی روزمره مردم نیست که تحتالشعاع قرار میگیرد؛ نبض اقتصاد نیز کند میشود و بسیاری از صنایع در آستانه فروپاشی قرار میگیرند. در بحران اخیر کشور، اکوسیستم دیجیتال ایران که در سالیان اخیر با تلاش بیوقفه متخصصان و کارآفرینان در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته بود، به سراغ مدیران و روابط عمومیهای چند کسبوکارهای آنلاین کشور، شامل تکنوگروپ (تکنولایف)، اُکالا، خانومی، تپسیشاپ و اسنپشاپ رفتیم تا از نزدیک، روایت آنها را از این طوفان و تلاش برای بقا و ادامه ارائه سرویس را بدانیم.
مختل شدن شریانهای حیاتی: چالشی سه وجهی برای کسبوکارهای آنلاین
در طول بحران ۱۲ روزه اخیر، تمامی اکوسیستم دیجیتال کشور تحت تأثیر شرایط قرار گرفت و کسبوکارهای آنلاین با چالشهای عمدهای دستوپنجه نرم کردند که عمدتاً در سه محور اصلی قابل دستهبندی بود: زیرساخت، تقاضا و لجستیک.
حسین حیدر، مدیرعامل هلدینگ تکنوگروپ، به بیکینگ میگوید که مشکلات زیرساختی اینترنت مهمترین چالش آنها بود که سرعت دسترسی به پلتفرمهایشان را بهشدت کاهش داد. مسائل عملیاتی هم وجود داشت؛ با توجه به اولویت ایمنی نیروهای انسانی، ناچار به کاهش ظرفیت ارسال کالا شدند. از سوی دیگر، زنجیره تأمین کالا دچار اختلال شد که مجموعه این عوامل، کاهش قابل توجه حجم فروش را برای هلدینگ تکنوگروپ به همراه داشت.
کاهش فروش ۹۰ درصدی خانومی و ۸۰ درصدی اسنپ شاپ
پلتفرم خانومی نیز تجربهای مشابه داشت؛ همبنیانگذار و مدیرعامل این مجموعه اعلام میکند که در روزهای ابتدایی جنگ، قطع گسترده اینترنت، ناپایداری روانی جامعه و از بین رفتن دسترسی به کانالهای ارتباطی، باعث شد فروش این پلتفرم در بعضی روزها تا ۹۰ درصد افت کند. با این حال، با تعریف مسیرهای جایگزین، حفظ ارتباط با مشتریان و هماهنگی لجستیکی، آنها توانستند جریان حداقلی فروش را بازسازی کنند و در نهایت، حجم فروش را تا ۵۵ درصد به ظرفیت قبل از بحران برگردانند.















