اینترنت

دور زدن فیلترینگ به سبک دانش‌آموزان چینی

دور زدن فیلترینگ به سبک دانش‌آموزان چینی

بامداد زندباف: در چین دو دیوار بزرگ وجود دارد. یکی دیوار تاریخی که قرار بود سد راه مهاجمان بیابان‌گرد شود، دیگری دیواری مدرن و مجازی با نام فایروال (دیوار آتشین) بزرگ که فضای مجازی چین را از جهان جدا می‌کند.

اما دانش آموزان چینی با عبور از “فایروال بزرگ” از چت جی پی تی برای انجام تکالیف خود و نوشتن گزارش و تقویت مهارت زبانی خود استفاده می کنند.

چت جی پی تی به لطف توانایی خود در تولید مقالات با کیفیت, شعر و کدهای برنامه نویسی در کوتاه ترین زمان, تمام نگاه ها در دنیای هوش مصنوعی را معطوف خود کرده.

با این حال این هوش مصنوعی معلمانی را که نگران تقلب و انتحال(سرقت ادبی)هستند را آزرده خاطر کرده.

دانش آموزان چینی که فقط به کمک وی پی ان می توانند به این سرویس دسترسی پیدا کنند, در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته اند که از چت جی پی تی برای مقاله نویسی, حل مسئله های علمی و ریاضی و کدنویسی استفاده کرده اند.

استر چن, دانش آموز یازده ساله چینی میگوید: چت جی پی تی مدت درس خواندن او در خانه را نصف کرده است. و خواهرش از چت جی پی تی برای یادگیری انگلیسی استفاده می کند.

استر که در مدرسه تیزهوشان در کلان شهر شنژن در جنوب چین درس می خواند می گوید, قبلا روزانه چهار الی پنج ساعت صرف انجام تکلیف می کرده.

او می گوید :” مادرم تا دیروقت بیدار می ماند تا من تکالیفم را انجام دهم و ما اغلب اوقات دعوا می کردیم.حالا به لطف چت جی پی تی تحقیقاتم را به سرعت انجام می دهم.”

چند دانش آموز به خبرگزاری فرانسه گفته اند برای استفاده از چت جی پی تی و دورزدن فیلترها شماره مجازی خریده اند یا از وی پی ان استفاده کرده اند.

یک خرده فروش شماره تلفن ایالات متحده را به قیمت ۵.۵ یوان (۰.۸ دلار) می فروشد,و حتی شماره تلفن هند از یک یوان هم ارزان تر است.

و کسانی که نمی توانند از این فایروال عبور کنند, می تواند از ای.آی لایف استفاده کنند که بابت هر سوال از چت جی پی تی و انجام خدمات دیگر یک یوان(۰.۱۵ دلار) دریافت می کند.

خلاصه نویسی هوش مصنوعی

به گزارش مطبوعات چینی ماه گذشته شرکت های بزرگ فناوری, از جمله شرکت مادر وی چت, تن سنت و رقیب آنها انت گروپ, دستور قطع دسترسی به چت جی پی تی در پلتفرم های خود را داده اند, و رسانه های دولتی آن را عنوان ابزاری برای ترویج “تبلیغات سیاسی خارجی” مورد انتقاد قرار داده اند.

اما ونگ جینگ جینگ, مادر استر می گوید نگران نیست.

او در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت:” ما سال هاست از وی پی ان استفاده می کنیم.بهتر است دخترها به طور گسترده از منابع مختلف مطالعه کنند.” و در ادامه افزود بیشتر نگران تقلب کردن است و به شدت مراقب آنهاست.

استر اصرار داشت از چت جی پی تی برای انجام تکالیفش استفاده نمی کند و به تکلیف جدیدش که باید گزارشی راجع به کتاب “آسمان را نگه دار” نوشته لیو سیشین نویسنده مشهور علمی تخیلی چینی, اشاره کرد .

او می گوید به لطف برنامه پرمشغله او که شامل کلاس پیانو, شنا, شطرنج و ژیمناستیک ریتمیک می شود وقتی برای خواندن کتاب نداشت.

او در عوض از چت جی پی تی خواست خلاصه ای از شخصیت ها و بندهای اصلی کتاب در اختیار او قرار دهد تا به کمک آن گزارش تهیه کند.

فشار کمتر روی دانش آموزان

دانش آموازان از چت جی پی تی برای دور زدن صنعت پرسود آموزش زبان در چین استفاده می کنند. متقاضیان به کمک معلمان گران قیمت هزاران کلمه را با تکرار یاد می گیرند تا برای امتحانات ورودی دانشگاه های ایالات متحده, بریتانیا یا استرالیاآماده شوند. استلا ژنگ ۱۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت:” من نمی خواستم لیست کلمات یا مکالمه حفظ کنم.”

پس به جای پرداختن ساعتی ۶۰۰ یوان(۸۵ دلار) او از این کلاس ها خارج شد و حالا به کمک مکالمه با چت جی پی تی به یادگیری خود ادامه می دهد.

او توضیح داد:”فشار کمتری حس می کنم,همچنین چت جی پی تی بازخورد فوری به مقالات من دارد و من می توانم نسخه های مختلف ارائه دهم.”

توماس لائو مشاور پذیرش دانشگاه در شهر شرقی شوژو میگوید بیش از دو جین از دانش آموزانی که با آنها کار می کرده از مدرسه های آموزش زبان خارج شده اند و به چت جی پی تی روی آورده اند.

ولی این ابزار مشکلاتی هم پدید آورده. لائو می گوید:” من به کمک نرم افزار تمام مطالب و تقاضانامه های دانش آموزان را چک کردم تا بفهمم آیا از هوش مصنوعی استفاده کرده اند, و بسیاری از آنها از این آزمون سربلند بیرون نیامدند.”

جلوگیری یا پذیرش

انبوهی از شرکت های تکنولوژی چینی از جمله بایدو, علی بابا و جیدی دات کام ادعا کرده اند که در حال توسعه رقیبی برای چت جی پی تی هستند.

اما پکن در حال حاضر آماده سرکوب است و به زودی قوانینی برای کنترل هوش مصنوعی ارائه خواهد کرد.

در حالی که ابزارهای برای تشخیص استفاده از هوش مصنوعی در متن در چین در دسترس است, مدارس هم در حال تعلیم معلمانی هستند تا از رعایت اصول اخلاقی آکادمیک اطمینان حاصل کنند.

تیم والاس که در پکن در حال تدریس است میگوید:” بحث سر این است چت جی پی تی در کلاس ها سرکوب یا پذیرفته شود.”

ولی با استفاده برخی معلمان از این فناوری, سخت است دانش آموزان را از آن محروم کنیم.

تیم والاس در ادامه گفت:” معلمان از این ابزار برای طرح برنامه آموزشی در کوتاه ترین زمان استفاده می کنند. ما نمی توانیم در حالی که خودمان از آن استفاده می کنیم به دانش آموزان بگوییم از چت جی پی تی استفاده نکنند.”

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا