رمز ارز

تحلیل بلندمدت قیمت مس جهانی

تحلیل بلندمدت قیمت مس جهانی

تحلیل بلندمدت قیمت مس جهانی

در روزهای اخیر، قیمت سومین فلز پرکاربرد در جهان یعنی مس با رشد قابل توجه خود، بالاترین حد قبلی خود را لمس کرد. با ایجاد روند صعودی قوی، روند نزولی قبلی که در سال ۲۰۲۲ شروع شده بود به پایان رسید.

مس به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک شناخته می شود و سود خوبی به سرمایه گذاران خود ارائه می دهد. در سومین هفته ژانویه قیمت فیوچرز مس به بالاترین سطح در ۷ ماه اخیر رسیده است. معاملات فیوچرز مس به صورت گسترده در LME (بازار فلزات لندن) و COMEX انجام می شود.

علت افزایش قیمت مس

افزایش تقاضا از ناحیه چین که تحت تاثیر تغییر سیاست های اقتصادی ناشی از بحران های شیوع کووید صورت گرفته در ماه دسامبر موجب آغاز رشد قیمت های جهانی شده است.

طبق داده های تاریخی، پایین ترین سطح قیمتی در سال گذشته در محدوده ۶۹۹۰ دلار در ماه جولای  ثبت شده است. پس از آن قیمت مس در یک کانال صعودی با شیب کم در حال افزایش بوده است. اما با آغاز سال ۲۰۲۳ روند صعودی شتاب گرفته و تنها در عرض ۱۷ روز از حوالی ۸۲۶۸ دلار تا ۹۲۸۲ دلار پیش رفته است.

نمودار قیمت مس

نمودار قیمت مس

پیش بینی کارشناسان نشان می دهد روند صعودی که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شکل گرفته و در سال جدید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کرده می تواند بهای هر تن مس را تا ۱۱۰۰۰ دلار برساند. برخی کارشناسان معتقدند برای صعود قابل توجه قیمت، باید محرک های اقتصادی زیادی دست به دست هم دهند و در شرایط فعلی هنوز این موضوع برآورده نشده است.

با توجه به رکود بازارهای اقتصادی و تداوم بحران های اقتصادی ناشی از افزایش تورم این احتمال وجود دارد که قیمت مس هم از رکود اقتصادی موجود تاثیر بپذیرد. با این حال، افزایش تقاضا از جانب صنایع  مرتبط با انرژی های تجدید پذیر ادامه خواهد داشت. به همین دلیل پیش بینی شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با راه اندازی معادن جدید در کشورهایی مانند کنگو و شیلی، بازار مس جهانی رونق بگیرد و ارزش مس تا ۱۱ هزار دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کند.

پیش بینی قیمت مس

تحلیل گران بانک آمریکا خوشبین هستند که قیمت مس در نیمه دوم سال جاری ریکاوری خواهد شد. در این تخمین ها، قیمت مس بالاتر از ۱۲۰۰۰ دلار به ازای هر تن پیش بینی شده است.

طبق پیش بینی گلدمن ساکس قیمت مس در سال ۲۰۲۳ با میانگین ۹.۷۵۰ دلار به ازای هر تن معامله خواهد شد و در سال ۲۰۲۴ میانگین قیمت تا ۱۲۰۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

کارشناسان بانک کانادایی CIBC محتاط تر هستند و انتظار دارند قیمت در نیمه اول سال تا میانگین ۳.۳۵ دلار به ازای هر پوند و در نیمه دوم تا ۳.۶۵ دلار به ازای هر پوند افزایش یابد.

اگرچه همه تحلیل گران پیش بینی مثبتی از آینده مس ارائه نداده اند، واضح است که روند بلندمدت قیمت مس با توجه به افزایش تقاضا برای خودروهای برقی و روند سریع جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیری مانند انرژی خورشیدی و بادی صعودی خواهد بود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا