رمز ارز

صرافی اوپن سی ( OpenSea) | آموزش خرید و فروش ان اف تی (NFT)

صرافی اوپن سی ( OpenSea) | آموزش خرید و فروش ان اف تی (NFT)

بازار اوپن سی، آشنایی و خرید و فروش ان اف تی

حتماً در یک سال اخیر سروصدای زیادی در مورد ان اف تی (NFT) شنیده اید و می خواهید درباره نحوه خرید ان اف تی در بازار مشهور اوپن سی(OpenSea) اطلاعاتی کسب کنید. شاید نام CryptoKitties را شنیده باشید، اولین بازی NFT که شبکه اتریوم را از کار انداخت، یا Bored Ape Yacht Club، یکی از محبوب ترین مجموعه های NFT که با قیمت کفی نزدیک به ۱۰۰ ETH یا هزاران دلار آمریکا معامله شد. NFTها توکن های غیرقابل تعویض هستند که به صورت شفاف روی بلاک چین ثبت می شوند. آنها را می توان به عنوان نمایشی از مالکیت برای دارایی های دیجیتالی و فیزیکی استفاده کرد.

هر چیزی را می توان توکنیزه کرد؛ از هنر دیجیتال و موسیقی گرفته تا دارایی های درون بازی و دارایی های دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات. این دارایی های دیجیتالی به عنوان راه حلی برای هنرمندانی که می خواهند از مالکیت معنوی خود محافظت کنند، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

برای بازدید، خرید و فروش یا ایجاد NFT خود، باید از یک بازار NFT دیدن کنید. بزرگترین بازار در این زمینه اوپن سی است. به گفته DappRadar، این بازار NFT تا سال ۲۰۲۱ دارای حجم معاملاتی معادل ۱۲.۵ میلیارد دلار بود که تقریباً ۸۸ درصد از کل حجم معاملات NFT در آن سال را شامل می شد.

برخی از برجسته ترین مجموعه های NFT در اوپن سی عبارت اند از Bored Ape Yacht Club، CryptoPunks و Doodles. ما در این مطلب نگاهی دقیق تر به اینکه اوپن سی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است خواهیم داشت.

اوپن سی ( OpenSea) چیست؟

صرافی اوپن سی در واقع بازاری شبیه به eBay، Etsy و Amazon است، با این تفاوت که تمام اقلام فهرست شده مجموعه ای دیجیتالی و منحصر به فرد هستند که کاربران می توانند آن ها را در قالب NFT خرید و فروش کنند. این پلتفرم یک صرافی غیرمتمرکز و همتا به همتا است که کاربران را قادر می سازد تا به صورت مستقیم و بدون اعتماد به یکدیگر تراکنش انجام دهند.

OpenSea در سال ۲۰۱۷ توسط مهندسان نرم افزار الکس آتالا و دوین فینزر تأسیس شد. این افراد که مجذوب راه اندازی CryptoKitties شدند، با دیدن پتانسیل NFTها بر آن شدند تا برای اولین بار مالکیت واقعی اقلام دیجیتال را امکان پذیر کنند. هنرمندان دیجیتال و سازندگان محتوا می توانند از این پلتفرم برای ایجاد مجموعه های NFT، تعیین هزینه برای توکن های خود و ایجاد حراجی برای فروش آنها استفاده کنند.

نحوه کار اوپن سی چگونه است؟

بازار اوپن سی یک بازار غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ نهاد مرکزی، معاملات روی پلتفرم را کنترل نمی کند. در عوض، معاملات با قراردادهای هوشمند خوداجرا که تجارت منصفانه را تضمین می کنند، تسهیل می شوند. معاملات در اوپن سی یا به طور کلی انجام می شود (خریدار NFT دریافت می کند و فروشنده پول می گیرد) یا اصلاً انجام نمی شود. معاملات در اوپن سی به عنوان معاملات اتمی شناخته می شوند.

از آنجا که اوپن سی یک بازار همتا به همتا است، از نظر فنی هیچ واسطه ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. با این حال، این پلتفرم ۲.۵ درصد از هر تراکنش را به عنوان کارمزد دریافت می کند. هزینه های رقبا از ۰ تا ۱۵ درصد متغیر است.

معماری صرافی اوپن سی مبتنی بر پروتکل Wyvern که مجموعه ای از قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم است، طراحی شده است تا خرید و تجارت دارایی های دیجیتالی منحصر به فرد را تسهیل کند. این پلتفرم پشتیبانی از بلاک چین را در سراسر اتریوم، پالیگان و Klatyn ارائه می دهد.

نقاط قوت صرافی اوپن سی

یکی از مزیت های اصلی بازار اوپن سی این است که کاربران می توانند با استفاده از آن بدون هزینه گس (کارمزد انجام تراکنش) مبتنی بر شبکه پلیگان، NFTها را به صورت رایگان ایجاد کنند. انتخاب بازار بدون گس به این معنی است که سازندگان مجبور نیستند هزینه های انجام تراکنش در شبکه اتریوم را بپردازند. مزیت دیگر این است که خالق اصلی یک NFT می تواند ترتیبی دهد که برای هر فروش توکن در بازار ثانویه به صورت دائمی  حق امتیاز دریافت کند.

خریداران به راحتی می توانند از مجموعه های NFT بازدید کرده و بر اساس قیمت، وضعیت، بلاک چین بومی و کمیاب بودن هر توکن آنها را فیلتر کنند. بسته به نوع حراج، خریداران می توانند پیشنهاد قیمت بدهند، یا فوراً خرید کنند و قیمت فعلی NFT را بپردازند. خریداران همچنین می توانند تاریخچه خرید هر NFT، از جمله تعداد دفعات فروخته شدن، خریدار و قیمت های آن را مشاهده کنند. اوپن سی از بیش از ده ها کیف پول رمزنگاری پشتیبانی می کند که متامسک و کوین بیس والت محبوب ترین آنها هستند.

نقاط ضعف صرافی اوپن سی

یکی از نگرانی های اصلی صرافی اوپن سی این است که چون از بلاک چین اتریوم استفاده می کند، ممکن است در زمان اوج تراکم شبکه، هزینه های گس بالایی داشته باشد. برای رفع این مشکل، اوپن سی پشتیبانی از بلاک چین پالیگان را اضافه کرد و یک بازار بدون گس ایجاد نمود. اتریوم همچنین در تلاش است تا با انتقال به اتریوم ۲.۰ این مشکل را حل کند. اتریوم ۲.۰ یک پروتکل با هزینه و انرژی کارآمدتر و مبتنی بر اثبات سهام است.

نگرانی دیگر مربوط به عملکرد پلتفرم است. وب سایت و API اوپن سی اغلب با عملکرد ضعیف اجرا می شوند. اوپن سی همچنین با اختلال در ارائه خدمات و مشکلات مداوم پایگاه داده و تأخیر در زمان پاسخ مواجه است. در پاسخ به این مشکلات، این شرکت شروع به انتشار یک گزارش ماهانه کرده که در آن به تشریح مشکلات ماه گذشته و اقداماتی که برای حل آنها انجام شده است، می پردازد.

مشتریان از استفاده نادرست از اوپن سی متحمل ضرر شده اند. در سپتامبر ۲۰۲۱، رئیس بخش تولید اوپن سی به انجام معامله NFT بر اساس اطلاعات داخلی متهم شد. این مدیر اجرایی از کیف پول های مخفی ارزدیجیتال برای خرید NFT قبل از فهرست شدن در صفحه اصلی پلتفرم استفاده می کرد تا مدت کوتاهی پس از انتشار به عموم، آنها را بفروشد. اوپن سی بلافاصله در یک پست وبلاگی پاسخ داد که “توصیه هایی را در مورد اینکه چگونه می توانیم کنترل های موجود خود را تقویت کنیم” ارائه کرد و استعفای مدیر اجرایی را پذیرفت.

در ژانویه ۲۰۲۲، کاربران متوجه دزدی ۳۳۲ ETH به ارزش حدود ۸۰۰۰۰۰ دلار در اوپن سی شدند. اوپن سی در این رابطه اعلام کرد که مستقیماً با مشتریان آسیب دیده تماس گرفته و هزینه آنها را بازپرداخت کرده است، اما خاطرنشان کرد که این مشکل برای بازارهای مبتنی بر بلاک چین عادی است و به همه مشتریان اطلاع داد که چگونه حساب های خود را مدیریت کنند تا از این آسیب پذیری به دور باشند.

خرید NFT در صرافی اوپن سی

با اوپن سی می توانید یک NFT یا مجموعه ای از NFTها را بخرید. با فیلترهای مختلف، به راحتی می توانید یک NFT را در میان میلیون ها مورد پیدا کنید. دسته های بی شماری را کاوش کنید و NFT  هایی را بیابید که برای فروش فهرست شده اند. شما می توانید آنها را در حراج خریداری کنید. پلتفرم اوپن سی همچنین به شما امکان می دهد یک NFT برای خود ایجاد کنید و آن را در بازار فهرست نمایید.

اوپن سی همچنین آمار بازار و فعالیت NFTهای برتر را ارائه می دهد که بر اساس قیمت کف به همراه حجم و سایر آمارهای مهم برای معامله رتبه بندی می شوند. علاوه بر این، ابزارهای جدید و مبتکرانه ای که توسط این پلتفرم ساخته شده است، یک بازار یکپارچه را ارائه می دهد که امکان تجارت راحت دارایی های دیجیتال را همراه با یک پلتفرم قابل اعتماد برای راه اندازی موفقیت آمیز آثار جدید دارد.

اوپن سی که به سمت آینده ای سودآور پیش می رود، توسط رهبران برجسته صنعت و شرکت های برتر پشتیبانی می شود. نحوه پرداخت NFTها توسط ارزدیجیتال اتریوم انجام می شود که به طور خاص برای انجام تراکنش ها در بلاک چین اتریوم استفاده می شود.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

برای شروع خرید NFTها در پلتفرم اوپن سی ابتدا باید از ۳ مرحله اساسی اطمینان حاصل کنید.

مرحله ۱: ایجاد حساب در یک کیف پول ارزدیجیتال مانند متامسک

کیف پول ارزدیجیتال به افراد اجازه می دهد تا دارایی های دیجیتال خود را به راحتی ذخیره و بازیابی کنند. کیف پول های دیجیتالی متعددی وجود دارند که ویژگی های منحصربه فردی را ارائه می دهند و در شرایط خاص مفید هستند. Metamask و Fortmatic به ترتیب از بهترین کیف پول های دسکتاپ و موبایل به شمار می روند.

سایر کیف پول هایی که از NFT پشتیبانی می کنند عبارت اند از:

Authereum ،Dapper، Bitski، Torus، TrustWallet، Portis، Fortmatic/Magic، Arkane، Kaikas، OperaTouch، WalletConnect، WalletLink

در این راهنما، ما از متامسک برای اتصال به پلتفرم اوپن سی استفاده می کنیم. شما باید متامسک را روی موبایل خود دانلود کنید یا افزونه MetaMask  را بر مرورگر خود نصب نمایید.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

اگر به صفحه اصلی Opensea رفته و روی دکمه wallet در سمت راست قسمت بالا کلیک کنید، منوی بازشده تمام کیف پول های پشتیبانی شده را به شما نشان می دهد.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

روی MetaMask کلیک کنید تا به صفحه نصب هدایت شوید. مرورگر موردنظر خود (کروم، آی او اس یا اندروید) را انتخاب کنید و روی Install کلیک کنید و کیف پول متامسک را به عنوان یک افزونه در مرورگر خود نصب نمایید.

مرحله ۲: همگام سازی کیف پول متامسک با اوپن سی

اگر برای اولین بار از متامسک استفاده می کنید، بعد از کلیک روی افزونه در مرورگر خود روی دکمه «Get Started» کلیک کنید. مرحله بعدی را دنبال کنید و یک رمز عبور انتخاب نمایید. پس از انتخاب یک حساب کاربری، در داشبورد کیف پول خواهید بود. سپس به صفحه اصلی صرافی اوپن سی بروید و روی گزینه account در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید که شما را به صفحه ورود هدایت می کند. کیف پول خود را از بین گزینه ها انتخاب کرده و روی sign in کلیک نمایید.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

کیف پول شما اکنون به حساب اوپن سی متصل است. به طور پیش فرض، نام کاربری بر روی Unnamed تنظیم شده است. برای رفع آن روی نماد چرخ دنده در سمت راست کلیک کنید. یک پاپ آپ ظاهر می شود. در اینجا در تنظیمات کلی می توانید نام کاربری خود را تغییر دهید، مشخصات و آدرس ایمیل خود را اضافه کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن وجوه به کیف پول Opensea NFT

از ارزدیجیتال اتر یا ETH برای پرداخت هزینه خرید و همچنین هزینه گس استفاده می شود. هزینه گس توسط اوپن سی دریافت نمی شود، بلکه هزینه انجام یک تراکنش کامل در بلاک چین اتریوم است.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

اضافه کردن وجوه به حساب اوپن سی

برای افزودن وجوه/ETH به حساب اوپن سی، روی دکمه کیف پول در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید و در منوی کشویی، «Add Funds» را انتخاب کنید. در ادامه نحوه انتقال وجه را تعیین نمایید. اگر Exchange را انتخاب کنید، آدرسی ظاهر می شود که باید ETH را در آن واریز کنید.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

همچنین می توانید با انتخاب ارز خود با استفاده از کارت، خرید کنید. توجه داشته باشید، بسته به موقعیت مکانی شما، ممکن است قادر به خرید مستقیم از صرافی اوپن سی با استفاده از کارت اعتباری نباشید. همچنین خرید با کارت اعتباری مستلزم هزینه های اضافی خواهد بود.

افزودن مستقیم وجوه به کیف پول

به داشبورد کیف پول MetaMask بروید و روی buy کلیک کنید.

صرافی اوپن سی ( OpenSea) | آموزش خرید و فروش ان اف تی (NFT)

۲ گزینه وجود دارد، گزینه اول که “Buy ETH with Wyre” است شما را به صفحه کارت اعتباری می برد. در اینجا باید کشور خود را انتخاب کنید و مقدار وجوهی که دارید را تایپ نمایید. در زیر آن نوار نشان می دهد که در ازای آن چقدر ETH دریافت خواهید کرد. گزینه دوم “Directly Deposit Ether” است که کلید خصوصی را به شما نشان می دهد. پس از تکمیل تراکنش، اکنون می توانید تجارت خود را در اوپن سی شروع کنید.

نحوه مرور و یافتن NFT در اوپن سی

روی دکمه “Explore- ALL NFTS” کلیک کنید تا صفحه مرور باز شود. در اینجا می توانید در دسته های مختلف، وضعیت (حراج، در حال فروش، جدید، پیشنهادها)، قیمت، کلکسیون، زنجیره ها و همچنین تازه های ایجاد شده، فروخته شده و فهرست شده را جستجو کنید. می توانید یک هنرمند یا NFT خاص را جستجو کنید، یا به سادگی بازار را برای انتخاب NFT  هایی که می خواهید خریداری کنید، کاوش نمایید.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

NFT موردعلاقه خود را انتخاب کنید و برای خرید روی آن کلیک نمایید. در اینجا می توانید قیمت، تاریخچه قیمت، توضیحات، ویژگی ها، جزئیات و همچنین تاریخچه معاملات آن را مشاهده کنید. می توانید در لحظه خرید کنید یا یک پیشنهاد برای خرید ارائه دهید.

مراحل ایجاد حساب برای خرید در صرافی اوپن سی

اکنون برای خرید NFT از صرافی اوپن سی، روی خرید کلیک کنید و مبلغ ETH موردنیاز برای پرداخت را وارد نمایید. در حالت دوم به صفحه حراج دارایی بروید. در اینجا می توانید لیست پیشنهادها، قیمت و مدت زمان باقی مانده تا پایان فروش را مشاهده کنید. کلیک بر روی دکمه “Place a Bid” به شما اجازه تنظیم پیشنهاد را می دهد.

گاهی اوقات در یک صفحه جدید، امتیاز اعتبار اوپن سی، مدت زمان ساخت دارایی و کاربری که آن را ایجاد کرده است نشان داده می شود. این برای جلوگیری از کلاهبرداری در بازار اوپن سی است.

نحوه ساخت کلکسیون از NFTهای خریداری شده

روی اکانت خود کلیک کنید و در دراپ باکس «Collection» را انتخاب کنید. ویژگی Collection Manager در اوپن سی، به هر فرد اجازه می دهد تا بدون پرداخت هزینه گس، NFT رایگان ایجاد کند. علاوه بر این، فروش NFT نیز بدون هزینه گس است و کاربر حتی می تواند مجموعه های موجود در پلتفرم های دیگر را مشاهده و مدیریت کند.

همچنین، پس از ساخت کلکسیون در اوپن سی، می توانید مجموعه های مختلفی از دارایی های دیجیتال منحصر به فرد را به منظور اشتراک گذاری و فروش، ایجاد و مدیریت کنید. روی «Create a Collection» کلیک کنید تا به صفحه اطلاعات هدایت شوید. تمام جزئیات را وارد کنید و مجموعه شما آماده خواهد شد.

چطور می توان NFT خود را فروخت؟

حال اگر می خواهید NFTهای خود را برای فروش بگذارید، کافیست روی «sell» در نوار بالا سمت راست کلیک کنید تا به صفحه جدیدی هدایت شوید و شرایط فروش را تکمیل کنید. انتخاب کنید که آیا آن را به قیمت ثابت می فروشید یا در یک حراج برای فروش آن اقدام می کنید. صرافی اوپن سی از هر فروش ۲.۵ درصد دریافت می کند.

چطور می توان NFT خود را فروخت؟

اگر می خواهید NFT خود را در کیف پول متامسک خود ببینید اما فعلا برای شما نشان داده نمی شود، نگران نباشید. این طور نیست که دارایی شما وجود ندارد، بلکه باید آن را به صورت دستی اضافه کنید. ابتدا بر روی NFT خود کلیک کنید و به قسمت Details بروید.

چطور می توان NFT خود را فروخت؟

در آن بخش، روی Contract Address کلیک کنید. این گزینه شما را به صفحه ای که آدرس NFT شما در آن وجود دارد (Etherscan) هدایت می کند.

چطور می توان NFT خود را فروخت؟

آن آدرس را کپی کرده و به کیف پول خود برگردید. در زیر، گزینه “Import Tokens” را خواهید یافت. روی آن کلیک کنید و «Custom Token» را انتخاب نمایید. آدرسی را که از صفحه Etherscan کپی کرده اید جای گذاری نمایید. اکنون می توانید NFT خود را درست در زیر وجوه خود مشاهده کنید.

چطور می توان NFT خود را فروخت؟

آینده صرافی اوپن سی چه می شود؟

در ژانویه ۲۰۲۲، ارزش پلتفرم اوپن سی به ۱۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافت. در حالی که این شرکت می گفت که به طور فعال در حال برنامه ریزی برای عرضه اولیه سهام نیست، استخدام یک مدیر مالی باتجربه در سال ۲۰۲۱ به این موضوع اشاره دارد. پیش از این، برایان رابرتز به عنوان یک مدیر مالی خدمت می کرد، جایی که او با جمع آوری ۷ میلیارد دلار سرمایه، IPO شرکت را رهبری کرد.

اوپن سی به عنوان بازار پیشروی صنعت NFT همیشه با رقابت روبرو خواهد بود. حمله شدید LooksRare یک نمونه شگفت انگیز و موفق در این زمینه بود. در حالی که تاکتیک های مشابه ممکن است در کوتاه مدت حجم معاملات اوپن سی را از بین ببرد، سهم بازار بزرگ آن می تواند کمک کند تا در بلندمدت یک رهبر قوی در این عرصه باقی بماند. اوپن سی شاهد افزایش ۶۴۶ برابری حجم معاملات در سال ۲۰۲۱ بود که از ۱۴ میلیارد دلار گذشت. زمانی که حجم کل بازار NFT در سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۲۵ میلیارد دلار بود، اوپن سی ۵۶ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بانک سرمایه گذاری Jefferies انتظار دارد که حجم معاملات در این بازار NFT در سال ۲۰۲۲ از ۳۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۵ از ۸۰ میلیارد دلار فراتر برود.

منابع:

What is OpenSea and why is everyone talking about it?

https://www.infostor.com/opensea/how-to-buy-nft-on-opensea-using-metamask-wallet-beginners-guide/

How to Buy and Sell Your First NFT on OpenSea? A Step-by-Step Guide

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا