چرا پل بالتیمور خیلی سریع فروریخت؟

چرا پل بالتیمور خیلی سریع فروریخت؟
وقتی برق کشتی کانتینری ام دی دالی با طول ۳۰۰ متر و وزنی درحدود ۱۰۰ هزار تن قطع شد و به یکی از ستونهای پشتیبانی پل فرانسیس اسکات کی برخورد کرد، پل در عرض چند لحظه فروریخت. گفته میشود در این حادثه ۶ نفر کشته و چند نفر مجروح شدند و شهر و منطقه در پی از دست دادن یک خط ارتباطی مهم، کابوس لجستیکی چندماهه را پیش رو خواهد داشت.فروریختن پل نه تنها برای مردم، بلکه برای مهندسان پل هم تکاندهنده بود. آنها بسیار سخت در تلاش هستند که اطمینان حاصل کنند پلها ایمن هستند و احتمال آسیب دیدنشان در ریزش پل حتی کمتر از احتمال برخورد صاعقه باشد. اگرچه، تصاویر بالتیمور یادآوری میکنند ایمنی را نمیتوان امری مسلم دانست و باید هوشیار باشیم. پس چرا پل بالتیمور فروریخت و چگونه میتوانیم پلهای دیگر را دربرابر چنین فروریزشی ایمنتر کنیم؟کپی لینکپل قرن بیستمی که با کشتی قرن بیست و یکم مواجه شدپل فرانسیس اسکات کی طی اواسط دهه ۱۹۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۷ به بهرهبرداری رسید. ساختار اصلی روی کانال کشتیرانی، پل خرپایی پیوستهای بود که سه دهانه داشت. پل روی چهار ستون استوار بود که در هر سمت آبراهه کشتیرانی دو ستون قرار داشتند. این دو ستون برای محافظت در برابر ضربه کشتیها حیاتی بودند. ساختار محافظ دیگری نیز وجود داشت: ساختار معروف به «دلفین» که از بتن و فندر تشکیل شده است.دلفینها درحدود ۱۰۰ متری بالادست و پایین دست ستونها در آب قرار دارند. کالین کاپرانی، استاد مهندسی عمران از دانشگاه مانش در وبسایت کانورسیشن مینویسد، هدف از استقرار دلفینها این است که در صورتی که کشتی سرگردانی به آنها برخورد کند، انرژی ضربه را بگیرند و در این فرایند تغییر شکل پیدا کنند، اما مانع از برخورد کشتی با خود پل شوند.
مجله خبری بیکینگ