فناوری

بررسی سیارات فراخورشیدی توسط جیمز وب

بررسی سیارات فراخورشیدی توسط جیمز وب

براساس گزارش‌ها، تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ماموریت علمی خود در تابستان، از اجرام نجومی، سیاهچاله‌ها و کهکشان‌های دور، استفاده می‌کند. یکی از اهداف بزرگ علمی این تلسکوپ کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیارات فراخورشیدی یا سیارات خارج از منظومه شمسی، به ویژه بررسی اتمسفر سیارات فراخورشیدی است.

به گزارش سایت digitaltrends؛ تشخیص اینکه آیا یک سیاره فراخورشیدی اتمسفر دارد یا از چه چیزی تشکیل شده با استفاده از تلسکوپ‌های کنونی بسیار دشوار است، اما انتظار می‌رود ابزار حساس وب قادر باشند این جو‌ها را شناسایی کرده و در مورد سیارات دور دست به زمینیان اطلاع بیشتری دهند.

کولون دانشمند این ماموریت در پستی نوشت: ” فضاپیما جیمز وب قرار است یک سیاره فراخورشیدی را با نام HD ۸۰۶۰۶ b رصد کرده و با کمک مشاهدات طول مدار، امکان اندازه گیری ترکیب و دینامیک اتمسفر اطلاعاتی درباره این سیاره جمع آوری کند. از آنجایی که مدار HD ۸۰۶۰۶ b غیر دایره‌ای است مقدار انرژی دریافتی از ستاره خود تقریباً بین ۱ تا ۹۵۰ برابر انرژی دریافتی زمین از خورشید است. به همین علت این امر منجر به تغییرات شدید دما، تشکیل ابر‌ها و پراکندگی سریع در جو سیاره در مقیاس‌های زمانی بسیار کوتاه می‌شود.

تلسکوپ جیمز وب

تیم کولون از طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک وب یا ابزار NIRSpec برای تجزیه و تحلیل نوری که از سیاره می‌آید استفاده می‌کنند تا درباره ترکیب آن بیاموزد. براساس گزارش‌ها، در اولین چرخه تحقیقات خود، وب جو سیارات زمین مانند، سیارات فراخورشیدی سنگی داغ پوشیده شده در آتشفشان‌ها را نیز بررسی می‌کند.

کولون همچنین نوشت:” این تحقیقات بر اساس عملیاتی بوده که  توسط تلسکوپ‌های فعلی شکار سیارات فراخورشیدی همچون TESS انجام شده که با ادامه بررسی‌ها وب در حال آماده شدن برای مطالعه اتمسفر بسیاری از این جهان‌های تازه کشف‌شده وسیاراتی که هنوز پیدا نشده‌اند است.


بیشتر بخوانید

  • آماده سازی جیمز وب برای اولین مشاهدات علمی خود در تابستان

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا