سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

معرفی گیفت کارت آیتونز؛ کلید طلایی ورود به دنیای اپل

معرفی گیفت کارت آیتونز؛ کلید طلایی ورود به دنیای اپل

5 ماه پیش
با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

8 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

8 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

8 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

8 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

8 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

8 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

8 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

8 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

8 ماه پیش

مصرف روزانه شیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد

زمان انتشار: 18 ژانویه 2025 ساعت 6:38

دسته بندی: تکنولوژی

شناسه خبر: 882551

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مصرف روزانه شیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد

مصرف روزانه شیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد

پژوهشی جدید نشان می‌دهد مصرف یک لیوان شیر در روز می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد. این یافته‌ها نتایج سایر مطالعات مشاهده‌ای را تایید می‌کند که نشان می‌دهند لبنیات خصوصا انواع غنی از کلسیم، ممکن است نقش محافظتی در روده داشته باشند. این امر به‌طور خاص در میان زنانی که کلسیم کمتری مصرف می‌کنند و درمعرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند، صادق است.به‌گزارش ساینس‌آلرت، پژوهش حاضر تحت سرپرستی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انجام شد و اطلاعات مربوط به سلامت بلندمدت زنان میانسال و مسن اروپایی که پرسش‌نامه رژیم غذایی را نیز پر کرده بودند، مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت.از بین ۹۷ نوع غذای بررسی‌شده در مطالعه، مواد غذایی مرتبط با لبنیات مثل ماست و شیر، قوی‌ترین همبستگی منفی را با بروز سرطان روده بزرگ داشتند؛ بدین معنی که مصرف بیشتر این مواد غذایی با کاهش احتمال بروز سرطان روده بزرگ همراه بود. مصرف روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم از سایر منابع غذایی به‌جز شیر می‌تواند خطر سرطان را ۱۷ درصد کاهش دهد که سه درصد موثرتر از شیر (با کاهش ۱۴ درصدی خطر) است.نتیجه‌گیری مطالعه قطعی نیستپژوهش‌ها نشان می‌دهد اثر شیر در جلوگیری از سرطان روده بزرگ بیشتر به خاطر کلسیم موجود در آن است. بنابراین، غذاهای غنی از کلسیم (حتی اگر لبنی نباشند مانند سویا) ممکن است از مشکلات گوارشی در درازمدت محافظت کنند.با وجود آنکه پژوهش جدید دقیق و جامع بوده است، تنها می‌تواند به صورت غیرقطعی به علل و راه‌های پیشگیری از سرطان اشاره کند و نمی‌تواند نتیجه‌گیری قطعی درباره آن‌ها داشته باشد.در بسیاری از نقاط جهان سرطان روده بزرگ درحال گسترش است و محققان معتقدند که تغذیه ناسالم ممکن است یکی از عوامل اصلی این افزایش باشد. به‌عنوان مثال، الکل و گوشت‌های فرآوری‌شده یا قرمز با افزایش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته می‌شوند و در تحقیق کنونی، هر سه عامل مذکور با افزایش خطر ارتباط داشتند.بیشتر بخوانیدروند ابتلای جوانان به سرطان روده بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته صعودی استیک ماه پیشمطالعه ‘2سرطان روده بزرگ؛ علائم، دلایل، تشخیص، جلوگیری و روش‌های درمان27 شهریور 99مطالعه ’11غذاهای فوق فرآوری‌شده چگونه در ابتلا به سرطان روده نقش دارند؟24 روز پیشمطالعه ‘3مصرف دو نوشیدنی الکلی استاندارد (حاوی ۱۰ گرم الکل) در روز با افزایش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده همراه بود. مصرف ۳۰ گرم گوشت قرمز و فرآوری‌شده در روز نیز با افزایش ۸ درصدی خطر سرطان روده بزرگ همراه بود.کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌دار تا حد زیادی ارتباط میان مصرف گوشت و الکل و ابتلا به سرطان روده را تایید کرده‌اند اما نقش کلسیم کمتر مشخص است. درحالی‌که مطالعات مشاهده‌ای پیوسته به این ارتباط اشاره دارند، برخی از کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌دار که به بررسی ارتباط مکمل‌های کلسیم با سرطان روده پرداخته‌اند، تاثیری گزارش نکرده‌اند.دیوید نونان که در دانشگاه آکسفورد در زمینه‌ی پزشکی مبتنی بر شواهد مطالعه می‌کند و در پژوهش جدید مشارکتی نداشت، درمورد نتایج هشدار می‌دهد و می‌گوید نتایج این مطالعه ممکن است ناشی از روش‌های خاصی باشد که استفاده شده است. برای درک این موضوع که آیا واقعا مصرف مکمل کلسیم موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود، به آزمایش‌های دقیق‌تری مانند کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌دار نیاز است.دانشمندان بر این باورند که ممکن است نیمی از سرطان‌های روده با سبک زندگی سالم و تغییر رژیم غذایی قابل پیشگیری باشد. تجزیه‌و‌تحلیل فعلی محدودیت‌هایی دارد، اما به‌طور کلی نشان می‌دهد مصرف بیش‌ازحد گوشت قرمز و الکل می‌تواند سلامت روده‌ها را به خطر بیندازد.برخی از منابع کلسیم، چه از محصولات لبنی (مثل شیر و ماست) و چه از منابع غیرلبنی (مثل سبزیجات یا مکمل‌ها)، می‌توانند برای سلامت روده مفید باشند. البته بستنی و پنیر ممکن است اثرات مشابهی نداشته باشند. در مطالعه‌ی اخیر، مصرف قهوه مورد بررسی قرار نگرفت؛ اما پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده همراه باشد.مطالعه در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.

حتما بخوانید : هند به چهارمین کشور صاحب فناوری پهلوگیری و اتصال فضایی تبدیل شد
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • نبرد غول پهپادسازی با دولت آمریکا؛ کار به دادگاه کشانده می‌شود
    نبرد غول پهپادسازی با دولت آمریکا؛ کار به دادگاه کشانده می‌شود 3 ماه پیش
  • ویدیو رسمی سامسونگ از نمایشگر ضد جاسوسی گوشی گلکسی اس ۲۶ اولترا
    ویدیو رسمی سامسونگ از نمایشگر ضد جاسوسی گوشی گلکسی اس ۲۶ اولترا 3 ماه پیش
  • درآمد گیمینگ اپ استور به ۵۲٫۵ میلیارد دلار رسید
    درآمد گیمینگ اپ استور به ۵۲٫۵ میلیارد دلار رسید 3 ماه پیش
  • اوپو گوشی تاشو جدیدی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌سازد
    اوپو گوشی تاشو جدیدی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌سازد 3 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 295
  • اینترنت 3435
  • بازی 8824
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 22
  • تکنولوژی 31916
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 237
  • شبکه اجتماعی 656
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7871
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 708
  • موبایل 725
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 447

جدیدترین مقالات

  • گزینه‌های توسعه‌دهنده اندروید؛ تنظیمات پنهان برای افزایش سرعت گوشی
    گزینه‌های توسعه‌دهنده اندروید؛ تنظیمات پنهان برای افزایش سرعت گوشی 3 ماه پیش
  • iOS 26.3 منتشر شد؛ ۶ قابلیت جدید برای آیفون
    iOS 26.3 منتشر شد؛ ۶ قابلیت جدید برای آیفون 3 ماه پیش
  • اندروید ۱۷ بتا منتشر شد؛ تمرکز ویژه بر گوشی‌های تاشو
    اندروید ۱۷ بتا منتشر شد؛ تمرکز ویژه بر گوشی‌های تاشو 3 ماه پیش
  • رازهای اندروید؛ قابلیت‌هایی که استفاده از گوشی را ساده‌تر می‌کنند
    رازهای اندروید؛ قابلیت‌هایی که استفاده از گوشی را ساده‌تر می‌کنند 3 ماه پیش
  • بازگشت قابلیت جابه‌جایی نوار وظیفه به ویندوز ۱۱
    بازگشت قابلیت جابه‌جایی نوار وظیفه به ویندوز ۱۱ 3 ماه پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور