فناوری

عکس | تفاوت های جالب دوربین های گرانترین موبایل های بازار: سامسونگ گلکسی S23 Ultra با آیفون اپل 14 Pro

عکس | تفاوت های جالب دوربین های گرانترین موبایل های بازار: سامسونگ گلکسی S23 Ultra با آیفون اپل 14 Pro

پریسا عباسی- با قابلیت‌های برتر تله‌فوتو و دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra به گوشی‌های اپل خواهند آموخت که یک گوشی پیشرفته در عکاسی دیجیتال چگونه است. نه به این دلیل که بخواهیم اپل در این رقابت شکست بخورد، بلکه به این دلیل که می‌خواهیم همه بتوانند عکس‌های بهتری با گوشی‌های هوشمند خود بگیرند.

اگرچه مشخصات دوربین S23 Ultra از بسیاری جهات بهتر از آیفون ۱۴ پرو به نظر می‌رسد، اما ما آن را به عنوان گزینه بهترین دوربین برای عکاسان معرفی نمی‌کنیم. البته اپل هم تمام نیازها را برآورده نمی‌کند. این مطلب بعد از گرفتن صدها عکس و ساعت‌ها تماشا کردن پیکسل‌های آنها تهیه شده است.

اگر دسترسی داشتن به تله‌فوتو برایتان مهم است، بنابراین داشتن گوشی ۱۲۰۰ دلاری سامسونگ گلکسی S23Ultra، انتخاب بهتری برای شماست؛ همچنین کیفیت عکاسی در شب با دوربین این تلفن هوشمند بهتر است. اما اگر هدف شما تنها عکاسی در روز است و حداکثر زوم ۳ برابر برایتان کافی است، آیفون پرو، و پرو مکس اپل که به ترتیب ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار قیمت دارند گزینه‌های بهتری هستند. دوربین آنها عکس‌های طبیعی‌تری می‌گیرد و دسترسی به برنامه دوربین سریع‌تر است.

iphone-14-pro-10x-01.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو


20230311-roller-coaster-01-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra

اپل و سامسونگ هر دو دوربین‌هایی اصلی با زاویه دید عریض دارند.

فرقی نمی‌کند که تلفن شما چیست، مهم این است که این شانس را داشته باشید تا بیشتر وقت خود را با استفاده از دوربین اصلی و با زاویه دید عریض، برای عکاسی از افراد نزدیک‌تان سپری کنید. اینها دوربین‌هایی هستند که بهترین حسگرها و چشمی‌ها را دارند و شرکت‌های سامسونگ و اپل در بکارگیری سخت‌افزار آنها کوتاهی نکرده‌اند.

دوربین‌های هر دو تلفن می‌توانند جزئیات فراوانی را ثبت کرده و با فناوری عکاسی محاسباتی امروزی، طیف قابل قبولی از رنگ‌های روشن و تاریک در عکسهای آنها دیده می‌شود. در شرایط عادی هیچ یک از آنها به دیگری برتری ندارد.

اگر صادقانه بگوییم هر دو شرکت را می‌توان متهم به پردازش بیش از اندازه عکس‌ها کرد، اما این کار در دوربین‌های اپل کمتر است. در عکس‌های گرفته شده با گوشی‌های سامسونگ شاهد اشباع رنگ‌ها توسط دوربین آنها هستیم. در این عکس‌ها رنگ آسمان به طور اغراق‌شده‌ای آبی است و چمن‌ها نیز رنگی غیرطبیعی دارند. دوربین‌های سامسونگ اغلب ابرهای آسمان را خیلی تاریک و خاکستری ثبت می‌کند. در عکسهای دوربین‌های گوشی‌های گلکسی، لبه‌های برگ‌های درختان، چمن‌ها و سایر قسمت‌هایی که جزئیات زیادی دارند تیز می‌شوند و نوعی، آشفتگی مبهم در تصویر ایجاد می‌کنند. اگر به عکس قایق‌های زیر که با دوربین S23 Ultra گرفته شده نگاه کنید، لبه‌های اطراف درختان نخل و جزئیاتی در جاده پیش‌زمینه، در مقایسه با عکس گرفته شده توسط آیفون، به شکلی مصنوعی دیده می‌شوند.

20230311-yellow-boats-main-camera-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
yellow-boats-main-camera-02-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

اگر به این عکس‌ها بر روی صفحه گوشی نگاه کنید، شاید این تصاویر واضح و چشم‌نواز به نظر برسند. اما اگر در لپ‌تاپ هم نگاهی به آنها بیاندازید، خواهید دید بعضی از قسمت‌های عکس‌ها، شکلی اغراق شده از واقعیت هستند. بعضی از افراد دیدن واقعیت در تصاویر را ترجیح می‌دهند.

گلکسیS23 Ultra سامسونگ برای تشخیص چهره، فوکوس خوبی بر روی صورت دارد. با این حال، به نظر می‌رسید که آیفون در برخی عکس‌های پیچیده، عملکرد بهتری دارد. مثلا آیفون هنگام عکاسی به درستی بر روی یک بلوک اسباب‌بازی فوکوس کرد، نه بر روی کودکی که در پس‌زمینه نشسته بود و آن را ساخته بود. درحالیکه در همین صحنه، فوکوس سامسونگ هر بار بر روی چهره‌ کودک انجام شد.

یکی دیگر از فن‌آوری‌هایی که توسط هوش مصنوعی تقویت شده است، حالت پرتره است. برای گرفتن عکس‌های پرتره، فناوری سامسونگ در جداسازی بهتر پیش‌زمینه و پس‌زمینه قابل ذکر است. در گوشی‌های آیفون، وقتی فوکوس بر روی چیزی باشد، گاهی قسمت‌های دیگر سوژه تار می‌شوند.

20230313-necklace-portrait-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230313-necklace-portrait-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

توانایی گوشی S23 Ultra در گرفتن عکس‌های ۵۰ مگا پیکسلی یک مزیت است، زیرا پیش فرض گوشی‌های آیفون گرفتن عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی است که ذخیره‌سازی آن در حافظه تلفن و iCloud آسان‌تر است، ولی در این عکس‌ها جزئیات زیادی ارائه نشده‌اند.

دوربین گوشی S23 Ultra به طور قابل توجهی میدان دید گسترده‌تری دارد که برای عکاسی داخلی و عکس گرفتن از برخی مناظر بسیار خوب است. البته برخی از افراد میدان دیدن اپل را ترجیح می‌دهند. به هر حال، هر دو گوشی دارای دوربین فوق عریض هستند. در تصویر زیر که از یک حیاط است، داشتن یک میدان دید وسیع بسیار خوب است، اما اپل در این عکس، تصویری واقعی‌تر از صحنه را ارائه کرده است.

20230303-city-hall-main-camera-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230303-city-hall-main-camera-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

عکاسی در نور کم: یک امتیاز به نفع سامسونگ

با این حال، وقتی هوا تاریک می‌شود، مهارت‌های عکاسی محاسباتی سامسونگ بهتر است. در محیط‌های تاریک سامسونگ عموما جزئیات را بهتر حفظ می‌کند و سایه‌هایی را که ممکن است به دلیل لرزش دست‌ها از بین رفته باشند، تقویت می‌کند. در حالی‌که عکس‌های گرفته شده در تاریکی توسط دوربین اپل ، در برخی نواحی، مبهم و تار است. در تصویر زیر ببینید که در عکس سامسونگ، چقدر متون واضح‌تر و سایه‌ها روشن‌تر هستند.

20230307-night-mural-ultrawide-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230307-night-mural-ultrawide-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

در عکس زیر، آیفون ۱۴ پرو صحنه را بیشتر روشن کرده است، اما جزئیات به مراتب تارتر از S23 Ultra هستند. در موقعیت‌های دیگر معمولا آیفون عکس‌های واقعی‌تری داشت، اما این بار، اینطور نیست.

20230306-house-night-main-camera-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230306-house-night-main-camera-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

هر دو گوشی در کار چالش برانگیز عکاسی در شب، در مقابل یک نور قوی در خیابان شکست خوردند.

عکس‌های تله فوتو: مشخصا سامسونگ عملکرد بهتری دارد

معمولا همه از دوربین اصلی موبایل استفاده می‌کنند، اما آزادی دادن به انسان‌ها در عکاسی مهم است. به همین دلیل است که این گوشی‌های پیشرفته چنین قیمت بالایی دارند. برخی از عکاسان فقط دوربین تله فوتو 3x و 10x سامسونگ S23 Ultra را دوست دارند. زیرا عکس‌های تله فوتو می‌توانند اشیایی که در فاصله دور قرار دارند را به خوبی به تصویر بکشند، و جزئیات و پرسپکتیوهایی را که می‌توانند شگفت‌انگیزتر و جذاب‌تر باشند را برجسته کنند.

20230223-snow-dog-01.webp
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra

استفان شانکلند می‌گوید: من برای مقایسه عکس‌های آیفون 14 پرو و گلکسی S23 Ultra که ۱۰ برابر زوم شده‌اند، ده‌ها عکس گرفته‌ام. البته آنها قابل قیاس نیستند. من بارها و بارها از سگم در برف عمیق ، یا از فرزندم که از امواج دریا فرار می‌کرد یا سوژه‌های دیگری که نمی‌توانستم برای عکاسی به آنها نزدیک شوم عکس گرفته‌ام. به عکس این خانم سخنران که در یک کنفرانس گرفته شده توجه کنید. عکس گرفته شده توسط دوربین سامسونگ عملکرد بهتری نسبت به آیفون دارد.

speaker-telephoto-comparo.webp

با توجه به اینکه اپل از محصولات خود در تبلیغات به عنوان بهترین ابزار خلاقانه یاد می‌کند، نبودن دوربین تله فوتو بزرگ، در گوشی‌های آیفون واقعا شرم‌آور است.

سامسونگ، مانند گوگل و سایر رقبا، با استفاده از رویکرد لنز “پریسکوپ” که از یک منشور برای دادن زاویه ۹۰ درجه به نور در داخل بدنه گوشی استفاده می‌کند، به مسافت‌های طولانی دسترسی پیدا می‌کند. این خمیدگی به اطراف، اپتیک تله فوتو را در خود جای می‌دهد(که اگر اینطور نبود، این کار غیرعملی می‌شد). این یک رویکرد هوشمندانه است و چیزی است که اپل باید از آن تقلید کند.

20230329-sunset-10x-telephoto-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230329-sunset-10x-telephoto-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

فناوری بزرگنمایی دیجیتال 10x بسیار مورد استفاده کاربران است، اما شاید کابران کمتری از فناوری‌های 30x و 100x استفاده کنند. بزرگنمایی 30x می‌تواند برای عکس گرفتن از چیزهای بسیار کوچک، یا شناسایی پرندگان مفید باشد. x100 نیز بیشتر یک ویژگی جدید است.

بیشتر بخوانید:

  • گوشی پرچمدار جدید اپل با طراحی متفاوت و قابلیت‌ استثنایی شارژ معکوس

عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی S23 Ultra یک حقه است

یکی از خصوصیات اصلی S23 Ultra حالت ۲۰۰ مگاپیکسلی آن است. سامسونگ از طریق یک فناوری حسگر تصویر به نام pixel binning، هر گروه ۴x۴ پیکسلی را جمع کرده و آنها را در یک واحد پیکسل بزرگتر و هم رنگ در می‌آورد. این رویکرد هنگام گرفتن عکس‌هایی در نور کم، با وضوح ۱۲.۵ مگاپیکسل به خوبی کار می‌کند. اما در هنگام عکاسی با ۵۰ مگاپیکسل یا ۲۰۰ مگاپیکسل جزئیات زیادی را ثبت نمی کند، که این امر به گوشی نیاز دارد تا اطلاعات رنگی را تشخیص دهد.

dog-hair-100-samsung-galaxy100-.jpg
سامسونگ گلکسی S23 Ultra،

۲۰۰ مگاپیکسل ، ۱۰۰٪
dog-hair-50-samsung-galaxy50-.jpg
سامسونگ گلکسی S23 Ultra،

۲۰۰ مگاپیکسل ، ۵۰٪

در واقع، درعکاسی با ۲۰۰مگاپیکسل، سنسور از فناوری هوش مصنوعی برای بازسازی داده‌های رنگی استفاده می‌کند. این بدان معناست که با در نظر گرفتن محدودیت‌های وضوح لنزهای کوچک، عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی واقعاً بهتر به نظر نمی‌رسند. در یک آزمایش، با بررسی‌های زیاد، تفاوت زیادی بین یک عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی و یک شات ۵۰ مگاپیکسلی در فتوشاپ پیدا نشد.

حجم عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز بسیار بالا است. عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی با فرمت JPEG ، ۵۷ مگابایت حجم دارد. در حالیکه عکس ۵۰مگاپیکسلی، ۲۱ مگابایت، و عکس ۱۲ مگاپیکسلی ۷.۳ مگابایت است.

آیفون برای عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی فقط ازpixel binning،22xاستفاده می‌کند و با فناوری تلفن امروزی، این یک میزان حداکثری، خوب است.

زمان سلفی گرفتن است: آیفون جایزه این بخش را می‌برد!

برای عکس‌های سلفی، این یک تطابق نزدیک بود. آیفون جزئیاتی مانند مو و ریش و همچنین رنگ‌ها را واقعی‌تر نشان می‌دهد. استفان شانکلند با سلفی که از خود گرفته این دو گوشی را با هم مقایسه کرده و می‌گوید: هر دو گوشی با چهره سایه‌دار من در این عکس مشکل داشتند، اما سامسونگ آسمان را به رنگ خاکستری عجیب و غریبی تبدیل کرده است.

20230311-selfie-monterey-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230311-selfie-monterey-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

هنگام عکاسی سلفی در حالت پرتره(جایی که بوکه مصنوعی به لطف عکاسی محاسباتی، پس‌زمینه را محو می‌کند) هیچ‌کدام از دوربین‌های سلفی تصویر خوبی از لبه موها نمی‌گیرند. اما من فکر می‌کنم که مجموعا عملکرد آیفون اپل بهتر بوده است.

حالت فوق عریض: اپل برنده این قسمت است

در حالت فوق عریض (Ultrawide ) اپل رنگ‌های طبیعی‌تر و وضوح بیشتری دارد، اما مجموعا کیفیت دوربین‌ها به هم نزدیک است.

طبق معمول، Galaxy S23 Ultra رنگ آسمان را بیش از حد آبی و چمن‌ها را بیش از حد سبز کرد، اما هر دو گوشی با مشکلاتی برای عکس‌برداری در برابر نور خورشید دست و پنجه نرم کردند.

20230301-sun-blue-sky-ultrawide-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230301-sun-blue-sky-ultrawide-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

از لنز اولتراواید برای عکس‌های ماکرو نیز استفاده می‌شود. خیلی خوب است که با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توان عکاسی ماکرو انجام داد، اما در هر دو دوربین، کیفیت تصویر، بغیر از بخش مرکزی عکس، به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، بنابراین چندان امیدوار نباشید. با توجه به تصویر کیک زیر، وضوح سامسونگ بیشتر است. اما هر دو دوربین ساختار ظریف گل را بیش از اندازه پردازش کرده‌اند، و البته سامسونگ کمی بیشتر.

20230226-birthday-pie-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230226-birthday-pie-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو
20230303-flower-macro-samsung.jpg
دوربین سامسونگ گلکسی S23 Ultra
20230303-flower-macro-iphone.jpg
دوربین آیفون ۱۴ پرو

اگر می خواهید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید، خام عکس بگیرید

عکس‌های خام(با فرمت raw) اطلاعات عکس اصلی را به خوبی حفظ می‌کنند و برای ویرایش بهتر در مورد رنگ و نوردهی، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. در مجموع اگر می‌خواهید بهترین عکس‌ها را داشته باشید، بهتر است به صورت خام عکاسی کنید. هم عکس‌های خام اپل و هم سامسونگ، از رویکرد “خام محاسباتی” استفاده می‌کنند که در واقع چندین عکس را در یک عکس ادغام می‌کنند و با استفاده از روش‌های پردازش تصویر که زیربنای آن عکس‌های JPEG و HEIC معمولی است، تصویر بهتری می‌سازند.

وقتی با دوربین‌های اپل و سامسونگ عکاسی خام می‌کنید، بسیاری از مشکلات از جمله شفافیت و حالت پلاستیکی بودن پوست کاهش می‌یابد. همچنین اگر وضوح تصویر کم باشد، با استفاده از عکس‌های خام می‌توانیم به عقب برگردیم. البته این کار چندان با دوربین S23 Ultra عملی نیست. بنظر می‌رسد که سامسونگ در حال انجام برخی اصلاحات بر روی پردازش خام محاسباتی است.

وقتی صحبت از عکاسی خام می‌شود، تجربه کار با اپل بسیار بهتر است. باید گزینه خام را در تنظیمات فرمت‌های برنامه دوربین فعال کنید و در صورت تمایل، گزینه رزولوشن کامل ۴۸ مگاپیکسلی را برای عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی فعال کنید.

در مقابل، سامسونگ با عکس‌های خام به‌عنوان یک گزینه ثانویه برخورد می‌کند. شما باید برنامه Expert Raw را بطور جداگانه از گلکسی‌استور دانلود کنید. اگر می‌خواهید هنگام عکس‌برداری با تنظیم نوردهی، سرعت شاتر و … کار کنید، این یک برنامه مفید است؛ و اگر ترجیح می‌دهید که فقط عکس بگیرید و بعداً در لایت روم یا سایر نرم‌افزارهای ویرایش بر روی عکس‌تان کار کنید، بسیار کاربردی‌تر و مفیدتر خواهد بود. هیچ گزینه راه‌اندازی سریعی برای Expert Raw وجود ندارد.

می‌توانید Expert Raw را طوری تنظیم کنید که هم نسخه‌های JPEG و هم نسخه‌های خام عکس‌هایتان را ذخیره کند، اما پردازش ابتدایی JPEG به مراتب بدتر از عکس‌های برنامه دوربین معمولی است، زیرا در آن اشباع رنگ و هاله‌های آشکار در اطراف سوژه‌ها در زمینه‌هایی با تضاد تیره و روشن بسیار زیاداست. پس سعی کنید فقط با فرمت خام عکاسی کنید.

dog-raw-jpeg.webp

چیزی که آزاردهنده‌تر است، تنظیمات وضوح در این اپلیکیشن است. اگر دوربین را در حالت ۵۰ مگاپیکسلی تنظیم کرده و عکس بگیرد، فقط می‌توانید از دوربین اصلی استفاده کنید. اگر می‌خواهید از دوربین‌های تله‌فوتو یا اولتراواید استفاده کنید، ابتدا باید به حالت ۱۲ مگاپیکسل برگردید. هیچ گزینه‌ای دیگری برای عکاسی با بالاترین وضوح وجود ندارد.

همچنین هیچ گزینه‌ای برای عکاسی خام در حالت ۲۰۰ مگاپیکسل وجود ندارد. با توجه به مزایای کیفیت تصویر حاشیه‌ای آن، شاید این مشکل بزرگی نباشد.

نتیجه‌گیری: هیچ برنده مشخصی وجود ندارد!

با اینکه دوربین‌های تله فوتو Galaxy S23 Ultra گران قیمت هستند، اما اگر می‌خواهید کار خلاقانه‌ای انجام دهید، ارزشش را دارد. با این حال، عکس‌های طبیعی‌تر گوشی‌های اپل و اپلیکیشن‌های سریع‌ و با قابلیت‌ بالای دوربین‌های آن ، یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شوند.

همه گوشی‌های هوشمند، ابزارهایی قوی برای عکاسی هستند، اما هیچ کدام آنقدر عالی نیستند که بخواهید گوشی خود را از اندروید به iOS یا بالعکس تغییر دهید. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از دوربین گوشی خود ببرید، تصمیم ساده‌تر این است که شروع به عکاسی خام کنید.

منبع: cnet

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا