فناوری

شکار نهنگ جاسوس؛ آمورش دیده نیروی دریایی روسیه/ عکس

شکار نهنگ جاسوس؛ آمورش دیده نیروی دریایی روسیه/ عکس

نهنگ بلوگا یا نهنگ سفید مشکوکی که در سال ۲۱۰۹ در نروژ پیدا شد، به تازگی در سواحل سوئد ظاهر شده است. این نهنگ که مهار مصنوعی به دورش بسته شده بود، مشکوک به این بود که جاسوسی آموزش‌دیده از طرف نیروی دریایی روسیه باشد.

این نهنگ برای اولین بار در منطقه شمالی فینمارک نروژ کشف شد، سپس بیش از سه سال به آرامی در نیمه بالایی خط ساحلی نروژ حرکت کرد و در ماه‌های اخیر ناگهان سرعت خود را افزایش داد و و به سوئد رفت.

نهنگ سفید مشکوک، روز یکشنبه در سواحل جنوب غربی سوئد مشاهده شد. سباستین استرند، زیست‌شناس دریایی در سازمان «OneWhale» گفت: «ما نمی‌دانیم که چرا او در حال حاضر این‌قدر سرعت گرفته است. این نهنگ بسیار سریع از محیط طبیعی خود دور می شود. ممکن است هورمون‌ها او را به یافتن جفت سوق داده باشند. یا می‌تواند تنهایی دلیل این مسئله باشد، زیرا بلوگا گونه‌ای بسیار اجتماعی است و ممکن است او در جستجوی دیگر نهنگ‌های بلوگا باشد.»

استرند ادامه داد: «تصور می‌شود این نهنگ ۱۳ تا ۱۴ سال سن داشته باشد و در سنی است که سطح فعالیت هورمون‌هایش بسیار بالاست.»

با این حال، نزدیکترین جمعیت بلوگا در مجمع الجزایر سوالبارد، در فاصله زیادی از شمال نروژ واقع شده است. اعتقاد بر این است که نهنگ از زمان ورود به نروژ در آوریل ۲۰۱۹، حتی یک نهنگ سفید دیگر هم ندیده است.

نروژی‌ها به آن لقب «والدیمیر» داده‌اند؛ جناسی برای کلمه «نهنگ» در نروژی «hval» و اشاره‌ای به ارتباط ادعایی آن با روسیه. هنگامی که او برای اولین‌بار در شمال نروژ ظاهر شد، زیست‌شناسان دریایی از اداره شیلات نروژ مهار مصنوعی متصل به او را جدا کردند. مهار دارای پایه‌ای مناسب برای دوربین اکشن بود و عبارت «تجهیزات سنت پترزبورگ» روی گیره‌های پلاستیکی مهار چاپ شده بود.

مقامات اداره می‌گویند که والدیمیر ممکن است از یک محفظه فرار کرده باشد و احتمالا توسط نیروی دریایی روسیه آموزش دیده، زیرا به نظر می‌رسد به انسان عادت کرده است. مسکو هرگز واکنش رسمی به گمانه‌زنی‌های نروژی‌ها که این نهنگ می‌تواند «جاسوس روسیه» باشد، نشان نداد.

دریای بارنتز یک منطقه استراتژیک ژئوپلیتیکی است که در آن تحرکات زیردریایی‌های غربی و روسیه زیر نظر گرفته می‌شود. همچنین دروازه‌ای به مسیر شمالی است که سفرهای دریایی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را کوتاه می‌کند.

استرند گفت که سلامت این نهنگ در سال‌های اخیر بسیار خوب به نظر می‌رسید و ماهی‌های وحشی را در مزارع ماهی قزل‌آلای نروژ جستجو می‌کرد. سازمان در مورد توانایی والدیمیر برای یافتن غذا در سوئد نگران بود و قبلا کاهش وزن را مشاهده کرده بود.

نهنگ‌های بلوگا که می‌توانند به شش متر برسند و بین ۴۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند، معمولا در آب‌های یخی اطراف گرینلند، شمال نروژ و روسیه زندگی می‌کنند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا