سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

معرفی گیفت کارت آیتونز؛ کلید طلایی ورود به دنیای اپل

معرفی گیفت کارت آیتونز؛ کلید طلایی ورود به دنیای اپل

6 ماه پیش
با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

8 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

8 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

8 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

8 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

8 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

8 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

8 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

8 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

8 ماه پیش

دم کردن چای می‌تواند فلزات سنگین را از آب حذف کند

زمان انتشار: 2 مارس 2025 ساعت 6:27

دسته بندی: تکنولوژی

شناسه خبر: 897967

زمان مطالعه: 10 دقیقه

دم کردن چای می‌تواند فلزات سنگین را از آب حذف کند

دم کردن چای می‌تواند فلزات سنگین را از آب حذف کند

مدت‌هاست می‌دانیم نوشیدن چای با فوایدی همراه است، بااین‌حال، مطالعات گذشته بیشتر بر بررسی تأثیر ترکیبات شیمیایی آزادشده از برگ‌های چای هنگام دم کردن تمرکز داشته‌اند.

مطالعه جدیدی که در مجله‌ی ACS Food and Science Technology منتشر شده است، نشان می‌دهد هنگام دم کردن چای، ذرات باردار (یون‌ها) موجود در فلزات سنگین موجود در آب به چای متصل می‌شوند. این اتصال باعث می‌شود فلزات سنگین از آب خارج شوند. به همین دلیل، چای می‌تواند به کاهش میزان فلزات سمی مانند سرب در آب کمک کند.

وینایاک دراوید، یکی از نویسندگان مطالعه از دانشگاه نورث‌وسترن در بیانیه‌ای گفت: «نمی‌گوییم باید از برگ‌های چای به‌عنوان صافی آب استفاده کنیم. هدف ما اندازه‌گیری توانایی چای در جذب فلزات سنگین بود. ما با اندازه‌گیری میزان این اثر نشان دادیم که چای ممکن است به‌طور غیرمستقیم به کاهش قرار گرفتن درمعرض فلزات سنگین در جمعیت‌های سراسر جهان کمک کند.»

در سراسر جهان، روزانه بیش از ۵ میلیارد فنجان چای مصرف می‌شود و این نوشیدنی پس از آب دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است.

هنگام دم کردن چای، یون‌های فلزات سنگین موجود در آب به چای متصل می‌شوند

دانشمندان مدت‌هاست تأثیرات چای سبز و چای سیاه بر سلامتی را مورد مطالعه قرار داده‌اند و مصرف چای با کاهش خطر ابتلا به سرطان، سکته و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی همراه بوده است.

پژوهش‌های گذشته مزیت های چای را به مواد شیمیایی نسبت داده بودند که از این گیاه آزاد می‌شود اما پژوهشگران مطالعه جدید می‌گویند شاید این مزیت‌ها با فرایند دم کردن نیز ارتباط داشته باشد (فلزات سنگنین با افزایش خطر سکته و بیماری‌های قلبی‌عروقی در ارتباط هستند).

دانشمندان برای آزمایش فرضیه خود، تعدادی چای از برندهای معروفی همچون لیپتون و اینفیوژن را خریداری کردند. این چای‌ها شامل انواع متنوعی ازقبیل چای سیاه، چای سبز، چای بابونه، چای اولونگ، چای گل صد تومانی سفید و چای رویبوس بودند.

پژوهشگران چای‌ها را به روش مرسوم دم کردند و سپس توانایی انواع مختلف چای را در خنثی کردن یون‌های فلزات سنگین در آب‌هایی با غلظت‌های مختلف آزمایش کردند و نتایج را با محلول‌های مبتنی بر آب که حاوی چای نبودند، مقایسه کردند.

به گزارش لایوساینس، وقتی چای به‌ روش معمول دم می‌شود (یک لیوان آب و یک کیسه چای به مدت ۳ تا ۵ دقیقه)، می‌تواند حدود ۱۵ درصد سرب موجود در آبی را که میزان سرب آن تا ۱۰ قسمت در میلیون است، حذف کند.

درحالی‌که سطح ایمنی برای سرب در آب آشامیدنی عمومی وجود ندارد، آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا مشخص کرده است که  اگر مقدار سرب از ۱۵ قسمت در میلیارد بیشتر باشد، باید اقداماتی برای کاهش آن انجام شود. دم کردن چای می‌تواند یون‌های فلزی دیگری مانند کروم و کادمیوم را نیز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید
  • با فواید و مضرات چای سیاه آشنا شوید
    با فواید و مضرات چای سیاه آشنا شوید

    9 شهریور 00

    مطالعه ’18

  • چای یا قهوه؛ کدام‌یک کافئین بیشتر دارد؟
    چای یا قهوه؛ کدام‌یک کافئین بیشتر دارد؟

    25 دی 02

    مطالعه ‘2

  • نوشیدن روزانه چای یا قهوه می‌تواند خطر سرطان دهان و گلو را کاهش دهد
    نوشیدن روزانه چای یا قهوه می‌تواند خطر سرطان دهان و گلو را کاهش دهد

    6 دی 03

    مطالعه ‘3

  • برای حذف میکروپلاستیک‌های موجود در آب آشامیدنی راهی بسیار ساده وجود دارد
    برای حذف میکروپلاستیک‌های موجود در آب آشامیدنی راهی بسیار ساده وجود دارد

    4 فروردین 03

    مطالعه ‘3

روندهای دیگری نیز در مطالعه مشاهده شد. نوع کیسه چای تأثیر زیادی داشت: کیسه‌های دارای جنس کتان و نایلون تقریباً هیچ آلودگی را جذب نمی‌کردند، درحالی‌که کیسه‌های سلولزی بیشترین میزان آلودگی را حذف می‌کردند.

نوع چای و میزان ریز بودن آن نیز تأثیر زیادی در حذف فلزات سنگین داشت. چای سیاهی که به شکل ریز آسیاب شده بود، بهترین عملکرد را در حذف سرب داشت. از سوی دیگر، چای سبز و سفید نیز بهتر از چای اولونگ، رویبوس و بابونه توانستند غلظت یون‌های سرب را کاهش دهند.

مهم‌ترین عامل موثر در توانایی حذف فلزات سنگین از آب، مدت زمان دم کشیدن بود. مطابق انتظار، چای‌هایی که به مدت بیشتری دم کشیده بودند، بیشترین میزان آلودگی‌ها را حذف کردند.

بنجامین شیندل، نویسنده نخست مطالعه می‌گوید چای که بیشتر دم بکشد یا سطح تماس بیشتری داشته باشد (مثل چای‌های ریزتر)، بهتر می‌تواند فلزات سنگین را حذف کند.  برخی از افراد چای خود را فقط برای چند ثانیه دم می‌کنند که در این صورت فلزات ناچیزی از آب حذف می‌شود. اما اگر چای برای مدت طولانی‌تری دم کشیده شود یا حتی در طول شب بماند (مثل چای سرد)، بیشتر فلزات موجود در آب حذف می‌شوند یا شاید حتی تمام فلزات از آب خارج شوند.

گرچه نتایج امیدوارکننده است، پژوهشگران درمورد محدودیت‌های نتایج هشدار می‌دهند. در مناطقی که سیستم‌های آبی خوبی دارند، بعید است  سطح فلزات در آب به حدی برسد که چای بتواند فواید زیادی داشته باشد. از سوی دیگر، اگر بحران آلودگی آب اتفاق بیفتد، چای به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند.

البته، نوشیدن چای ایده بدی نیست. شیندل می‌گوید: «اگر در جامعه‌ای، مردم روزانه یک فنجان چای بیشتر بنوشند، شاید در طول زمان شاهد کاهش بیماری‌هایی باشیم که با قرار گرفتن درمعرض فلزات سنگین ارتباط نزدیکی دارند. نوشیدن چای بیشتر ممکن است به این توضیح این موضوع کمک کند که چرا در برخی جوامع که چای بیشتری می‌نوشند، نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته کمتر از جوامعی است که چای کمتری مصرف می‌کنند.»

حتما بخوانید : هشدار دانشمندان: افزایش ۴۰ درصدی موارد سرطان سینه تا ۲۰۵۰
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • نبرد غول پهپادسازی با دولت آمریکا؛ کار به دادگاه کشانده می‌شود
    نبرد غول پهپادسازی با دولت آمریکا؛ کار به دادگاه کشانده می‌شود 4 ماه پیش
  • ویدیو رسمی سامسونگ از نمایشگر ضد جاسوسی گوشی گلکسی اس ۲۶ اولترا
    ویدیو رسمی سامسونگ از نمایشگر ضد جاسوسی گوشی گلکسی اس ۲۶ اولترا 4 ماه پیش
  • درآمد گیمینگ اپ استور به ۵۲٫۵ میلیارد دلار رسید
    درآمد گیمینگ اپ استور به ۵۲٫۵ میلیارد دلار رسید 4 ماه پیش
  • اوپو گوشی تاشو جدیدی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌سازد
    اوپو گوشی تاشو جدیدی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌سازد 4 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 295
  • اینترنت 3435
  • بازی 8824
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 23
  • تکنولوژی 31916
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 237
  • شبکه اجتماعی 656
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7871
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 708
  • موبایل 725
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 447

جدیدترین مقالات

  • نقش رم در بهبود پاسخ‌گویی دیتابیس‌های سنگین
    نقش رم در بهبود پاسخ‌گویی دیتابیس‌های سنگین 3 روز پیش
  • گزینه‌های توسعه‌دهنده اندروید؛ تنظیمات پنهان برای افزایش سرعت گوشی
    گزینه‌های توسعه‌دهنده اندروید؛ تنظیمات پنهان برای افزایش سرعت گوشی 4 ماه پیش
  • iOS 26.3 منتشر شد؛ ۶ قابلیت جدید برای آیفون
    iOS 26.3 منتشر شد؛ ۶ قابلیت جدید برای آیفون 4 ماه پیش
  • اندروید ۱۷ بتا منتشر شد؛ تمرکز ویژه بر گوشی‌های تاشو
    اندروید ۱۷ بتا منتشر شد؛ تمرکز ویژه بر گوشی‌های تاشو 4 ماه پیش
  • رازهای اندروید؛ قابلیت‌هایی که استفاده از گوشی را ساده‌تر می‌کنند
    رازهای اندروید؛ قابلیت‌هایی که استفاده از گوشی را ساده‌تر می‌کنند 4 ماه پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور