فناوری

درخشان‌ترین ستاره دنباله‌دار سال ۲۰۲۱ در آسمان محو شد

درخشان‌ترین ستاره دنباله‌دار سال ۲۰۲۱ در آسمان محو شد

لئونارد سفر ۸۰ هزار ساله بعدی خود را به دور خورشید انجام نخواهد داد، زیرا به نظر می‌رسد این دنباله دار در اواخر فوریه متلاشی شده است. گرگوری لئونارد ستاره شناس از کاوشگر آسمان کاتالینا، اولین انسانی بود که این دنباله دار را در ۳ ژانویه ۲۰۲۱، یک سال قبل از نشست آن در ۲ ژانویه ۲۰۲۲ مشاهده کرد. همه نشانه‌ها حاکی از مرگ این دنباله دار است.

به گزارش gizmodo، لئونارد اکنون در حال دور شدن از خورشید است و نه تنها محو شده است، بلکه اکنون دو بخش مهم خود را از دست داده است هسته و کما. در زمان نشست، لئونارد، که با نام دنباله دار C/۲۰۲۱ A۱ نیز شناخته می‌شود، به فاصله ۵۶ میلیون مایلی (۹۰ میلیون کیلومتری) از خورشید رسید. گرمای خورشید لئونارد را زنده کرد و باعث شد گاز و غبار آزاد کند، اما اقامت دنباله دار در درون منظومه شمسی باعث از بین رفتن آن شد.

دانشمندان توانستند لئونارد را با استفاده از Solar Terrestrial Relations Observatory-A (STEREO-A)، که توسط ناسا اداره می‌شود، و Solar Orbiter، پروژه مشترک ناسا و ESA، مطالعه کنند. دنباله دار‌ها شبیه دانه‌های برف هستند، زیرا هیچ دوتایی از نظر رفتار شبیه به هم نیستند و پیش بینی آن‌ها عملا غیرممکن است. هنگامی که گرگوری لئونارد برای اولین بار این دنباله دار را مشاهده کرد، هنوز در نزدیکی مدار مشتری قرار داشت.

 دنباله‌دار لئونارد

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است با نزدیک‌تر شدن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، ظاهر شد، اما معلوم شد که اینطور نیست، زیرا این دنباله‌دار فقط با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی دیده می‌شود و لئونارد نیز مانند هر دنباله‌داری که برای عبور از خورشید در حال حرکت است، در معرض خطر فروپاشی قرار داشت، احتمالی که به نظر می‌رسد رخ داده است.

به نظر می‌رسد این دنباله دار با عرض ۱ مایل (۱.۶ کیلومتر) از بین رفته است. ستاره شناسان متوجه نشانه‌های نابودی دنباله دار در زمان نشست آن شدند. به گفته EarthSky، این‌ها شامل نوسانات در روشنایی آن هر سه تا پنج روز و تغییرات ساختاری نامطلوب در دم آن است همچنین یک سیگنال بالقوه مبنی بر اینکه تکه‌ها از هسته می‌افتند نیز وجود دارد. در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، ستاره شناس مارتین ماشک از مؤسسه فیزیک در آکادمی علوم چک دریافت که لئونارد، که فقط در نیمکره جنوبی دیده می‌شود، به رگه‌ای محو شده در فضا تبدیل شده است، بدون سر درخشان.

محتمل‌ترین سناریو این است که هسته متلاشی یا تبخیر شود یا ترکیبی از این دو، صرف نظر از این، لئونارد به عنوان درخشان‌ترین دنباله‌دار سال ۲۰۲۱ در تاریخ ثبت خواهد شد. از دست دادن این دنباله دار غم‌انگیز است، اما دنباله‌دار‌ها با نظمی مناسب در آسمان ظاهر می‌شوند. به زودی یکی دیگر وجود خواهد داشت و دیگری حتی ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.


بیشتر بخوانید

  • حضور درخشان‌ترین ستاره دنباله دار، در آخرین روز‌های ۲۰۲۱

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا