مدیرعامل پادرو: میزان فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی ۷۵ همت است

مدیرعامل پادرو: میزان فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی ۷۵ همت است
۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد پلتفرم «پادرو» از میزان فروش سالانه فروشگاههای اینستاگرامی است. پادرو پلتفرم ارائهدهنده خدمات مختلف کسبوکاری به فروشگاههای اینستاگرامی است که براساس آمارهایی که در اختیار دارد، تعداد این فروشگاهها را ۷۰۰ هزار مورد تخمین زده است.
این آماری است که پشوتن پورپزشک، بنیانگذار و مدیرعامل پادرو، در گفتوگو با بیکینگ هم به آن اشاره کرده و میگوید در صورت نبودِ فیلترینگ، درآمد این فروشگاهها که در سال ۱۴۰۳، ۷۵ همت برآورد شده، میتوانست به ۹۰ تا ۹۵ همت برسد.
- طبق گزارش پادرو، با وجود فیلترینگ، تعداد فروشگاههای اینستاگرامی ۳ برابر شده است. این نشان میدهد که مردم با وجود محدودیتها هنوز در این پلتفرم حضور دارند.
موضوع میزان فروش این فروشگاهها دو بخش دارد. یکی اینکه میزان فروششان ۳ برابر شده یعنی حدود ۷۵ همت میزان فروش سالانه این فروشگاهها است که نشان میدهد هر محدودیتی هم اعمال شود در آخر این مردم هستند که تصمیم میگیرند در کدام پلتفرم فعال باشند. موضوع دیگر این است که در صورت فیلتر نبودن اینستاگرام میزان فروش میتوانست بیشتر از این و بین ۹۰ تا ۹۵ همت باشد. یعنی بعد از شهریور ۱۴۰۱ از حدود ۶۲۰ هزار فروشگاه فعالان آن زمان حدود ۴۰۰ هزار فروشگاه به نقطه صفر سقوط کردند. فروششان صفر مطلق شد؛ بعضیهایشان از بین رفتند، بعضیها بعد از مدتی خودشان را بازیابی کرده و به مسیر برگشتند. تقریباً در خرداد ۱۴۰۲ بود که ما به نقطه قبل از فیلترینگ رسیدیم و فروش به حدود ۴۵ همت رسید؛ در حالی که در چند ماه ابتدای فیلترینگ فروش به ۲۵ همت رسیده بود. قطعاً بخشی از فروش ۷۵ همتی امروز به آثار تورمی مربوط میشود، اما میانگین سبد خرید نشان میدهد که این بازار در حال رشد کردن است و به حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تراکنش در روز رسیده.
- دلیل اینکه با وجود محدودیتها و دعوت مردم به پلتفرمهای داخلی، هنوز مردم در اینستاگرام حضور دارند، چیست؟
دلیل این که چرا در پلتفرم دیگری، ازجمله پلتفرمهای داخلی این فروش اتفاق نمیافتد خیلی واضح است؛ چون مردم هستند که انتخاب میکنند از کدام پاساژ خرید کنند. اکوسیستم تجارت اجتماعی هیچجا با زور شکل نمیگیرد. این اکوسیستم ارگانیک شکل میگیرد. چند پارامتر در آن وجود دارد: یک بستر شبکه که میتواند اینستاگرام، sms یا هر بستر دیگری باشد که ضریب نفوذ دارد؛ یک پارامتر دیگر فروشگاهها یا میزبان مشتریان نهایی و پارامتر سوم مشتریان نهایی یعنی عموم مردم هستند. در این فضا یک موضوع مهم تقدم و تأخر است؛ اینکه کدامیک از اینها زودتر وارد شود و کدام یک به دنبال آن بیاید. موضوع مهم دیگر اثرگذاری و سومین مسئله کنترلپذیری است؛ یعنی حاکمیت چه ساختار و بستری را بیشتر میتواند کنترل کند؟ این سه موضوع را یک به یک میتوانیم بررسی کنیم.
اکوسیستم تجارت اجتماعی هیچجا با زور شکل نمیگیرد
در موضوع تقدم، تقدم همیشه با شبکه است. ابتدا شبکه شکل میگیرد و بعد، مردم به آن اقبال نشان میدهند، بعد هم فروشگاهها میبینند که یک بستر شبکهای، یک پاساژ با پاخور بالا ایجاد شده و میآیند در آن فعالیت میکنند. دوم، موضوع اثرگذاری است. خیل مردم تعیین میکنند که در میان تعداد زیادی از شبکهها به کدام شبکه بروند. اثرگذاری در وهله بعد هم متعلق به آن شبکه است که ببینیم چه قابلیتهایی را ارائه میکند. در آخر، فروشگاه فقط بهرهبردار از تصمیم مردم و قابلیتهای آن شبکه است.