فناوری

اشعه ایکس‌ راز فسیل ۲۴۰ میلیون ساله را افشا کرد/ عکس

اشعه ایکس‌ راز فسیل ۲۴۰ میلیون ساله را افشا کرد/ عکس

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، تکنیک های اشعه ایکس می تواند برای بررسی بقایای فسیلی به خوبی حفظ شده بسیار موثر باشد، اما کاربرد این تکنیک ها اغلب به نحوه نگهداری فسیل ها بستگی دارد که مکان به مکان متفاوت است. در این مطالعه، Engelschiøn و همکارانش نشان دادند که فسیل‌های سازند به‌ویژه برای تصویربرداری رادیوگرافی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا دنبال این سلاح قدرتمند آلمانی برای جنگ اوکراین/ عکس

پدربزرگ کمتر شناخته‌شده پیکان/ یک ماشین با نام‌های گوناگون/ عکس

تمرکز این مطالعه یک خزنده دریایی فسیلی است که بقایای آن در شیل فشرده و محصور شده است که حدود ۲۴۰ میلیون سال پیش، زمانی که سوالبارد توسط یک اقیانوس پوشیده شده بود، زندگی می کرد. پس از مرگ، به کف دریا فرو رفت و در گل مدفون شد، سپس به مرور زمان بسیار مسطح شد. در ابتدا در سال ۲۰۰۸ حفاری شد، هویت این فسیل از آن زمان تاکنون مورد بحث قرار گرفته است. تصویربرداری اشعه ایکس از نمونه، جزئیات جدیدی از جمله ویژگی‌های جمجمه و دندان‌ها را نشان داد که به محققان اجازه داد به این نتیجه برسند که این خزنده به احتمال زیاد متعلق به گونه ایکتیوسور Phalarodon atavus است.

اشعه ایکس‌ راز فسیل ۲۴۰ میلیون ساله را افشا کرد/ عکس

نویسندگان همچنین کانی‌شناسی فسیل‌های این سازند را مورد بررسی قرار دادند و اشکال متعددی از کانی‌های سولفاتی، به ویژه از جمله باریت سولفات را شناسایی کردند، که کنتراست پرتو ایکس بسیار بالایی به فسیل‌ها می‌دهد و امکان تصویربرداری رادیوگرافی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. شکل گیری این مواد معدنی کمی درک شده است، اما می تواند با شرایط ایجاد شده توسط فعالیت های آتشفشانی باستانی مرتبط باشد. بنابراین، این مطالعه نه تنها کاربرد تکنیک‌های اشعه ایکس را برای مطالعه این فسیل‌ها نشان می‌دهد، بلکه شرایطی را نیز شناسایی می‌کند که می‌تواند فسیل‌هایی را که برای این تکنیک‌ها مناسب هستند، در سوالبارد و به طور بالقوه در جاهای دیگر تشکیل دهند.

نویسندگان می افزایند: “سنگ های سوالبارد پر از خزندگان دریایی پهن شده است. کشف کنتراست استثنایی اشعه ایکس به این معنی است که ما می توانیم در مورد این شکارچیان باستانی خیلی بیشتر از آنچه قبلاً فکر می کردیم یاد بگیریم.”

منبع: PHYS

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا