آمار بلک فرایدی؛ آمریکاییها معادل یکچهارم از صادرات نفت ایران را خرج کردند

آمار بلک فرایدی؛ آمریکاییها معادل یکچهارم از صادرات نفت ایران را خرج کردند
با وجود نگرانیهای اقتصادی، کاربران در تعطیلات اخیر رکورد تازهای در خریدهای آنلاین ثبت کردند و بالاترین میزان خرید دیجیتال در روز شکرگزاری و بلک فرایدی رقم خورد.
پیش از تعطیلات، نظرسنجی شرکت Deloitte نشان میداد کاربران بهدلیل تورم و مشکلات مربوط به هزینههای زندگی قصد دارند هزینهها را کاهش دهند؛ انتظاری که میتوانست نخستین کاهش سالانه از سال ۲۰۲۰ باشد.
با این حال، گزارش Adobe Analytics که خریدهای اینترنتی را رصد میکند نشان داد کاربران در روز بلک فرایدی رکورد تازهای ثبت کردند؛ هرچند هنوز مشخص نیست روند کلی هزینهکرد در کل آخر هفته هم ادامه داشته باشد یا نه.
طبق گزارش Adobe، کاربران آمریکایی در روز شکرگزاری ۶٫۴ میلیارد دلار و در بلک فرایدی ۱۱٫۸ میلیارد دلار خرج کردند؛ عددی که برای بلک فرایدی رشد ۹٫۱ درصدی نسبتبه سال قبل را نشان میدهد. صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۳ به ۶۷ میلیارد دلار رسید. در واقع فروش ۱۱٫۸ میلیارد دلاری معادل حدود یکچهارم از صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۳ به حساب میآید.
به گفتهی Adobe، فروش کنسولهای بازی، لوازم الکترونیک و لوازم خانگی در این دو روز رشد داشت و تبلیغات شبکههای اجتماعی و سرویسهای خرید بر پایهی هوش مصنوعی نقش مهمی در تصمیمگیری کاربران ایفا کردند.
شرکت سیلزفورس اعلام کرد فروش دیجیتال در بلکفرایدی در آمریکا به ۱۸ میلیارد دلار و در جهان به حدود ۷۹ میلیارد دلار رسید و پلتفرم شاپیفای هم گزارش داد فروش فروشندگانش در سراسر جهان به ۶٫۲ میلیارد دلار رسیده است.
مسائل معیشتی و فشار هزینههای زندگی از مهمترین دلایل رأیدادن بسیاری از مردم به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بود و حتی پس از نزدیک یک سال حضور دوبارهی او در کاخ سفید، این نگرانیها همچنان ادامه دارد. همین موضوع در پیروزی زهران ممدانی در انتخابات شهرداری نیویورک نیز نقش مهمی داشت.
برخی تحلیلگران هشدار دادهاند بخشی از این رکوردشکنی ممکن است از افزایش قیمتها ناشی شود؛ چون تعرفههای تجاری ترامپ بر واردات کالاهای خارجی هزینهها را بالا برده است. سیلزفورس میگوید باوجود رشد هزینهکرد کلی، تعداد اقلام خریداریشده در بلکفرایدی نسبتبه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته و حجم سفارشها هم یک درصد کمتر شده است.
میشل مایر، اقتصاددان ارشد مؤسسه Mastercard Economics، گفته کاربران بهجای حذف کامل خریدها، ترجیح دادهاند از تخفیفها استفاده کنند، زودتر خرید کنند و سراغ کالاهایی بروند که مدتها در فهرستشان بوده است.















