فناوری

خیز کاخ سفید برای درهم‌شکستن سیاست‌های اپل و گوگل

خیز کاخ سفید برای درهم‌شکستن سیاست‌های اپل و گوگل

دولت جو بایدن روز گذشته از کنگره درخواست کرد رقابت را در بازار فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن افزایش دهد. این درخواست جزوی از طرح دولتی بزرگ‌تری برای مقابله‌با انحصارگرایی شرکت‌ها در صنایع مختلف است تا با افزایش رقابت، در نهایت مشتریان سود ببرند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده گزارش جدیدی منتشر کرده و مدعی شده است اپل و گوگل با سیاست‌هایی که در قبال اپ استور و پلی استور دارند به توسعه‌دهندگان و کاربران عادی لطمه می‌زنند. مقامات آمریکا مشخصاً به محدودسازی دانلود اپلیکیشن به دو فروشگاه اپ استور و پلی استور اشاره می‌کنند. به گفته‌ی این مقامات،‌ دو فروشگاه موردبحث جزئیات شفافی درباره‌ی فرآیند بررسی اپلیکیشن به توسعه‌دهندگان ارائه نمی‌دهند.

الن دیویدسن، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور ارتباطات و اطلاعات، در بیانیه‌ای می‌گوید: «از مسیریابی تا چت کردن با افرادی که دوست‌شان داریم، اپلیکیشن‌ها ابزاری حیاتی برای مشتریان و بخشی اساسی از کسب‌وکارهای آنلاین هستند. رقابتی‌ماندنِ بازار اپلیکیشن‌های موبایل، پراهمیت‌تر از همیشه است.»

وزارت بازرگانی خواستار معرفی قوانین جدید توسط کنگره شده و از وزارت دادگستری و کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرده است جدی‌تر افزایش رقابت در بازار اپلیکیشن‌های آنلاین را پیگیری کنند. وزارت بازرگانی توصیه کرده است اولویت‌دهی به اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل در فروشگاه اختصاصی خودشان ممنوع شود و مشتریان اجازه‌ی دانلود نرم‌افزار از پلتفرم‌های جایگزین را داشته باشند.

بسیاری از راهکارهایی که وزارت بازرگانی ایالات متحده ارائه داده، هم‌راستا با درخواست شرکت‌هایی مثل اپیک گیمز است. اپیک گیمز، توسعه‌دهنده‌ی بازی فورتنایت، سال‌ها است تلاش می‌کند به انحصار اپل در اکوسیستم iOS پایان دهد. اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰ از اپل و گوگل به‌خاطر نقض قوانین ضدانحصار آمریکا شکایت و بسیاری از ادعاهایی را که امروز در گزارش وزارت بازرگانی می‌بینیم، مطرح کرد. یکی از بزرگ‌ترین درخواست‌های اپیک گیمز، صدور اجازه‌ی دانلود فورتنایت از فروشگاه‌های متفرقه است.

دادگاه پرونده‌ی اپیک گیمز در سال ۲۰۲۱ حکم نهایی را (که درخواست تجدیدنظر آن ثبت شده است) اعلام کرد و تا حد زیادی طرفِ اپل را گرفت؛ با این‌حال وزارت بازرگانی ایالات متحده به صراحت از کنگره درخواست کرده است استفاده‌ی اجباری توسعه‌دهندگان از سیستم پرداخت فروشگاه‌ها را ممنوع کند.

به نوشته‌ی ورج، اعضای کمیته‌های ضدانحصار مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای با محوریت بزرگان صنعت فناوری انجام داده‌اند که در نتیجه‌ی آن‌ها لایحه‌های جدیدی مثل «لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن» معرفی شده است. این لایحه بسیاری از سیاست‌هایی را که وزارت بازرگانی خواستار آن‌ها شده است به قانون تبدیل می‌کند.

لایحه‌ی بازارهای آزاد اپلیکیشن سال گذشته افزون‌بر نمایندگان دموکرات آمریکا، توسط نمایندگان جمهوری‌خواه حمایت شد، اما تاکنون رأی‌گیری نهایی درباره‌ی آن انجام نشده است. بیانیه‌ی جدید وزارت بازرگانی ممکن است روند رسیدگی به این لایحه را تسریع کند.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا