بازی

تأیید فاز دوم تحقیقات معامله‌ی اکتیویژن و مایکروسافت توسط سازمان بریتانیا

تأیید فاز دوم تحقیقات معامله‌ی اکتیویژن و مایکروسافت توسط سازمان بریتانیا

هفته‌ی پیش بود که سازمان رقابت و بازار (CMA) بریتانیا اعلام کرده بود که معامله ۶۸.۷ میلیارد دلاری بین اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت ممکن است به‌دلیل تعدادی از قوانین آنتی تراست (رقابت عادلانه) مورد بازبینی موشکافانه قرار بگیرد.

این سازمان بیان کرده بود که مالکیت مجموعه بازی Call of Duty توسط مایکروسافت می‌تواند توانایی رقابت پلی استیشن را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تضعیف کند.

سازمان CMA به مایکروسافت فرصتی داده تا طرح‌های پیشنهادی خود را برای رفع این مشکل مطرح کند؛ اما این سازمان پنجشنبه‌ی هفته‌ی قبل گزارش کرد که این شرکت آمریکایی تصمیم گرفته در این مرحله اقدامی نکند.

در پنلی مستقل به‌منظور بررسی موشکافانه اثرات این معامله بر کاهش رقابت در بازار بود که فاز دوم تحقیقات CMA تأیید شد. هنوز مشخص نیست که این فاز از تحقیقات تا چه زمانی طول به درازا بکشد. رسانه VGC به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر با CMA تماس گرفته است و این سازمان نظارتی پنجشنبه‌ی گذشته چنین جواب داده است:

«سازمان CMA معامله‌ی احتمالی مالکیت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را وارد فاز تحقیقات موشکافانه کرده است. مبنای این تصمیم، بررسی نتیجه‌ی این ادغام بر کاهش رقابت در یک بازار خاص یا بازار بریتانیا براساس اطلاعات موجود است.»

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

دوره‌ی حال حاضر صنعت گیم مملو از ادغام‌ها و خرید مالکیت‌ها است. به همین دلیل است که سازمان‌های تنظیم رقابت در سراسر جهان مشغول بررسی عمیق این معامله‌ی عظیم از نظر قوانین رقابت عادلانه هستند.

طبق گزارشی که رسانه‌ی Financial Times چهارشنبه‌ی گذشته منتشر کرده است، سایر سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی دخیل در این معامله انتظار بازبینی طولانی‌مدت در اروپا را طی هفته‌های آتی دارند. این بررسی‌ها پس از ثبت رسمی درخواست‌ها و مدارک مایکروسافت در بروکسل آغاز می‌شود.

یکی از منابع که گفته می‌شود در جریان جزئیات معامله قرار دارد به فایننشال تایمز گفته است: «معامله‌ی بزرگ و دشواری است و به تحقیقات گسترده‌تری نیاز دارد.»

سونی از گسترش تحقیقات سازمان CMA استقبال کرده است. این شرکت ژاپنی مدعی شده که مالکیت بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی توسط مایکروسافت می‌تواند به شکل جدی به آینده‌ی صنعت بازی و بازیکنان ضربه بزند.

مایکروسافت نیز به تصمیم CMA واکنش نشان داده است. سخنگوی ردموندی‌ها به VGC گفته است: «قطع عرضه بازی‌های Call of Duty برای پلی استیشن باتوجه‌به وضعیت پیشروی این کنسول در بازار هیچ منطق تجاری برای مایکروسافت ندارد.»

اوایل این ماه میلادی بود که غول آمریکایی از برنامه‌هایش برای آینده‌ی مجموعه کالاف دیوتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن این معامله خبر داد.

فیل اسپنسر و مایکروسافت و خرید اکتیویژن بیلیزارد

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس طی بیانیه‌ای به رسانه Verge گفته بود که مایکروسافت پس از اتمام قرارداد فعلی سونی با اکتیویژن طی چند سال آینده به عرضه‌ی مجموعه بازی کالاف دیوتی روی پلتفرم پلی استیشن ادامه می‌دهد. به‌گفته‌ی او در این دوره‌ی زمانی بازی‌های کال آو دیوتی عرضه شده برای کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن از محتویات و ویژگی‌های یکسانی بهره می‌برند.

جیم رایان، مدیرعامل و رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، به‌دنبال ویژگی‌های یکسان و مشابه دائمی سری Call of Duty روی کنسول‌های هر دو شرکت است و تنها ادامه‌ی عرضه‌ی این سری بازی شوتر اول شخص روی کنسول‌های پلی استیشن را از بسیاری جهات ناکافی خوانده است.

ظاهراً قرارداد فعلی سونی با اکتیویژن شامل بازی‌های Modern Warfate 2 و Warzone 2 و همچنین Call of Duty جدید استودیو تری‌آرک می‌شود. بازی جدید این استودیو که وظیفه‌ی توسعه‌ی نسخه‌های بلک آپس مجموعه کالاف دیوتی را بر عهده داشته است ممکن است تا سال ۲۰۲۴ عرضه نشود.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا