فیل اسپنسر باور دارد که انتشار بازی های انحصاری کمتر به نفع صنعت بازی خواهد بود

فیل اسپنسر باور دارد که انتشار بازی های انحصاری کمتر به نفع صنعت بازی خواهد بود
فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس اخیرا در یک مصاحبه گفته است که بازیهای مولتیپلتفرم (آثاری که بهصورت همزمان برای چند کنسول در دسترس هستند) بیشتر از بازیهای انحصاری میتوانند به سلامت صنعت بازیهای ویدیویی کمک کنند. براساس صحبتهای او مشخص است که وی میخواهد کمتر شاهد عرضهی بازیهای انحصاری باشیم و همچنین پیشبینی میکند که در آینده تعداد کمتری از این نوع از بازیها عرضه خواهند شد.
اسپنسر در بخشی از مصاحبه با بلومبرگ میگوید:
شاید برای شما این اتفاق بیافتد که در خانه، ایکس باکس خریده باشید و من پلی استیشن. بعد فرزندان ما بخواهند با یکدیگر بازی کنند. اما درنهایت آنها موفق به انجام این کار نمیشوند، چرا که ما تکههای اشتباهی از پلاستیک را برای وصل کردن به تلویزیون خریداری کردیم.
ما واقعا دوست داریم که حساسیت گیمرها را کاهش دهیم، به افراد امنیت لازم را بدهیم و از آنها در زمان بازی کردن مراقبت کنیم. به آنها اجازه دهیم تا صرفنظر از اینکه صاحب چه دستگاهی هستند، بتوانند دوستان خودشان را پیدا کنند و با آنها به بازی کردن بپردازند.
فکر میکنم در دراز مدت این [موارد] برای صنعت خوب خواهد بود. شاید در کوتاه مدت هم یک سری از افراد در برخی شرکتها باشند که این موضوع را دوست نداشته باشند. اما من فکر میکنم وقتی که ما مشکلات را پشت سر گذاشتیم و دیدیم که این صنعت در کجا میتواند به رشد خودش ادامه دهد، این [موارد] اثبات خواهند شد.
پیش از این هم اسپنسر دربارهی مواردی مثل پشت پردهی خرید اکتیویژن-بلیزارد، ناشر بازیهای Call of Duty با قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار صحبت کرده بود. این عمل مایکروسافت، در دست بررسی توسط نهادهای نظارتی قرار دارد که نگران پیامدهای ناشی از ضد انحصارطلبی در زمان رشد یکپارچگی در صنعت ویدیوگیم هستند.
اولین واکنش به خرید اکتیویژن-بلیزارد، توسط مایکروسافت از سوی سونی صورت گرفت. این شرکت اعلام کرد که آنها باتوجهبه توافقات و قراردادهای قبلی خودشان، انتظار دارند که بازیهای Call of Duty همچنان روی سایر کنسولها هم دردسترس باشند. اسپنسر هم بارها تمایل خود را مبنی بر باقی ماندن این مجموعه روی پلتفرمهای پلی استیشن اعلام کرده است.
بااینحال، یک سری منابع ادعا کردند که قرارداد قبلی سونی و اکتیویژن، تنها انتشار سه نسخهی بعدی Call of Duty روی پلی استیشن را تضمین میکند. یکی از این سه بازی، Modern Warfare 2 خواهد بود که امسال عرضه میشود. هر چند که مایکروسافت باز هم این ادعا را رد و اعلام کرد که آنها هیچ برنامهای برای تبدیل کردن Call of Duty به یک بازی انحصاری ندارند.
در سندی که برای شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل ارسال شد، این ادعا مطرح شده که هیچگونه جای نگرانی درمورد منتشر نشدن بازیهای Call of Duty روی کنسولهای پلی استیشن وجود ندارد. همچنین مایکروسافت در رابطه با انتقاد سونی در رابطه با انحصاری سازی آثار مختلف گفت:
انتقاد سونی در مورد انحصارسازی محتوا بهخصوص با درنظرگرفتن این موضوع که مرکز استراتژی سونی سالها روی انحصار بوده، چندان شگفتآور نیست. ولی واقعیت امر این است که این نوع استراتژی که بازیهای اکتیویژن-بلیزارد روی کنسول رقیب منتشر نشود، برای مایکروسافت بهسادگی سودآوری نخواهد داشت.
سال گذشته مایکروسافت با پرداخت ۷.۵ میلیارد دلار، زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) را بهعنوان شرکت مادر بتسدا خریداری کرد. فیل اسپنسر اعلام کرد که اصلیترین دلیل خرید این شرکت، ارائهی بازیهای انحصاری روی پلتفرمهایی است که از سرویس ایکس باکس گیم پس پشتیبانی میکنند.
دو بازی جدید شرکت بتسدا، Starfield و Redfall، نیمهی اول سال ۲۰۲۳ (نیمهی دوم دی ماه ۱۴۰۱ تا نیمهی اول فروردین ۱۴۰۲) بهصورت انحصاری برای پلتفرمهای ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و کامپیوتر منتشر خواهد شد. با اعلام قبلی فیل اسپنسر، بازی Elder Scrolls 6 هم در آینده یک بازی انحصاری برای پلتفرمهای مایکروسافت خواهد بود.