سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

یک استاد دانشگاه: با اجباری شدن بیمه رانندگان منتظر افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌ها باشید

زمان انتشار: 14 دسامبر 2025 ساعت 11:07

دسته بندی: تکنولوژی

شناسه خبر: 972707

زمان مطالعه: 13 دقیقه

یک استاد دانشگاه: با اجباری شدن بیمه رانندگان منتظر افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌ها باشید

یک استاد دانشگاه: با اجباری شدن بیمه رانندگان منتظر افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌ها باشید

طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های آنلاین هم‌چنان در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار دارد. تامین اجتماعی می‌گوید هر راننده‌‌ای که در اسنپ و تپسی کار می‌کند باید خودش را بیمه کند. حتی آن‌هایی که هفته‌ای یکی، دو مسافر می‌زنند و آن‌هایی که در شغل اول خود برای گرفتن خدمات، حق بیمه می‌پردازند.

مهدی الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در این رابطه به بیکینگ می‌گوید: «در همان دو سه هفته آلودگی هوا و محدودیت ترافیکی زوج و فرد که تقاضا را به سمت پلتفرم‌ها برد، کرایه‌ها بیش از صد درصد رشد قیمت داشتند. دلیل روشن است: منطق پلتفرم بر پایه عرضه و تقاضاست. در نتیجه، این طرح هم منجر به افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌ها خواهد شد.»

توضیح این استاد دانشگاه این است که ۱۳.۵ درصد حق بیمه را راننده‌ها باید بپردازند و به‌طور میانگین ۴ درصد هم به کرایه‌ها اضافه می‌شود. درنتیجه کرایه اسنپ و تپسی مستقیما ۱۷ درصد بالا می‌رود. اما بقیه این ۴۰ درصد افزایش نرخ از کجا می‌آید؟

مداخلات قیمتی باعث می‌شود بسیاری از راننده‌هایی که حداقل درآمد را در یک پلتفرم دارند، تحت فشار الزام بیمه دیگر کار نکنند. وقتی راننده کافی وجود نداشته باشد، تعادل عرضه و تقاضا دچار اختلال می‌شود و مسافر ناچار است هزینه بالاتری بپردازد. پیش‌بینی خود پلتفرم‌ها این بوده که نتیجه آن جهش قیمتی حدود ۴۰ درصدی خواهد بود.

– مهدی الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

کپی لینک

 پلتفرم‌ها پیشنهاد بهتری نداشتند؟

الیاسی، که پیش‌تر معاون سیاستگذاری دفتر معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور بوده، در پاسخ به این سوال که چرا برای جلوگیری از این شوک اقتصادی، اسنپ و تپسی برنامه‌ای پیشنهاد نکرده‌ بودند که جذابیت بیشتری نسبت به این طرح تامین اجتماعی داشته باشد گفت:

«ما به‌عنوان فعالین اکوسیستم و معاونت علمی بارها تلاش کردیم و از شرکت‌ها خواستیم که با مکانیزم‌های تشویقی رانندگانی که بیمه نیستند و می‌خواهند بیمه بشوند، مشکل را حل کنند. این‌ها هم پیشنهاد نبودند بلکه قانون بودند؛ دوستان تامین اجتماعی هستند که قانون جدیدی آورده‌اند.»

آرش پارساپور

مشاور وزیر ارتباطات: طرح بیمه اجباری رانندگان به‌جای رفاه باعث کاهش درآمد آن‌ها می‌شود

مشاور وزیر ارتباطات: طرح بیمه اجباری رانندگان به‌جای رفاه باعث کاهش درآمد آن‌ها می‌شود
مطالعه ‘4

ممکن است اختیاری بودن بیمه باعث شود رانندگان خودشان را بیمه نکنند، اما اجباری شدن آن تصمیم درستی نبود

الیاسی در پاسخ به این پرسش که ممکن است راننده به خاطر درآمد فعلی، فردای خود را بیمه نکند، گفت: «هرچند این نکته قابل قبول است، اما اجباری بودن آن تصمیم درستی نیست. اگر راننده انگیزه بیمه کردن نداشته باشد، پرداخت همان ۱۳ درصد هم برایش سخت است و حتی نمی‌صرفد.»

کپی لینک

تعداد رانندگانی که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، بسیار کم است

این استاد دانشگاه ادامه داد: «در حال حاضر، صحبت درباره همه سفرها مطرح می‌شود. مساله رانندگانی که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، بسیار کوچک‌تر از اقدامی است که مطرح شده. تعداد افراد بازنشسته، شاغل، کارمند، مهندس یا پزشک‌ که در پلتفرم‌های تاکسی کار می‌کنند به مراتب بیشتر است. آن‌ها افرادی هستند که در مسیر زندگی خود احساس کرده‌اند اقتصاد اشتراکی می‌تواند کمک‌کننده باشد. حتی برای کاهش آلودگی هوا هم چنین همکاری‌هایی می‌تواند مفید باشد. اما نتیجه این طرح حتی می‌تواند این باشد که فرد بعدا راننده بودن خود را ابراز نکند.»

 نتیجه این طرح حتی می‌تواند این باشد که فرد بعدا راننده بودن خود را ابراز نکند

او درباره روند تصویب این طرح توضیح داد: «نخست گروهی میان این دوستان با نگاه سنتی کارگر-کارفرما به موضوع نگاه می‌کردند. پلتفرم‌ها در این ساختار، رابطه استخدامی یا کارفرمایی با کاربران خود ندارند. بازیگران این فضا به شکل اختیاری وارد تعامل می‌شوند. ما به این رویکرد نقد داشتیم به همین دلیل بعد از ارائه استدلال‌های فنی گفتند این مسیر کنار گذاشته شود اما بعد اعلام کردند که قصد دارند قانون بیمه اجباری راننده را اعمال کنند.»

کپی لینک

اشتراکی بودن است که ارزش خلق می‌کند

نقد الیاسی به این طرح این است: «بسیاری افرادی که در این پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند، ادعای شغل رانندگی ندارند. ادعای آن‌ها این است که شاغل هستند، کارمندند و این فعالیت را به‌عنوان کار مکمل انجام می‌دهند. اما در سیاست‌گذاری همه آن‌ها راننده فرض می‌شوند و بعد با مداخله دستوری در قیمتی که ذاتا بر پایه عرضه و تقاضاست، با تعیین ضریب وارد تعیین سقف می‌شوند.»

به گفته الیاسی، این رابطه از نوع روابط سنتی کارفرمایی محسوب نمی‌شود. این افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند خارج شوند و همین اشتراکی‌ بودن است که ارزش خلق می‌کند.

آن‌سوی ماجرا، فردی موظف می‌شود که تعهداتی را بپذیرد. در حالی که در بسیاری موارد افرادی هستند که اساسا این فعالیت شغل اصلی آن‌ها نیست. ضمن این که در ایران به دلیل این که حمل‌ونقل عمومی نداریم، مصرف‌کننده‌ی این پلتفرم‌ها طبقه متوسط و پایین‌تر است.

– مهدی الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «تصور من این است که تامین اجتماعی به فکر حل کردن ناترازی خود بوده اما اگر فرض کنیم هدف تامین اجتماعی حل مشکل راننده‌ها باشد این راه‌حل با آسیب زدن به پلتفرم‌ها، یک موضوع اجباری را به راننده تحمیل می‌کند در حالی که راه‌حل‌های خیلی ساده‌تر و مستقیم دارد. ما با اختیاری بودن و مشروط بودن آن کاملا موافقیم.»

مطلب مرتبط
  • نماینده مجلس: طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را در مجلس تصویب خواهیم کرد
    نماینده مجلس: طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را در مجلس تصویب خواهیم کرد

    7 روز قبل

    مطالعه ‘2

کپی لینک

جرم اقتصاد دیجیتال، شفافیت است

او با تاکید بر این که هر پدیده‌ای نیازمند مواجهه متناسب با ذات خود است توضیح می‌دهد که وقتی درباره پدیده‌های نوآورانه و نوظهور صحبت می‌کنیم، با نوعی اقتصاد تازه روبه‌رو هستیم؛ اقتصادی که همین حالا هم کارنامه‌ی قابل قبولی در رضایت عمومی، رفاه مردم و رضایت مصرف‌کننده دارد و آثارش، مشابه تجربه جهانی، قابل مشاهده است.

نقد اصلی ما به شیوه مداخله برمی‌گردد. مداخله‌ای که بدون توجه به ماهیت و ویژگی‌های درونی پدیده انجام شود، به تخریب منجر خواهد شد و حتی اهداف سیاست‌گذار را محقق نخواهد کرد.

– مهدی الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

الیاسی معتقد است که «سازمان تامین اجتماعی با یک نگاه انبوه و یک‌دست‌ به موضوع می‌نگرد و این‌گونه طیف گسترده‌ای از راننده‌ها که ممکن است هفته‌ای دو ساعت کار کنند شبیه به راننده‌های تمام‌وقت یکی کند. من قانع نشدم که سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد مساله راننده‌ها را به شکل علمی حل کند.»

ما به جرم شفافیت و در دسترس بودن، اقتصاد دیجیتال را دچار شکست می‌کنیم. در حالی که سایر بخش‌های اقتصاد عمدتا پنهان هستند. سازمان‌ها نباید این شفافیت را علیه ماهیت اقتصاد دیجیتال به کار ببرند. استفاده ابزاری از شفافیت، در نهایت به از بین رفتن اصل کسب‌وکارها منجر می‌شود. این شفافیت باید زمینه تنظیم‌گری هوشمند باشد، نه ابزار تخریب.

– مهدی الیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
این مطالب را هم بخوانید
  • بیمه اجباری راننده‌های اسنپ و تپسی؛ راننده‌ها چه نظری دارند؟ [ویدیوی بیکینگ را تماشا کنید]

  • مدیرعاملان اسنپ و تپسی نسبت به بیمه اجباری رانندگان هشدار دادند: منتظر افزایش کرایه و کاهش کیفیت سفر باشید

  • راننده‌های اسنپ و تپسی مزایای خود را با بیمه از دست می‌دهند؟/ کالبدشکافی همه ابهام‌های بیمه تاکسی‌های آنلاین

حتما بخوانید : پایان فرمانروایی آمریکا؛ چین حالا در ۹۰ درصد از فناوری‌های حیاتی جهان پیشتاز است
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ویژگی‌های آپدیت ۲۰۲۶ آیفون لو رفت
    ویژگی‌های آپدیت ۲۰۲۶ آیفون لو رفت 2 ساعت پیش
  • رونمایی از دستیار هوش مصنوعی مدیران در CRM پیام‌گستر
    رونمایی از دستیار هوش مصنوعی مدیران در CRM پیام‌گستر 2 ساعت پیش
  • استفاده از کارت جایگاه گران‌تر شد؛ جزئیات جدید تغییر قیمت بنزین
    استفاده از کارت جایگاه گران‌تر شد؛ جزئیات جدید تغییر قیمت بنزین 2 ساعت پیش
  • آمار فوتی‌های آنفولانزا از مرز ۱۰۰ نفر گذشت؛ روند ابتلا همچنان صعودی است
    آمار فوتی‌های آنفولانزا از مرز ۱۰۰ نفر گذشت؛ روند ابتلا همچنان صعودی است 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29981
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 206
  • شبکه اجتماعی 631
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7499
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 682
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 419

جدیدترین مقالات

  • بزرگ‌ترین معامله تاریخ صنعت بازی: خرید EA توسط کنسرسیوم سعودی-آمریکایی
    بزرگ‌ترین معامله تاریخ صنعت بازی: خرید EA توسط کنسرسیوم سعودی-آمریکایی 4 ساعت پیش
  • بازی‌های پلی‌استیشن ۲ روی اندروید: نوستالژی زنده شد!
    بازی‌های پلی‌استیشن ۲ روی اندروید: نوستالژی زنده شد! 4 ساعت پیش
  • افزایش قیمت گیم پس باعث موج لغو اشتراک‌ها شد
    افزایش قیمت گیم پس باعث موج لغو اشتراک‌ها شد 4 ساعت پیش
  • ۹۰ درصد بازی‌های ویندوزی روی لینوکس اجرا می‌شوند
    ۹۰ درصد بازی‌های ویندوزی روی لینوکس اجرا می‌شوند 4 ساعت پیش
  • راز طول عمر کنسول بازی شما؛ چند وقت یک‌بار باید تمیزش کنید؟
    راز طول عمر کنسول بازی شما؛ چند وقت یک‌بار باید تمیزش کنید؟ 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور