گزارش هوشمندسازی دستگاههای دولتی؛ پیشتازی وزارت اقتصاد و عقبماندگی برخی سازمانها

گزارش هوشمندسازی دستگاههای دولتی؛ پیشتازی وزارت اقتصاد و عقبماندگی برخی سازمانها
مجید فولادیان، سرپرست معاونت خدمات پایه و داراییهای دیجیتال، از شتابگیری هوشمندسازی خدمات پلیس (فراجا) خبر داد. او در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با توسعه طرح هوشمندسازی خدمات و اتصال تدریجی آنها به پنجره ملی خدمات هوشمند، نیاز به مراجعه حضوری شهروندان به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
به گفته او، فرایندهای اداری مانند استعلام خلافی و خدمات گذرنامه بهصورت سیستمی و ۲۴ ساعته ارائه میشود. در ادامه این برنامه، آمار عملکرد وزارتخانهها و سازمانها در میزان هوشمندسازی نیز منتشر شد.
حذف صفها و تسهیل امور انتظامی
سرپرست معاونت خدمات پایه و داراییهای دیجیتال با اشاره به مشکلات گذشته همچون صفهای طولانی و رفتوآمدهای مکرر برای انجام امور اداری پلیس، از راهنمایی و رانندگی تا گذرنامه، توضیح داد که حذف بارگذاری مدارک و اتصال خدمات به پنجره ملی خدمات هوشمند باعث شده تا فرآیندهای زمانبر و مستعد خطا بهصورت خودکار انجام شود.
او افزود که اکنون خدماتی همچون استعلام خلافی، پرداخت جرایم، تمدید گواهینامه، صدور کارت هوشمند خودرو و نوبتدهی مراکز شمارهگذاری، کاملاً الکترونیکی شده است. این یکپارچهسازی و راهاندازی مرکز مدیریت و تحلیل داده، نهتنها موجب ارائه خدمات ۲۴ ساعته شده، بلکه کیفیت تصمیمگیری فرماندهان و دستگاههای استانی را نیز ارتقا داده است.
وضعیت هوشمندسازی سازمانها و وزارتخانهها
فولادیان در ادامه، آمار عملکرد وزارتخانهها و سازمانها در میزان اتصال خدمات به پنجره ملی و درصد هوشمندسازی را اعلام کرد. بر اساس این آمار، برخی دستگاهها مانند آموزش و پرورش ۱۰۰ درصد خدمات خود را به پنجره ملی متصل کردهاند، اما فقط ۳ درصد از خدماتشان هوشمند شده است. در مقابل، سازمانهایی همچون وزارت اقتصاد، بیش از نیمی از خدمات خود را هوشمندسازی کردهاند.
سرپرست معاونت خدمات پایه و داراییهای دیجیتال در پایان تاکید کرد که دستگاههایی که درصد پایینی از هوشمندسازی دارند، از جمله برخی زیرمجموعههای وزارت خارجه و وزارت جهاد کشاورزی، باید در مدت کوتاهی برای بهبود عملکرد اقدام کنند.
جدول زیر، خلاصهای از آمار هوشمندسازی دستگاههای اجرایی را نشان میدهد:















