تکنولوژی

کارمندان نیویورک اپل استور به دنبال تشکیل اتحادیه هستند

کارمندان نیویورک اپل استور به دنبال تشکیل اتحادیه هستند

طبق گزارش واشنگتن پست، کارمندان فروشگاه شعبه گرند سنترال ترمینال (Grand Central Terminal) اپل در حال جمع‌آوری امضا برای تشکیل اتحادیه هستند.

سازمان دهندگان Stand Workers United پیش از این در وب‌سایت خود تایید کرده بودند که مدتی پیش به شکل‌گیری اتحادیه کارگران متحد (Workerd United) رای داده‌اند. اتحادیه کارگران متحد سازمانی تلقی می‌شود که اخیراً در سراسر ایالات متحده آمریکا، از شکل‌گیری اتحادیه کارگری برای فروشگاه‌های استارباکس حمایت کرده است.

طبق ادعای واشنگتن پست، سازمان دهندگان این ماجرا در ترمینال گرند سنترال نیویورک کارت‌های امضا میان کارمندان پخش می‌کنند تا از علاقه آن‌ها به تشکیل چنین اتحادیه‌ای آگاه شوند. اگر حداقل ۳۰ درصد از کارمندان اپل در این شعبه به‌خصوص این کارت‌ها را امضا کنند، در این صورت هیئت ملی روابط کار (NLRB) درخواست این شعبه برای برگزاری انتخاب تشکیل اتحادیه را بررسی خواهد کرد. تاکنون هیچ یک از فروشگاه‌های اپل موفق به تشکیل اتحادیه نشده‌اند.

همین رسانه ماه گذشته میلادی از تصمیم تعدادی از شعبه‌های این فروشگاه‌ها برای تشکیل اتحادیه خبر داد. ظاهراً برخی از کارمندان این شعبه‌ها باور دارند در شرایط سختی کاری به سر می‌برند و نرخ دستمزد آن‌ها بر تورم منطبق نیست. به گفته واشنگتن پست، حداقل سه شعبه دیگر در مناطق مختلف آمریکا به دنبال تشکیل اتحادیه کارگری هستند.

اپل اوایل سال جاری میلادی به دنبال محیط کار استرس‌زا و شکایت‌ها به دلیل دستمزد پایین در فروشگاه‌های رسمی این شرکت، مزایای کارمندان پاره‌وقت و تمام‌وقت خود را افزایش داد. در طول همه‌گیری بیماری کرونا، کارمندان فروشگاه‌های اپل مجبور به رعایت و دسته و پنجه نرم کردن با برخی از موارد و مسائل مانند پروتکل‌های بهداشتی از جمله پوشیدن صحیح ماسک، تعطیلی شعبه‌ها و همچنین ارائه مدرک واکسیناسیون پیش از ورود به محل کار شدند.

آمازون یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ آمریکاست که شدیداً با چنین مسائلی درگیر شده است. در همین ماه، فروردین بود که روی تکفارس گزارش دادیم به‌نظر می‌رسد که این شرکت در سال گذشته‌ی میلادی مبلغ ۴.۳ میلیون دلار را به مشاوران ضد اتحادیه پرداخت کرده تا از تشکیل اتحادیه‌ توسط کارکنان حاضر در انبارهای خود جلوگیری کند.

گزارش HuffPost نشان می‌دهد که کارکنان آمازون موظف بوده‌اند تا در جلساتی حضور پیدا کنند که مشاوران در آن‌ها این افراد را به عدم ایجاد اتحادیه تشویق می‌کرده‌اند. آمازون حتی مدتی پیش تبلیغات ضد اتحادیه را روی توییچ، زیرمجموعه حوزه استریم بازی‌های ویدیویی خود قرار داده بود که انتقادات بی‌شماری را در پی داشت. نهایتاً توییچ در مقابل این انتقادات واکنش نشان داد و تبلیغات مذکور را حذف کرد.

از جمله سایر اقدامات آمازون در این سال‌ها برای جلوگیری از تشکیل اتحادیه‌های کارگری، دعوت کارمندان برای شرکت در جلسات اجباری، ارسال پیام کوتاه برای کارمندان تقریباً در همه‌ی روزها، ارسال بی‌وقفه پوسترهای ضد اتحادیه در محل کار و حتی گزارش‌هایی مربوط به تغییر زمان چراغ راهنمایی برای اخلال در فعالیت‌های صنفی است. 

اپل هم سابقه طولانی در مخالفت با سیاست‌های خارج از تیم مدیریتی خود دارد. اپل در سال‌های اخیر مخالفت‌ خود را با نصب جانبی اپلیکیشن‌ها (سایدلود) روی دستگاه‌های iOS اعلام کرده است. از طرفی این شرکت چندین دهه با اعطای حق تعمیر به کاربران مخالفت می‌کرد و اخیراً به دنبال قوانین اتحادیه اروپا، چنین موضوعی را پذیرفته است. در سوی دیگر مسئله استفاده از درگاه شارژ یکسان و همگانی، اپل را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخالفان خود نظاره می‌کند.

نظر شما در این‌باره چیست؟ به نظر شما شرایط کاری کارمندان اپل و آمازون، چطور با کارمندان فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور قابل مقایسه است و این شرکت‌ها چگونه با کارمندان خود رفتار می‌کنند؟

منبع: The Verge

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا