سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

چرا لاستیک زاپاس از خودروهای برقی در حال حذف شدن است؟

زمان انتشار: 17 فوریه 2025 ساعت 12:04

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 893333

زمان مطالعه: 10 دقیقه

چرا لاستیک زاپاس از خودروهای برقی در حال حذف شدن است؟

چرا لاستیک زاپاس از خودروهای برقی در حال حذف شدن است؟

به گزارش خبرگزاری بیکینگ،  برای بسیاری از رانندگان، نداشتن لاستیک زاپاس ممکن است یک مشکل جزئی به نظر برسد، اما برای کسانی که در مسیرهای ناهموار یا مناطق دورافتاده تردد می‌کنند، این مسئله می‌تواند تفاوت بین ادامه سفر و گیر افتادن در جاده باشد.  

به نقل از اسب بخار، در بررسی جدیدی، مشخص شده است که بسیاری از خودروهای الکتریکی مدرن دیگر از لاستیک زاپاس برخوردار نیستند. به‌عنوان مثال، در رونمایی از هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۵، خبرنگاران پرسیدند که آیا نسخه XRT این مدل که برای مسیرهای آفرود طراحی شده است، برخلاف سایر مدل‌ها به لاستیک زاپاس مجهز خواهد بود؟ پاسخ منفی بود. هیوندای تأیید کرد که این خودرو نیز فقط با یک قوطی مایع پنچرگیری و یک پمپ باد قابل حمل عرضه خواهد شد. اگر این ابزار نتواند مشکل را حل کند، راننده چاره‌ای جز تماس با امداد جاده‌ای نخواهد داشت.  

اما چرا خودروسازان این تصمیم را گرفته‌اند؟  

لاستیک‌های زاپاس همواره یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای خودروهای آفرودی و ماجراجویان بوده‌اند. برای مثال، تقریباً تمام خودروهای شاسی‌بلند آمریکایی نظیر شورولت تاهو، فورد F-۱۵۰ و جیپ رانگلر دارای لاستیک زاپاس هستند؛ زیرا در مسیرهای ناهموار، احتمال پنچر شدن لاستیک‌ها بسیار بالاست.  

اما حالا، حتی خودروهایی که برای طبیعت‌گردی طراحی شده‌اند، لاستیک زاپاس ندارند. امروزه بسیاری از خودروهای کراس‌اوور مانند سوبارو اوت‌بک و مزدا CX-۵۰ حداقل یک لاستیک یدکی کوچک (mini spare) دارند، اما در خودروهای برقی چنین چیزی نیز وجود ندارد.  

مشکل اینجاست که مایع پنچرگیری، برای همه مشکلات چاره‌ساز نیست. این محلول تنها می‌تواند سوراخ‌های کوچک در قسمت رویی لاستیک را پوشش دهد، اما اگر لاستیک از دیواره کناری آسیب ببیند  که در جاده‌های سنگلاخی بسیار رایج است. این روش هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در این شرایط، راننده باید به امداد جاده‌ای متوسل شود که اگر در منطقه‌ای دورافتاده باشد، ممکن است ساعت‌ها انتظار بکشد.  

کاهش وزن خودرو و افزایش بهره‌وری انرژی 

یکی از مهم‌ترین دلایل حذف لاستیک زاپاس، کاهش وزن خودرو است. طبق گزارش Consumer Reports، از سال ۲۰۲۰، تقریباً ۵۰ درصد از خودروها تنها با لاستیک زاپاس کوچک عرضه می‌شوند و تنها ۱۰ درصد از خودروها هنوز لاستیک زاپاس کامل دارند.  

این موضوع به‌ویژه برای خودروهای برقی مهم‌تر است، زیرا هر کیلوگرم اضافه، میزان مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و برد خودرو را کاهش می‌دهد. برای تبلیغ برد بالاتر، خودروسازان سعی دارند وزن خودرو را تا حد ممکن کاهش دهند.  

کمبود فضای کافی به دلیل باتری‌های بزرگ 

خودروهای برقی، برخلاف خودروهای بنزینی، دارای باتری‌های بزرگ در قسمت زیرین شاسی هستند. این پلتفرم‌های “اسکیت بورد” معمولاً فضای کافی برای ذخیره لاستیک زاپاس را ندارند. بسیاری از خودروسازان، فضای زیر صندوق عقب را برای باتری‌ها و موتورهای برقی اختصاص داده‌اند.  

پیشرفت فناوری لاستیک و امداد جاده‌ای 

برخی از خودروسازان استدلال می‌کنند که فناوری لاستیک‌ها طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است و احتمال خرابی کاهش یافته است. همچنین، امداد جاده‌ای اکنون در بسیاری از نقاط جهان خدمات‌رسانی سریعی دارد.  

شَد بلچ، مدیر ارتباطات شورولت، در این خصوص توضیح می‌دهد: «امروزه فناوری لاستیک‌ها و خدمات امداد جاده‌ای به حدی قوی شده‌اند که به ما اجازه می‌دهند تا اولویت را به امکانات موردنیاز روزمره رانندگان بدهیم.» 

خودروهای برقی سنگین‌تر هستند و لاستیک‌هایشان زودتر فرسوده می‌شود

یکی از تناقض‌های این تصمیم این است که خودروهای برقی، وزن بیشتری نسبت به همتایان بنزینی خود دارند و همین موضوع باعث می‌شود لاستیک‌های آن‌ها دو برابر سریع‌تر فرسوده شوند.  

بر اساس آزمایش‌های مختلف، لاستیک‌های خودروهای برقی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سریع‌تر از خودروهای معمولی دچار فرسودگی می‌شوند. این یعنی احتمال پنچر شدن لاستیک در یک خودروی برقی، بیشتر از خودروهای بنزینی است. با این حال، بسیاری از مدل‌های برقی، برخلاف وانت‌ها و شاسی‌بلندهای آفرودی، لاستیک زاپاس ندارند.  

استثناهایی که لاستیک زاپاس دارند 

در حالی که بسیاری از خودروهای برقی شهری و کراس‌اوورها لاستیک زاپاس ندارند، برخی از پیکاپ‌های برقی هنوز این ویژگی را ارائه می‌دهند. مدل‌هایی مانند، شورولت سیلورادو EV، GMC هامر EV، GMC سیرا EV، فورد F-۱۵۰ لایتنینگ، ریویان R۱T و R۱S  از جمله خودروهایی‌اند که هنوز لاستیک زاپاس دارند.

همگی دارای لاستیک زاپاس کامل یا حداقل یدکی کوچک هستند. حتی تسلا سایبرتراک امکان اضافه کردن یک لاستیک زاپاس را دارد، اما این لاستیک بخش زیادی از فضای بار را اشغال می‌کند.  

آیا حذف لاستیک زاپاس، روندی دائمی خواهد بود؟  

برخی خودروسازان احتمالاً به فکر ارائه لاستیک زاپاس به‌عنوان یک آپشن اضافی برای مشتریان خواهند بود. برخی شرکت‌های شخص ثالث نیز محفظه‌هایی برای حمل لاستیک زاپاس در صندوق عقب یا روی سقف خودروهای برقی طراحی کرده‌اند.  

ریویان، که یکی از پیشگامان خودروهای برقی آفرودی است، احتمالاً راهکاری برای این مشکل ارائه خواهد کرد. تانیا میلر، مدیر ارشد ارتباطات محصول ریویان، در پاسخ به پرسشی درباره لاستیک زاپاس در مدل‌های R۲ و R۳، با یک شکلک چشمک در انتهای پیام خود، امیدها را زنده نگه داشته است!  

 در نهایت، به نظر می‌رسد که لاستیک زاپاس به‌عنوان یک گزینه جانبی در خودروهای برقی باقی بماند، اما به‌عنوان یک ویژگی استاندارد، دیگر جایی در مدل‌های آینده نخواهد داشت.

۲۲۷۳۲۲

حتما بخوانید : ساخت شبکه تونل زیرزمینی در زیر شهر دبی به دست ایلان ماسک!

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 13 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 13 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 13 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 13 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور