سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

زمان انتشار: 30 سپتامبر 2025 ساعت 13:01

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 960204

زمان مطالعه: 9 دقیقه

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

به گزارش خبرگزاری بیکینگ و به نقل از راز بقا، در طول تاریخ، زره و جنگ‌افزار چیزی فراتر از ابزار جنگ بوده است. این اشیاء بازتابی از هنر، ارزش‌ها و هویت تمدن‌هایی بودند که آنها را پدید آوردند. در میان شگفت‌انگیزترین آثار جنگی ایران باستان، دستکش‌های جنگجویان هستند که قدمت آنها به حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد و احتمالا در اواخر دوران هخامنشیان و در زمان حکومت داریوش سوم بازمی‌گردد. 

این دستکش‌ها تنها وسیله‌ای برای حفاظت نبودند؛ بلکه ترکیبی شگفت‌انگیز از طراحی مرگبار و زیبایی ظریف به شمار می‌رفتند که نبوغ آهنگران ایرانی را نشان می‌دهد. دستکش‌هایی که با نقوش گل و گیاه تزئین شده بودند، اما در عین حال پنجه‌هایی تیز و برجسته‌هایی مرگبار داشتند، داستانی از فرهنگی را روایت می‌کنند که هم قدرت را پاس می‌داشت و هم زیبایی را. 

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

در نگاه نخست، این دستکش‌های جنگی بیشتر شبیه یک زیورآلات تشریفاتی‌اند تا سلاحی برای میدان نبرد. نقش‌ونگارهای گل‌دار روی سطح آنها بازتابی از عشق ایرانیان به زیبایی و ظرافت است، حتی در ابزارهای جنگی. اما با دقت بیشتر، ماهیت واقعی آنها آشکار می‌شود: پنجه‌هایی بلند و تیغ‌مانند که از انگشتان بیرون زده‌اند و برآمدگی‌های نوک‌تیز روی بند انگشتان که برای شکافتن زره یا بدن دشمن طراحی شده‌اند.

آنها معمولاً از موادی محکم مانند برنز یا آهن ساخته می‌شدند و گاهی برای راحتی بیشتر با لایه‌ای از چرم درونی همراه بودند. این ساختار باعث می‌شد دست‌ها در برابر ضربات شمشیر، تیرها و دیگر سلاح‌ها ایمن بمانند.

این دوگانگی در شکل و کارکرد شگفت‌انگیز است؛ این وسیله می‌توانست دشمن را نابود کند و در عین حال با ظرافت خود بینندگان را خیره سازد. چنین دستکش‌هایی بازتابی از فلسفه‌ای گسترده‌تر در ایران باستان بودند، جایی که جنگ و هنر دو مقوله جدا از هم محسوب نمی‌شدند. 

در دوران هخامنشی و پس از آن، جنگجویان اغلب سلاح‌هایی به همراه داشتند که با جزئیات هنری آراسته بودند. این کار نه‌تنها نشانی از جایگاه و اعتبار آنان بود، بلکه نماد نوعی حفاظت الهی نیز به شمار می‌آمد. پوشیدن چنین دستکش‌هایی آماده شدن برای جنگ بود، اما همزمان اعلام قدرت و افتخار نیز محسوب می‌شد.

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

انعطاف و حفاظت در طراحی

فراتر از زیبایی تزئینی، این دستکش‌ها شاهکاری از مهندسی نیز بودند. برخلاف زره‌های متداولی که حرکت دست را محدود می‌کردند، این دستکش‌های ایرانی به گونه‌ای ساخته شده بودند که انعطاف‌پذیری دست‌ها حفظ شود. پنجه‌های بندبند به جنگجو امکان می‌داد تا بگیرد، ضربه بزند و با دقت عمل کند. نوک‌های بلند و تیز همچون امتداد طبیعی انگشتان عمل می‌کردند و هر دست را به مجموعه‌ای از تیغ‌های کشنده تبدیل می‌ساختند. 

در کنار این ویژگی‌ها، برآمدگی‌های نوک‌تیز روی بند انگشتان نیز کارکرد دوگانه‌ای داشتند: هم برای دفاع و هم برای حمله در نبرد تن‌به‌تن. بخش‌های ضخیم فلزی در اطراف مچ از نقاط حساس بدن محافظت می‌کردند، در حالی که پنجه‌های فلزی هم نقش سلاح و هم نقش زره داشتند و مانع از آسیب‌پذیری انگشتان می‌شدند. 

به این ترتیب، این دستکش‌ها تعادلی کمیاب میان حفاظت و تحرک ایجاد کرده بودند؛ چیزی که بسیاری از فرهنگ‌های دیگر در طراحی زره به آن دست نیافته بودند. این ویژگی نشان‌دهنده پیچیدگی هنر نظامی ایران و اهمیت نوآوری در تجهیزات جنگی است.

پنجه خرس؛ سلاح جنگی و مرگبار هخامنشیان/ دستکشی که داریوش با آن به ارتش هند حمله کرد

نماد قدرت و میراث ماندگار

این دستکش‌ها چیزی فراتر از ابزار جنگ بودند؛ آنها حامل بار نمادین نیز بودند. در فرهنگ ایران باستان، جنگجویان تنها سربازانی ساده نبودند، بلکه نگهبانان تمدن، فرهنگ و نظم الهی محسوب می‌شدند. پوشیدن دستکش‌هایی که هم نقش گل و گیاه – نماد زندگی و باروری – و هم پنجه‌های مرگبار – نماد ویرانی – را در خود داشت، یعنی تجسم دوگانه محافظت و نابودی. جنگجو هم حافظ بود و هم ویرانگر؛ سرنوشت امپراتوری در دستان او قرار داشت.

این دستکش‌ها همچنین یادآور تأثیر گسترده ایران بر هنر و جنگ‌افزار هستند. آنها نشان می‌دهند که چگونه ایرانیان توانستند عمل‌گرایی و زیبایی را در هم آمیزند. در قرون بعدی، این سبک بر فرهنگ‌های دیگر در خاورمیانه و فراتر از آن اثر گذاشت؛ جایی که سلاح‌های آراسته به نشانه‌ای از جایگاه و هنر بدل شدند. 

امروز، این دستکش‌ها نه‌تنها به‌عنوان بقایای میدان نبرد، بلکه به‌عنوان شاهکارهای میراث فرهنگی الهام‌بخش‌اند و نشان می‌دهند که حتی در ابزارهای ویرانگر، ایران باستان جایگاهی برای زیبایی یافته بود.

دستکش‌های جنگجویان ایران باستان متعلق به ۳۰۰ سال پیش از میلاد، آثار شگفت‌انگیزی هستند که مرز میان سلاح و اثر هنری را محو می‌کنند. آنها با پنجه‌های کشنده، ساختار محافظتی و نقش‌ونگارهای ظریف، تمدنی را بازتاب می‌دهند که در ترکیب عمل‌گرایی و زیبایی بی‌نظیر بود. این دستکش‌ها یادآور آن‌اند که در ایران باستان، میدان جنگ تنها محل خشونت نبود؛ بلکه صحنه‌ای بود که در آن قدرت، هویت و هنر در هم می‌آمیخت. چنین آثاری امروز همچنان نماد فرهنگی هستند که درک کرده بود قدرت حقیقی تنها در زور بازو نیست، بلکه در هنری است که آن زور را معنا می‌بخشد.

۲۲۷۳۲۳

حتما بخوانید : ماه در انتظار مهمانان قرن ۲۱
برچسب ها
فناوری نظامی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 16 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 16 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 16 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 16 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 16 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور