سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری

سرتیتر خبرها

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

23 ساعت پیش
آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

23 ساعت پیش
آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

23 ساعت پیش
نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

23 ساعت پیش
مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

23 ساعت پیش
آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

23 ساعت پیش
عزم شیائومی برای رقابت جدی با  آیفون ۱۷

عزم شیائومی برای رقابت جدی با آیفون ۱۷

23 ساعت پیش
همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

23 ساعت پیش
قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

23 ساعت پیش
چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

23 ساعت پیش

وداع با ملکه افسانه‌ای آسمان/ پایان نیم قرن قدرت‌نمایی بویینگ ۷۴۷ / عکس

زمان انتشار: 11 دسامبر 2022 ساعت 8:11

دسته بندی: فناوری

شناسه خبر: 462282

زمان مطالعه: 12 دقیقه

وداع با ملکه افسانه‌ای آسمان/ پایان نیم قرن قدرت‌نمایی بویینگ ۷۴۷ / عکس

وداع با ملکه افسانه‌ای آسمان/ پایان نیم قرن قدرت‌نمایی بویینگ ۷۴۷ / عکس

با تولید آخرین بوئینک ۷۴۷ ملکه آسمان‌ها به پایان راه خود رسید. شرکت بوئینگ بیش از پنج دهه به تولید این هواپیمای چهار موتوره پرداخته بود و حالا با چرخش دنیای هواپیماسازی به سوی غول‌های دو موتوره، این پروژه محبوب کنار گذاشته شده است.

پایان بوئینگ ۷۴۷

با احتساب نمونه آخر، مهندسان بوئینگ ۱۵۴۷ فروند از این هواپیما را روانه آسمان‌ها کرده‌اند. نمونه آخر نیز در مرکز Everett این شرکت در واشینگتن ساخته شده است و پیش از رنگ و تحویل به سفارش دهنده (Atlas Air) پروازهای آزمایشی را طی خواهد کرد. کارمندان و مدیران بوئینگ نیز بسیار احساساتی شده‌اند؛ زیرا پس از این همه سال دیگر خبری از بوئینگ ۷۴۷ در کارخانه‌های آنها نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: 

  • پیدا کردن شکارچی پنهان در این محیط چشم عقاب می‌خواهد / عکس

پروژه ۷۴۷ در اواخر دهه ۱۹۶۰ تحت مدیریت تیمی از مهندسان بوئینگ به نام the Incredibles آغاز شد. آنها موفق شده بودند در تنها ۱۶ ماه بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا را بسازند. بوئینگ پیشتر در رقابت با لاکهید برای ارائه یک هواپیمای باربری سنگین برای نیروی هوایی آمریکا شکست خورده بود و به همین خاطر می‌خواست روی بازار تجاری تمرکز کند.

با توجه به پیش‌بینی‌ها در زمینه افزایش مسافران سفرهای هوایی، کاهش هزینه‌های مربوطه و فشار رو به افزایش روی هاب‌های پروازی، بوئینگ تصمیم گرفت از فناوری موتور توربوفنی که برای نیروی هوایی آمریکا آماده کرده بود در پروژه ۷۴۷ استفاده کند. اگرچه این روزها بوئینگ ۷۴۷ در بسیاری از ایرلاین‌های سرتاسر جهان حضور دارد، اما وقتی برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ به پرواز درآمد، همگان را شوکه کرد.

ساختن چنین هواپیمای غول‌پیکری به یک سالن مونتاژ بزرگ نیز احتیاج داشت. برای همین بوئینگ مجبور شد مکانی به وسعت ۵ میلیون متر مکعب را برای این کار آماده کند. بوئینگ ادعا می‌کند که این سالن از نظر حجم بزرگترین ساختمان جهان است.

پایان نیم قرن قدرت‌نمایی در آسمان/ وداع با ملکه آسمان / عکس

بوئینگ ۷۴۷ که حالا به پایان کار خود رسیده است ۶۸.۵ طول داشت و ارتفاع باله پشتی آن نیز به یک ساختمان شش طبقه می‌رسید. فضای بال شاهکار بوئینگ بزرگتر از یک زمین بسکتبال بود و برای پرواز به یک تن هوا نیاز داشت. این هواپیما می‌توانست علاوه بر خدمه پرواز، بین ۳۷۴ تا ۴۹۰ مسافر را نیز در خود جا دهد.

بوئینگ ۷۴۷ از فناوری‌هایی همچون سیستم‌های مکانیابی پیشرفته استفاده می‌کرد که برای آن زمان بسیار قابل توجه بود. البته یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این هواپیما داشتن طبقه دوم بود که پیشتر در هواپیماهای مسافربری ندیده بودیم. این قسمت به وسیله پلکان از بقیه هواپیما جدا می‌شد و مسافران تلاش زیادی می‌کردند تا یک صندلی در آن قسمت محدود رزرو کنند.

البته بوئینگ در سال‌های مختلف صرفا منتظر پایان عمر ۷۴۷ نبود و هرچند وقت یکبار نسخه جدیدتر و بهتری از این هواپیما را ارائه کرد. به عنوان مثال در سال ۱۹۸۸ مدل Boeing ۷۴۷-۴۰۰ معرفی شد که دو بالک به طول ۱.۸ متر را در انتهای بال‌های خود می‌دید. با این تغییر که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیر بودن فریم بوئینگ بود، ۷۴۷ می‌توانست هم به عنوان یک هواپیمای مسافربری و هم به عنوان یک هواپیمای باری ایفای نقش کند.

در سال ۲۰۰۰ نیز شاهد معرفی مدل Boeing ۷۴۷-۴۰۰R بودیم که برد پرواز هواپیما را از ۱۳۴۴۵ کیلومتر به ۱۴۲۰۴ کیلومتر افزایش می‌داد. آخرین تغییر مهم این هواپیما نیز در سال ۲۰۰۵ و با مدل بوئینگ ۸-۷۴۷ رخ داد. این مدل در دو نسخه Intercontinental و Freighter ساخته شده بود و شرکت سازنده از فناوری‌های مدل ۷۸۷ Dreamliner در آن بهره برده بود.

در نتیجه شاهد کاهش صدای هواپیما، کاهش آلودگی، سبک‌تر شدن، مصرف سوخت کمتر و تعمیر و نگهداری آسان‌تر بودیم. البته در این بین نمونه‌هایی نیز بودند که نتوانستند موفقیت چشمگیری پیدا کنند. یکی از آنها بوئینگ ۷۴۷SP بود که در سال ۱۹۷۵ به پرواز درآمد. این هواپیما بدنه بسیار کوتاه‌تری نسبت به نسخه اصلی داشت و تنها ۴۵ فروند از آن ساخته شد.

ویژگی‌های خاص مدل ۷۴۷SP باعث شد که حتی تا به امروز به عنوان به هواپیمای لوکس VIP شناخته شود. همچنین تا همین چند وخت‌ اخیر ناسا از این هواپیما برای میزبانی رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ (یک نوع تلسکوپ پروازی) استفاده می‌کرد. اگرچه بوئینگ ۷۴۷ تا پیش از پایان کار خود همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی مطرح بود، اما توانست در بخش نظامی و دولتی نیز نقش‌های مهمی را ایفا کند.

حتی ناسا دو فروند از مدل بوئینگ ۱۰۰s-۷۴۷ را تغییر داد تا از آنها برای بردن شاتل به ارتفاع بالا استفاده کند. در این حالت شاتل روی بدنه اصلی هواپیما قرار می‌گرفت.

شاید معروف‌تر از اینها نیز دو فروند از مدل ۷۴۷-۲۰۰B باشند که برای حضور به عنوان هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شدند. این دو فروند قرار بود جایگزین مدل‌های قدیمی VC-۱۳۷ شوند و به‌خاطر هزینه بالای هر ساعت پرواز (۲۰۰ هزار دلار) گران‌ترین هواپیماهای جهان لقب گرفتند.

یکی دیگر از پروژه‌های ناموفق مربوط به بوئینگ ۷۴۷ که خیلی زود به پایان رسید، YAL-۱ Air Force Airborne Laser نام داشت. در این پروژه روی دماغه یک مدل باری ۷۴۷-۴۰۰ یک سلاح لیزری نصب شده بود تا بتواند موشک‌های بالستیک را نابود کند. اگرچه تست نابودی موشک که در سال ۲۰۱۰ در ساحل جنوی کالیفرنیا انجام شد، موفقیت‌آمیز بود؛ اما نیروی هوایی آمریکا به خاطر هزینه بالا این پروژه را ادامه نداد.

هرچند با معرفی مدل‌های ۷۷۷ و Dreamliner و تغییر در اولویت‌های پروازی کم‌کم بوئینگ ۷۴۷ به پایان خود نزدیک شد. برای سال‌های زیادی بوئینگ روی شعار «هرچه بزرگتر بهتر» تمرکز کرده بود؛ اما با آغاز قرن ۲۱ اپراتورها بیشتر به دنبال مصرف سوخت کمتر و صرفه اقتصادی بودند. آنها دیگر نمی‌خواستند صرفا بیشترین تعداد مسافر را برای مسافت‌های بسیار طولانی جابه‌جا کنند و فقط به هاب‌های بزرگ محدود باشند.

از طرفی مسافران بیشتری می‌خواستند مسیرهای کوتاه را با پروازهای بدون توقف طی کنند. همین نیز باعث شد که ایرلاین‌ها دیگر چندان علاقه‌ای به هواپیماهای بزرگ چهار موتوره همچون Boeing ۷۴۷ و Airbus A۳۸۰ نداشته باشند. بدین ترتیب دوران هواپیماهای دو موتوره فرا رسید.

بوئینگ ۷۴۷ برای مدت‌ها در فرودگاه‌های مختلف دیده خواهد شد؛ اما به‌ مرور زمان تعداد آنها کاهش خواهد یافت. آخرین فروند از بوئینگ تولید شده نیز می‌تواند تا هزاران ساعت پرواز کند. هرچند که شرکت‌های بزرگ هواپیمایی همچون Delta، British Airways و Qantas حتی پیش از همه‌گیری کرونا این هواپیما را کنار گذاشته بودند.

اگرچه هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به صورت رسمی به پایان کار خود رسیده، اما هنوز ممکن است نیروی هوایی آمریکا از آن برای برنامه‌ها و اهداف مختلف خود استفاده کند.

۵۸۵۸

حتما بخوانید : نرم‌افزار چینی پرطرفدار که آمریکایی‌ها را به وحشت انداخته

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
فناوری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • پولستار ۵؛ خودروی برقی لوکس با قدرتی فراتر از پورشه پانامرا
    پولستار ۵؛ خودروی برقی لوکس با قدرتی فراتر از پورشه پانامرا 24 ساعت پیش
  • اینترنت پرسرعت در افغانستان به دستور رهبر طالبان قطع شد
    اینترنت پرسرعت در افغانستان به دستور رهبر طالبان قطع شد 24 ساعت پیش
  • ژاپن آزمایش انتقال بی‌سیم برق خورشیدی از فضا به زمین را آغاز می‌کند
    ژاپن آزمایش انتقال بی‌سیم برق خورشیدی از فضا به زمین را آغاز می‌کند 24 ساعت پیش
  • معرفی عینک‌های هوشمند متا ری‌بن دیسپلی در کنفرانس Connect ۲۰۲۵
    معرفی عینک‌های هوشمند متا ری‌بن دیسپلی در کنفرانس Connect ۲۰۲۵ 24 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 156
  • امنیت 283
  • اینترنت 3421
  • بازی 8800
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 18
  • تکنولوژی 27515
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 173
  • شبکه اجتماعی 550
  • علم و دانش 14331
  • فناوری 6692
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 620
  • موبایل 701
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 380

جدیدترین مقالات

  • ارزان‌ترین سدان‌های چینی بازار ایران در سال ۱۴۰۴
    ارزان‌ترین سدان‌های چینی بازار ایران در سال ۱۴۰۴ 4 ساعت پیش
  • سفر به فضا بدون سوخت/ می‌توان جاذبه را نادیده گرفت؟
    سفر به فضا بدون سوخت/ می‌توان جاذبه را نادیده گرفت؟ 4 ساعت پیش
  • سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی
    سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی 4 ساعت پیش
  • شاسی‌بلند مشهور رنو در ایران، وانت شد/ عکس
    شاسی‌بلند مشهور رنو در ایران، وانت شد/ عکس 4 ساعت پیش
  • بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا / خیلی بزرگ‌تر از «بی ۵۲»
    بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا / خیلی بزرگ‌تر از «بی ۵۲» 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور