سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

هر ماه حدود ۲۰ درصد از رانندگان تاکسی اینترنتی ریزش دارند

زمان انتشار: 5 دسامبر 2025 ساعت 13:54

دسته بندی: کسب و کار

شناسه خبر: 971002

زمان مطالعه: 12 دقیقه

هر ماه حدود ۲۰ درصد از رانندگان تاکسی اینترنتی ریزش دارند

هر ماه حدود ۲۰ درصد از رانندگان تاکسی اینترنتی ریزش دارند

مدیر امور حقوقی اتاق اصناف ایران با اشاره به ضرورت بررسی کارشناسی طرح پیشنهادی بیمه اجباری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی گفت: اجبار کردن افراد به بیمه در قالب کسب‌وکارهای مستقل، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، مشکل‌ساز است و وجهه‌ قانونی و عملی ندارد.

صادق سازگاری روز شنبه در نشست «بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و اجرایی طرح بیمه اجباری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی» اظهار داشت: موضوع بیمه رانندگان، صرفاً یک مسئله فنی یا حقوقی نیست بلکه ابعاد گسترده‌تری دارد، ورود اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مرتبط، نشان‌دهنده اهمیت و گستردگی این موضوع است.
وی افزود: فعالیت سکوهای حمل‌ و نقل هوشمند، مانند سایر کسب‌ و کارهای سطح جامعه، مشمول قانون نظام صنفی است و این قانون، مدل خاص و مشخصی برای کسب‌ و کارهای دیجیتال در حوزه حمل‌ و نقل مسافر و بار دارد. در این مدل، رانندگان می‌توانند به صورت مستقل عمل کنند و این موضوع در تعیین قواعد بیمه برای این افراد اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر امور حقوقی اتاق اصناف ایران ادامه داد: در قانون برنامه هفتم، نمایندگان مجلس به مدل‌های اقتصادی مشارکتی و کسب‌ و کارهای دیجیتال اشاره کرده‌اند که در آنها، مدل‌های اجباری بیمه جایگاهی ندارند و نگرانی‌هایی ایجاد شده است. ضمن اینکه این مدل‌ها با ساختار اقتصادی و مدل کسب‌وکارهای موجود سازگاری ندارند و می‌تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند.
وی بر ضرورت انجام کار کارشناسی دقیق، بررسی وضعیت میدانی تاکید کرد و گفت: باید با کارشناسی دقیق مبتنی بر آمار، بررسی وضعیت میدانی از کسب و کارهای اینترنتی صورت گیرد تا راهکارهای مناسب و قانون‌مند برای حل این چالش ارائه شود. هدف نهایی، تبدیل نتایج این بررسی‌ها به مقررات یا قوانینی باید باشد که کمترین آسیب و بیشترین بهره‌برداری را برای جامعه داشته باشد.
 

انتقادات مدیران تاکسی‌های اینترنتی به طرح بیمه رانندگان

محمد خلج، مدیرعامل یکی از سکوهای تاکسی های اینترنتی (اسنپ) با اشاره به پیگیر اجرایی شدن بیمه رانندگان از سوی این سکوی کسب و کار دیجیتال، گفت: در طرح پیشنهادی تامین اجتماعی به کمیسیون مشترک عمران و اجتماعی مجلس تاکید بر شفافیت مالی و سازگاری با ذات کسب‌ و کارهای پلتفرمی است، اما اختلاف اصلی بر سر الزام‌آور بودن بیمه است که بر اساس بند ۲۸ ماده ۲ قانون توسعه هفتم، رانندگانی که فاقد بیمه بازنشستگی هستند، ملزم به بیمه کردن خود شده‌اند. این الزام، به‌نوعی تعبیر به اجبار شده و نگرانی‌هایی درباره نحوه محاسبه و تبعات آن برای ذینفعان، از جمله رانندگان، مسافران و سکوهای حمل‌ونقل ایجاد کرده است.
وی افزود: گروه‌های مختلف رانندگان در معرض تاثیر این طرح قرار دارند؛ از جمله بازنشستگان که طبق ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، نمی‌توانند همزمان بیمه دیگری داشته باشند و در صورت پرداخت ۴ درصد و ۱۳.۵ درصد از درآمد، ممکن است از بیمه بازنشستگی خود قطع شوند. همچنین، رانندگانی که در صندوق‌های دیگر بیمه دارند، باید در صندوق تامین اجتماعی نیز بیمه پرداخت کنند که این امر منجر به کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های آنها می‌شود.
این فعال کسب و کار اینترنتی با بیان اینکه تمامی گروه‌های راننده، چه بازنشسته و چه فعال، باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، گفت: نگرانی‌هایی درباره نحوه اجرای این طرح پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. از جمله، نگرانی رانندگان درباره جرایم و جریمه‌های احتمالی در صورت عدم پرداخت بیمه که ممکن است منجر به حذف حساب کاربری و کاهش تعداد رانندگان فعال شود. این کاهش، در کنار افزایش هزینه‌های سفر و افزایش کمیسیون‌ها، منجر به افزایش قیمت نهایی سفر برای مسافران می‌شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که این طرح، با توجه به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و سازوکارهای حمایتی مناسب است تا هم حقوق رانندگان حفظ شود و هم هزینه‌های سفر برای مسافران کنترل شود.
خلج عنوان کرد: بارها در جلسات خود با تامین اجتماعی اعلام کرده‌ایم که خواهان پرداخت داوطلبانه حق بیمه رانندگان از محل مشوق‌ها به رانندگان هستیم. اما، به جای شنیدن راهکارهای عملیاتی ما، طرحی جدید ارائه شده است که بدون تفکیک رانندگان فاقد بیمه، همه رانندگان را مشمول و منابع مالی را به شکلی غیرهدفمند و اضافی صرف می‌کند.
 

تاکسا اینترنتی اسنپ و تپسی

 

سکوهای اینترنتی با «اصل بیمه» مخالفتی ندارند

مصطفی سید حسینی، مدیرعامل یکی دیگر از سکوهای تاکسی اینترنتی(تپسی)، با تاکید بر اینکه پلتفرم‌ها با «اصل بیمه» مخالفتی ندارند، گفت: چالش اصلی در شیوه اجرای اجباری و یک‌دست طرح پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی است.
وی افزود: این طرح ممکن است در ابتدا منجر به کاهش عرضه خدمات شود، زیرا بخش قابل توجهی از رانندگان به صورت غیرپایدار فعالیت می‌کنند، تمایل کمتری به ادامه فعالیت در صورت اعمال بیمه اجباری خواهند داشت. این کاهش عرضه می‌تواند سطح خدمات پلتفرم‌های حمل‌ ونقل را پایین آورد و کیفیت خدمات را کاهش دهد، زیرا با کاهش تعداد رانندگان فعال، سطح سرویس کاهش یافته و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

حسینی ابراز کرد: در هر ماه حدود ۲۰ درصد از رانندگان ریزش دارند که نشان می‌دهد که بسیاری از رانندگان تنها به صورت ناپایدار و با فعالیت کم در این صنعت حضور دارند حتی نیمی از رانندگان تاکسی های اینترنتی کمتر از ۲ سفر در روز انجام می دهند.
وی تاکید کرد: سیاست‌های اجباری نه تنها صنعت تاکسی برخط بلکه سایر بخش‌های اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سیاست‌ها ممکن است فعالیت آزاد و راحت فعالان اقتصادی را محدود کرده و در نتیجه، سطح خدمات و کیفیت آن‌ها کاهش دهد.

این فعال حوزه کسب و کار اینترنتی با بیان اینکه محدودکردن فعالیت‌های اقتصادی با قید و بندهای اجباری، احتمالاً به ضرر صنعت و اقتصاد کشور است، گفت: در طرح پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی به مجلس، بیمه همه رانندگان یکسان دیده شده‌ است درحالیکه کسی که بیمه دارد یا بازنشسته است، نیازی به کارگاه دوم بیمه ندارد. قانون بالادستی هم هیچ اجبار مشخصی تعیین نکرده و منطقی‌ترین راه این است که فقط رانندگانی که فاقد بیمه هستند تحت پوشش قرار گیرند.
 

طرح تامین اجتماعی برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

به گزارش ایرنا، بر اساس طرح پیشنهادی تامین اجتماعی که اکنون در کمیسیون مشترک عمران و اجتماعی مجلس در حال بررسی است، همه رانندگان سکوها بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت، نوع همکاری یا وضعیت اشتغال مشمول بیمه اجباری خواهند شد.
در این طرح، ۲ تا ۶ درصد به هر سفر اضافه می‌شود، تا این مبلغ به‌صورت مستقیم و برخط به حساب تامین اجتماعی واریز شود. این مبلغ نیمی از حق‌بیمه را دربرمی‌گیرد و رانندگان نیز، فارغ از اینکه به بیمه نیاز دارند یا خیر، موظف به پرداخت ۱۳.۵ درصد از درآمد مقطوع خود به تامین اجتماعی هستند.

حتما بخوانید : بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
برچسب ها
تاکسی اینترنتی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 2 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 2 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 2 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 5 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 5 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 5 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 5 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور