موافقت ۶ استودیو با نهایی شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

موافقت ۶ استودیو با نهایی شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد
سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) فهرستی از ۶ استودیوی بازیسازی را منتشر کرده که نظرات خود را درباره مخالفت یا پیشبرد قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد به این نهاد اعلام کردند. از میان این ۶ استودیو، تنها به نام یکی از آنها اشاره که 4J Studios، توسعهدهنده اسکاتلندی نسخه کنسولی Minecraft است.
کریس واندر کویل، مؤسس و رئیس استودیوی 4J در متن بیانیه این شرکت اعلام کرده که آنها پیش از اینکه توسط مایکروسافت خریداری شوند، نهتنها بهعنوان شریک مایکروسافت بلکه بهعنوان همکار استودیوی Mojang نیز فعالیت داشته و در موقعیت منحصربهفردی قرار داشتند. در ادامهی این متن آمده: «در طول آن دوره که چندین سال هم به طول انجامید، مایکروسافت به تمامی بندهای قراردادی که فی مابین تو طرف به ثبت رسیده بود احترام گذاشته و همچنین روابط ما را بهطور قابل توجهی گسترش داد تا فرمتهای جدیدی مانند نینتندو سوییچ و بسیاری از پیشرفتهای محتوایی ساختههای ما را پوشش دهد.»
استودیوی دوم که ناشناس باقی مانده نیز اظهار داشته: «ما معتقدیم که سلایق و ترجیحات مصرفکنندگان در فضای بازیهای ویدیویی طیف گستردهای از بازیها، ژانرها و پلتفرمها را در بر میگیرد. به این ترتیب ما اینطور فکر نمیکنیم که هر اثری را باید بهعنوان یک ضرورت در بازار سرگرمیهای تعاملی در نظر گرفت. در همین چارچوب و با درنظرگرفتن اینکه مایکروسافت تعهد داده که این بازیها را در سایر پلتفرمها نیز ارائه کند، ما فکر نمیکنیم که معامله پیشنهادی ضرری برای مصرفکنندگان داشته باشد.»
پاسخ سوم از سوی مدیرعامل یک استودیوی مستقل ارائه شده که تاکنون با بسیاری از ناشران برتر صنعت بازی از جمله سونی، مایکروسافت و اکتیویژن همکاری داشته است. این شرکت اعلام کرده که مایکروسافت همواره به قراردادها و تعهدات خود در طول ۲۵ سالی که از زمان همکاری آنها میگذرد پایبند بوده و در ادامه خاطر نشان کرد که شرکت چینی Tencent نیز قبلاً از سرمایهگذاران اکتیویژن بوده و باتوجه به اینکه آنها کمتر مشمول مقررات غربی میشوند، اگر این شرکت اقدام به خرید اکتیویژن کند نتایج بهتری نخواهد داشت. «اگر مایکروسافت از خرید اکتیویژن منع شود، آیا اگر این شرکت توسط تنسنت خریداری شود خدمات بهتری به مشتریان بریتانیایی داده خواهد شد؟»
چهارمین استودیوی ناشناسی که بهعنوان توسعهدهنده و ناشر بازیهای AAA که روی تمامی پلتفرمهای اصلی توزیع میشود، معرفی شده است، اعلام کرده که «پیشبینی اثرات دقیق این قرارداد بهدلیل پیچیدگیهایی که وجود دارد دشوار است.» «بااینحال ما انتظار نداریم که این اقدام روی عرضه بازیهای ما روی ایکس باکس یا سایر کنسولها تأثیرگذار باشد.»
پنجمین پاسخ نیز از سوی شرکتی ارائه شده که ادعا میکند بازیهای آنها روی ایکس باکس و پلی استیشن عرضه میشوند. در این بیانیه آمده: «در پلی استیشن متوجه شدیم که روند رشد فروش بازیهای ما با هر نسخه وضعیت راکدی دارد. این اتفاق عمدتاً بهدلیل این است که بااینکه سونی بخش عمدهی سهم بازیکنان و فروش کنسولهای بازار را در اختیار دارد، این سهم عمدتاً به بازیهای بزرگتر و از سوی ناشرانی تعلق میگیرد که مایل به سرمایهگذاری مبالغ زیادی هستند که خرج بازاریابی پولی در بازار کاربران پلی استیشن میشود.»
«در ایکس باکس اما چند سالی است که برعکس این روند را مشاهده میکنیم. ابزارهای زیادی وجود دارند که کاربران این پلتفرم میتوانند ازطریق آن بازیهای شما را پیدا کنند. از جملهی این موارد باید به سرویس ایکس باکس گیم پس اشاره کرد که در رشد روند فروش بازیهای ما تأثیر بسیار خوبی داشته است.»
«در نتیجه متوجه شدیم که با اینکه ایکس باکس بازیکنان و فروش کنسولهای به مراتب کمتری دارد، بازیهای ما در پلتفرمهای مایکروسافت به همان اندازه که روی پلی استیشن به فروش میرسند، مخاطب دارد. زیرا بازیکنان بیشتری میتوانند در این جا بازیها ما را پیدا کنند.»
درنهایت اینطور نتیجهگیری شده که «این خرید نمیتواند ایکس باکس را ناگهان به پلتفرم غالب بازار تبدیل کند. درواقع این این احتمال بیشتر وجود دارد که این کار به ایجاد بستری مساوی و متعادل بین ایکس باکس و پلی استیشن منجر شود که در این برهه زمانی بهشدت مورد نیاز است.»
«پلی استیشن نیز به رقیب بهتری نیاز دارد تا این پلتفرم را مجبور به بهبود بازیهای خود کند. این اتفاق مطمئناً به آنها کمک خواهد کرد.»
آخرین پاسخی که از سوی نهاد قانون گذار انگلیسی در ارتباط با این قرارداد منتشر شده، استدلالها علی این خرید را کمی اغراق آمیز و نامتناسب دانسته و در ادامه خاطر نشان کرده: «ما درواقع نگران این هستیم که با جلوگیری از این قرارداد از سوی رهبران بالقوه بازار که ممکن است به هر دلیلی آمادهی این کار نبوده یا به استراتژی متفاوتی اعتقاد داشته باشند، رقابت واقعی و ابتکارات نوآورانه و مشتری پسند آسیب ببیند.»
در پایان نظرات خود را در اینباره با بیکینگ و سایر کاربران در میان بگذارید.