مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد از کمبود مکانیکهای ماهر میگوید

مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد از کمبود مکانیکهای ماهر میگوید
پیداکردن یک مکانیک ماهر و قابل اعتماد این روزها به کابوسی برای مالکان خودرو تبدیل شده است؛ مشکلی فراگیر که ظاهراً فقط گریبانگیر مردم عادی نیست و صدای جیم فارلی، مدیرعامل فورد را هم درآورده است.
فارلی در یک پادکست اعلام کرد که فورد با وجود داشتن امکانات کامل، برای جذب نیروی متخصص بهشدت در مضیقه است و هماکنون ۵,۰۰۰ جایگاه شغلی خالی برای مکانیکها دارد. او وضعیت را اینگونه توصیف کرد: «ما در تعمیرگاههایمان جکهای بالابر و ابزار کامل داریم، اما کسی را نداریم که با آنها کار کند.»
مدیرعامل فورد ریشهی این بحران را در کمبود مدارس فنیوحرفهای و عدم سرمایهگذاری روی آموزش نسل جدید میداند. به گفتهی فارلی، حقوق این جایگاههای خالی به ۱۲۰ هزار دلار در سال میرسد؛ اما رسیدن به مهارت لازم برای دریافت چنین دستمزدی حدود پنج سال زمان میبرد. او با مثالی فنی تأکید کرد: «بیرون کشیدن یک موتور دیزل از دل یک وانت سنیگن کار سادهای نیست و به مهارت و دانش بسیار بالایی نیاز دارد.»
فارلی با لحنی انتقادی نسبتبه وضعیت صنعت آمریکا در مقایسه با چین، هشداری جدی داد و گفت که کمبود نیروی فنی میتواند آمریکا را حتی از نظر نظامی در موضع ضعف قرار دهد: «خدا نکند روزی وارد جنگ شویم؛ گوگل که نمیتواند برای ما تانک و هواپیما بسازد. این یک مسئلهی حیاتی برای دفاع از کشور است.»
آمارهای تازه نگرانیهای فارلی را تأیید میکنند. گزارش سال ۲۰۲۴ مؤسسهی Validated Insights نشان میدهد با اینکه ثبتنام کلی در مدارس فنیوحرفهای طی سالهای اخیر رشد داشته، اما تعداد دانشجویان رشتههای مکانیک خودرو بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ روندی نزولی را طی کرده است.
بحران در حالی رخ میدهد که خودروهای مدرن روزبهروز پیچیدهتر میشوند و تعمیرشان از توان «مکانیکهای خانگی» خارج شده است. تکنسینهای امروزی افزونبر مهارت مکانیکی، باید توانایی کار با نرمافزارهای پیچیده و گرانقیمتی را داشته باشند که بهسرعت بهروزرسانی میشوند؛ موضوعی که نقش مکانیکهای متخصص را برای زنده نگهداشتن خودروهای مدرن، حیاتیتر از همیشه کرده است.















