متا پرداخت به ناشران را برای تقویت هوش مصنوعی از سر گرفت
زمان انتشار: 8 دسامبر 2025 ساعت 13:48
دسته بندی: شبکه اجتماعی
شناسه خبر: 971996
زمان مطالعه: 6 دقیقه

متا پرداخت به ناشران را برای تقویت هوش مصنوعی از سر گرفت
بازگشت متا به پرداخت برای محتوای خبری
متا در سالهای گذشته از ادامه پرداخت مستقیم به ناشران خبری خودداری کرده بود، اما با توسعه گسترده ابزارهای چت هوش مصنوعی که برای تولید پاسخهای دقیق و قابل استناد به دادههای خبری نیاز دارند، این شرکت روند پرداخت غرامت به ناشران را از سر گرفته است.
به گزارش بیکینگ قراردادهای جدید بهصورت چندساله تنظیم شده و مشابه توافق پیشین متا با خبرگزاریها عمل میکنند.
بر اساس این توافقها، متا دسترسی به طیف وسیعی از محتوای خبری و تحلیلی شرکای خود خواهد داشت تا پاسخهای بلادرنگ به سوالات کاربران درباره رویدادهای جاری را در چتباتهایش ارائه دهد. محتوای در دسترس شامل اخبار جهانی، گزارشهای سرگرمی، سبک زندگی و سایر موضوعات خبری است.
این شرکت اعلام کرده که در طول زمان ناشران و حوزههای پوششدهی بیشتری را به مجموعه خود اضافه خواهد کرد.
نحوه ادغام در پلتفرمهای متا
چتباتهای هوش مصنوعی متا با قابلیتهای جستوجو و پیامرسانی در فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر یکپارچه شدهاند. هنگام طرح پرسشهای خبری از سوی کاربران، این چتباتها علاوه بر ارائه پاسخ، منبع اطلاعات را اعلام کرده و لینک مستقیم به مقالات منتشرشده در وبسایت ناشران را نیز نمایش میدهند تا کاربران بتوانند گزارش اصلی را هم مطالعه کنند.
نگاهی به سابقه موضوع
مطابق گزارش Axios، شرکت متا در گذشته با انتقادات سیاسی و رسانهای درباره نحوه نمایش اخبار مواجه شده است؛ از جمله اتهامات جانبداری سیاسی در سالهای میانی دهه ۲۰۱۰.
این شرکت در سالهای اخیر نیز بهتدریج تمرکز پلتفرمهای خود را از اشتراکگذاری مقالات خبری به محتوای ویدیویی و وایرال تغییر داده و در سال ۲۰۲۴ بخش اخبار فیسبوک در ایالات متحده را تعطیل کرد. با این حال نیاز مدلهای هوش مصنوعی به محتوای معتبر موجب شده این شرکت مجدداً روابط تجاری با ناشران خبری را گسترش دهد.
پیامدها و چالشهای سیاست جدید
هرچند توافق جدید متا با ناشران منتخب، اتفاقی کمسابقه و پراهمیت به نظر میرسد، اما دستاوردها و نیز نگرانیهایی را هم در پی داردد، از جمله اینکه:
– تامین محتوای تاییدشده میتواند به افزایش دقت و اتکاپذیری پاسخهای هوش مصنوعی کمک کند.
– این قراردادها ابعاد تجاری جدیدی برای ناشران خبری فراهم میآورد، اما سوالاتی درباره استقلال محتوایی و وابستگی به پلتفرمها را نیز مطرح میکند.
– متا باید تعادل میان شفافیت منابع، حقوق ناشران و قوانین رقابتی را مدیریت کند تا از نقدها و مشکلات قانونی احتمالی دوری کند.















