هاست پرسرعت
تکنولوژی

مایکروسافت DXR 1.2 با وعده «بهبود انقلابی» عملکرد بازی‌ها معرفی شد

مایکروسافت DXR 1.2 با وعده «بهبود انقلابی» عملکرد بازی‌ها معرفی شد

در جریان رویداد GDC 2025، مایکروسافت از به‌روزرسانی جدیدی برای فناوری DirectX Raytracing (DXR) خبر داد.

کسی هوف، مدیر ارشد برنامه‌ی مایکروسافت، در وبلاگ توسعه‌دهندگان جزئیات نسخه‌ی DXR 1.2 را منتشر کرد. تغییرات جدید عمدتاً بر شرکت‌هایی مثل انویدیا، AMD، اینتل و کوالکام تأثیر می‌گذارد که برای به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌ها در سخت‌افزار و بازی‌هایشان از ابزارهای مایکروسافت استفاده می‌کنند.

DirectX Raytracing (DXR) افزونه‌ای برای DirectX 12 است که مایکروسافت اولین‌بار در GDC 2018 معرفی کرد. این API به کارت‌های گرافیک مدرن اجازه می‌دهد بدون تداخل با سیستم رندر سنتی (Rasterization)، از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) بهره ببرند.

در نسخه‌ی جدید DXR 1.2، دو فناوری کلیدی باعث افزایش چشمگیر عملکرد شده‌اند:

  • Opacity Micromaps (OMM): این فناوری در بازی‌های دارای Path Tracing، عملکرد را تا ۲٫۳ برابر بهبود می‌بخشد. OMM با مدیریت هوشمند داده‌، تعداد فراخوانی‌های شیدر را کاهش می‌دهد و بدون افت کیفیت بصری، بازده رندر را بالا می‌برد.
  • Shader Execution Reordering (SER): این ویژگی عملکرد رندر را تا دو برابر افزایش می‌دهد. SER با گروه‌بندی هوشمند اجرای شیدرها، بازده پردازنده‌ی گرافیکی را بالا می‌برد، از پراکندگی پردازش‌ها می‌کاهد و نرخ فریم را افزایش می‌دهد. نتیجه، اجرای روان‌تر و تجربه‌ای عمیق‌تر از بازی‌های دارای رهگیری پرتو خواهد بود.

اهمیت پیشرفت DXR زمانی مشخص می‌شود که بدانیم Path Tracing نسخه‌ای پیچیده‌تر و سنگین‌تر از Ray Tracing است و به توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد. افزایش ۲٫۳ برابری عملکرد در چنین شرایطی، تغییر بزرگی محسوب می‌شود.

انویدیا از همین حالا پشتیبانی از DXR 1.2 را در درایورهای خود برای کارت‌های سری RTX (از سری ۲۰ به‌بعد) اضافه کرده است. مایکروسافت نیز با AMD، اینتل و کوالکام برای گسترش DXR 1.2 در محصولات آن‌ها همکاری می‌کند.

مقاله‌های مرتبط
  • فناوری رهگیری پرتو RTX انویدیا؛ بررسی عملکرد یک‌ساله

ابزار PIX مایکروسافت که برای اشکال‌زدایی و بهینه‌سازی عملکرد در DirectX 12 استفاده می‌شود، از روز نخست با DXR 1.2 سازگار خواهد بود. این خبر برای توسعه‌دهندگان بازی که به‌دنبال بهبود عملکرد رهگیری پرتو هستند، اهمیت زیادی دارد.

فناوری Neural Rendering از شبکه‌های عصبی برای بهبود کیفیت تصویر و کاهش فشار پردازشی روی GPU استفاده می‌کند و Cooperative Vectors امکان مدیریت بهتر جریان‌های کاری پردازنده‌ی گرافیکی را فراهم می‌کند.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا