سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن / عکس

زمان انتشار: 18 مارس 2024 ساعت 11:44

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 793696

زمان مطالعه: 11 دقیقه

ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن / عکس

ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن / عکس

به گزارش بیکینگ، هرچند در ایران سیتروئن C3 XR تازه قرار است روی خط تولید برود اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است که فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و از طریق جوینت ونچر دانگ‌فنگ پژو-سیتروئن در این کشور تولید می‌شود. C3 XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée همان پژو ۳۰۱ با برند سیتروئن) شکل گرفته و در اصل نسخه کراس هاچ‌بک الیزه و ۳۰۱ محسوب می‌شود. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات فراوانی با ۳۰۱ دارد تا جایی که حتی درهای جلوی دو خودرو هم باهم مشترک است.

به نقل از پدال، بنابراین، ازآنجایی‌که تارای ایران‌خودرو هم نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود، C3 XR و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هردو از پلت‌فرم PF1 پژو سیتروئن استفاده می‌کنند. سایپا برای این خودرو در ایران نام سیَلک (Sialk) را در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک در کاشان است و سایپا به دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است.

طراحی بیرونی سایپا سیلک

سیتروئن C3 XR تاکنون دو بار فیس‌لیفت شده است که در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، سایپا نسخهٔ اولیه آن را به نمایش درآورد. این نسخه چهره‌ای قدیمی داشت و از همان داشبورد تارا استفاده می‌کرد اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد نمایش جدیدترین نسخهٔ C3 XR بودیم که این نشان می‌دهد سایپا به دنبال مونتاژ آخرین نسخهٔ کراس‌اوور سیتروئن است. این به‌عنوان دومین فیس‌لیفت C3 XR، در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو را به همراه داشت. البته علیرغم این فیس‌لیفت‌ها، ظاهر سیلک رنگ و بوی کهنگی گرفته است خصوصاً با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون در قسمت جانبی و عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان نمای اولیه هستیم.

ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن / عکس

بااین‌حال، قسمت جلوی سیلک به لطف تغییراتی که طی دو نوبت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تجربه کرده است، بروزتر به نظر می‌رسد و می‌تواند در برابر رقبای خود در بازار ایران مثل ام‌وی‌ام X22 و ری‌را حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در اینجا شاهد چراغ‌هایی هستیم که توسط یک جلوپنجرهٔ باریک به هم متصل شده‌اند درحالی‌که در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به چشم می‌خورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دی‌لایت‌های عمودی خودنمایی می‌کند. سیلک با ۴,۲۶۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۹۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۶۰ میلی‌متر ارتفاع، ابعادی مشابه X22 مدیران خودرو دارد و کراس‌اوور کوچکی است.

داخل سایپا سیلک

همان‌طور که اشاره شد، C3 XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده می‌کرد که هم‌اکنون کاملاً قدیمی شده است اما در فیس‌لیفت‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ سیتروئن اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراس‌اوور کرد که فضای به‌مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تری را نسبت به نسخهٔ اولیه که در نمایشگاه تحول دیدیم فراهم کرده است. در آخرین نسخهٔ سیلک شاهد داشبورد بروزی با دریچه‌های تهویهٔ افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. زیر دریچه‌های تهویهٔ مرکزی نمایشگری به چشم می‌خورد که هرچند طبق استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمی‌رسد اما اندازهٔ معقولی دارد.

علیرغم تغییرات گستردهٔ داخلی، کنترل‌های تهویهٔ C3 XR هنوز هم ارتباط با ۳۰۱ را نشان می‌دهند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم همان نمونه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده بود و قدیمی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، به‌طورکلی طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراس‌اوور اقتصادی (البته نه در ایران) قابل‌قبول است و تریم مشکی براق و نقره‌ای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکس‌تری به داخل خودرو بخشیده است. همچنین ازآنجایی‌که این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ و تارا شکل گرفته است، در عقب صندلی‌های جاداری را ارائه می‌کند و صندوق بار آن با ۴۲۰ لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملاً مناسب است.

در مورد پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران ابهامات زیادی وجود داشت. ابتدا گفته می‌شد این خودرو قرار است با پیشرانهٔ ME16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو محسوب می‌شود. C3 XR در چین هم ابتدا با همین پیشرانه عرضه می‌شد که با نام EC5 شناخته می‌شود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 است. درواقع ابتدا قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند اما در دی‌ماه ۱۴۰۲ قائم‌مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد این خودرو با همان قوای محرکهٔ جدید نسخهٔ بازار چین در ایران عرضه خواهد شد.

ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن / عکس

بنابراین، سیلک را با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود اما گفته شده بعداً توسط مگا موتور داخلی‌سازی خواهد شد. به لطف این موتور، سیلک می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۵.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

سیتروئن C3 XR هم‌اکنون در چین با قیمت ۱۱۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶ هزار دلار عرضه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و سایر هزینه‌ها، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلی‌ترین رقیب سیلک در بازار کشورمان ری‌رای ایران‌خودرو خواهد بود که روی پلت‌فرم PF1 مشترک با سیلک ساخته شده و قرار است با پیشرانهٔ ۱۶۰ اسب بخار EF7 توربو عرضه شود. علاوه بر این، ام‌وی‌ام X33 کراس و X55 را هم می‌توان یکی دیگر از رقبای کراس‌اوور جدید سایپا دانست. طبق گزارشات، قطعات این خودرو ثبت سفارش شده و قرار است تولید و عرضهٔ آن در شش‌ماههٔ اول سال ۱۴۰۳ آغاز شود. تولید سیلک با ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع خواهد شد و به‌تدریج داخلی‌سازی قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در بیکینگ مراجعه کنید.

۵۸۵۸

حتما بخوانید : «رادیا ویندرانر» بزرگترین هواپیمای ساخته شده در جهان/ عکس

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
سیتروئن
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 30131
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 210
  • شبکه اجتماعی 632
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7523
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 686
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 424

جدیدترین مقالات

  • رمز موفقیت تریدرها با سرور مجازی فرانسه (پینگ پایین، امنیت بالا)
    رمز موفقیت تریدرها با سرور مجازی فرانسه (پینگ پایین، امنیت بالا) 19 ساعت پیش
  • تکنولوژی‌های هوشمند در اینورترهای اینوت و نقش آن‌ها در بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع
    تکنولوژی‌های هوشمند در اینورترهای اینوت و نقش آن‌ها در بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع 19 ساعت پیش
  • قیمت امروز آهن آلات
    قیمت امروز آهن آلات 19 ساعت پیش
  • نمایندگی مبل ترکیه در تهران
    نمایندگی مبل ترکیه در تهران 19 ساعت پیش
  • کرج میزبان رویداد بزرگ «فناوری‌های دیجیتال در صنعت» شد
    کرج میزبان رویداد بزرگ «فناوری‌های دیجیتال در صنعت» شد 19 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور