مازراتی اوضاع خوبی ندارد؛ افت چشمگیر فروش در سال ۲۰۲۴

مازراتی اوضاع خوبی ندارد؛ افت چشمگیر فروش در سال ۲۰۲۴
فروش جهانی مازراتی در سال ۲۰۲۴ بهشدت کاهش یافت و نسبتبه سال پیشاز آن تا ۵۷ درصد کمتر شد. طبق تازهترین گزارش مالی استلانتیس، شرکت مادر مازراتی، این خودروساز لوکس ایتالیایی در سال گذشتهی میلادی تنها ۱۱۳۰۰ دستگاه خودرو تحویل داده است، در حالی که این آمار در سال ۲۰۲۳ برابر با ۲۶٬۶۰۰ دستگاه بود. در همین دوره، فراری با تحویل ۱۳٬۷۵۲ خودرو رشدی ۰٫۷ درصدی را تجربه کرد و لامبورگینی نیز با افزایش ۵٫۷ درصدی تقاضا، فروش خود را به ۱۰٬۷۰۰ دستگاه رساند.
کارلوس تاوارس، مدیرعامل پیشین استلانتیس، بازاریابی ناموفق را یکی از دلایل عملکرد ضعیف مازراتی دانسته است. سانتو فیچیلی، مدیرعامل جدید مازراتی که اخیراً این سمت را بر عهده گرفته، ماه گذشته در مصاحبهای ارزیابی تاوارس را تأیید کرد. فیچیلی انتظار دارد که مازراتی تا سال ۲۰۲۵ همچنان در وضعیت زیاندهی باقی بماند؛ اما امیدوار است که این شرکت از سال ۲۰۲۶ به سوددهی برسد.
با وجود تمامی مشکلات، استلانتیس شایعات مربوطبه فروش مازراتی را رد کرد. این گمانهزنیها از زمانی قوت گرفت که ناتالی نایت، مدیر مالی سابق استلانتیس، در جولای ۲۰۲۴ (تیر و مرداد) احتمال بازنگری در مالکیت این برند را مطرح کرده بود.
سوپراسپرت شهری GT2 Stradale مازراتی معرفی شد؛ بدنه مات، قدرت ۶۳۱ اسببخار و شتاب ۲٫۸ ثانیه
این آخرین مازراتی ۸ سیلندر دنیاست؛ وداعِ ۵۷۲ اسببخاری
در اکتبر ۲۰۲۴ (مهر و آبان)، تنها چند هفته پیشاز ترک استلانتیس، تاوارس اعلام کرد که برندهای کمبازده چند سال فرصت خواهند داشت تا عملکرد خود را بهبود بخشند. اگرچه او نامی از برند خاصی نبرد؛ اما عملکرد ضعیف مازراتی نشان میدهد که این شرکت احتمالاً در فهرست برندهای تحت نظارت قرار دارد. البته چالشهای استلانتیس تنها به مازراتی محدود نمیشود و برندهای دیگری مانند لانچیا، دیاس اتومبیلز و کرایسلر نیز با کاهش فروش روبهرو هستند.
تا فوریهی ۲۰۲۵، استلانتیس هنوز مدیرعامل جدیدی ندارد. بهگزارش Automotive News، جان اِلکان، رئیس هیئتمدیرهی استلانتیس، از مدیرعامل آینده خواهد خواست تا وضعیت ۱۴ برند این گروه را بررسی کند و احتمالاً پساز آن بخشهای کمبازده حذف خواهند شد.
ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر عملیاتی استلانتیس در اروپا، اخیراً اظهار داشته که مازراتی به یک برنامهی احیا نیاز دارد و سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ برای آیندهی این برند تعیینکننده خواهند بود. در نهایت، مسیر پیش روی مازراتی به تصمیمات مدیرعامل جدید استلانتیس بستگی دارد؛ مدیری که انتظار میرود در نیمهی نخست سال ۲۰۲۵ معرفی شود.