سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

قانون نانوشته دریا؛ آیا ناخدا واقعاً باید با کشتی خود غرق شود؟

زمان انتشار: 21 دسامبر 2025 ساعت 11:02

دسته بندی: تکنولوژی

شناسه خبر: 973410

زمان مطالعه: 5 دقیقه

قانون نانوشته دریا؛ آیا ناخدا واقعاً باید با کشتی خود غرق شود؟

قانون نانوشته دریا؛ آیا ناخدا واقعاً باید با کشتی خود غرق شود؟

تاریخ دریانوردی به دوران آغازین بشر برمی‌گردد و برخی از محافل علمی معتقدند که انسان‌ها از اواخر دوره پلیستوسن، یعنی تقریباً ۹۰۰ هزار سال پیش، در دریاهای آزاد به سفر می‌پرداختند.

البته به‌نظر می‌رسد سنتی که در آن ناخدا باید با کشتی خود غرق شود، در قرن نوزدهم به وجود آمده و منعطف به شجاعت و افتخار دوران ویکتوریایی است؛ جایی‌که وظیفه‌ای اخلاقی با مسئولیتِ به‌عهده‌داشتنِ امنیتِ کشتی، محموله و جان هر فردی که در کشتی حضور دارد، در هم آمیخته است.

هیچ قانونی وجود ندارد که مستقیماً ناخدا را مجبور کند با کشتی خود غرق شود. بااین حال، قوانین بین‌المللی تعیین می‌کنند که ناخداها باید اصولی چون دقت در کشتیرانی و تضمین ایمنی مسافران و خدمه را رعایت کنند.

اولین قوانین حقوقی برای ناخداها در کنوانسیون «ایمنی زندگی در دریا» (SOLAS) در سال ۱۹۱۴ پس از فاجعه‌ی تایتانیک تعیین شد. این قوانین بعدها به ایجاد سازمان دریانوردی بین‌المللی (IMO) انجامید که وظیفه‌ی توسعه‌ی قوانین بین‌المللی کشتی‌رانی و حفظ ایمنی و امنیت ترافیک دریایی را بر عهده دارد.

به‌نوشته‌ی SlashGear، کشورهایی با تاریخ دریانوردی طولانی‌تر مانند اسپانیا، یونان، ایتالیا و فنلاند قوانینی دارند که طبق آن‌ها ناخدا باید آخرین فردی باشد که از کشتی پیاده می‌شود تا از ایمنی مسافران و خدمه اطمینان حاصل کند و هر تلاشی برای نجات کشتی انجام شده باشد.

با وجود اینکه هیچ الزامی برای انجام فداکاری نهایی وجود ندارد، بسیاری از ناخداها این‌کار را کرده‌اند و این موضوع قطعاً به وجود داستان‌های زیادی درباره‌ی کشتی‌های ارواح منجر شده است.

مقاله‌های مرتبط:
  • پروژه ساخت تایتانیک ۲: کشتی «غرق‌نشدنی» دوباره به آب بازمی‌گردد؟

  • اسکن‌های جدید تایتانیک، از داستان غم‌انگیز واپسین ساعات کشتی پرده برمی‌دارند

تا قرن‌ها این امر معمول بود که ناخدا صاحب کشتی خود باشد و به‌همین دلیل هم قدرت نهایی را در اختیار داشت، اما مسئولیت نهایی را نیز بر دوش می‌کشید. کشتی معمولاً خانه‌ی ناخدا و تمامی دارایی‌های او بود و در یک فاجعه، جنگیدن تا آخرین نفس بهتر از ورشکستگی مالی و احتمالاً پیگرد قانونی بود. به همین دلیل، ناخداها مطمئناً پیش از قرن نوزدهم نیز در زمان‌های بحرانی با کشتی خود غرق می‌شدند.

مفهوم غرق‌شدن ناخدا با کشتی، در روز ۱۴ آوریل ۱۹۱۲ (۲۵ فروردین ۱۲۹۱) بین همه ماندگار شد، زمانی که تایتانیک غرق شد. این فاجعه جان حدود ۱۵۰۰ نفر از جمله ناخدا ادوارد اسمیت را گرفت. طبق گفته‌ها، او نیز با کشتی خود غرق شد و برای مراقبت از مسافرانش به‌ویژه زنان و کودکان ستایش شد. از آن زمان، فلسفه‌ی «زنان و کودکان اول» به شدت در ذهن مردم جا افتاد.

حتما بخوانید : این سیاره آن‌قدر تحت فشار گرانش ستاره‌اش قرار دارد که به شکل لیمو درآمده است
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • شاسی‌بلند باشکوه BYD؛ قصر متحرک چینی که رقیب مرسدس جی کلاس است
    شاسی‌بلند باشکوه BYD؛ قصر متحرک چینی که رقیب مرسدس جی کلاس است 2 ساعت پیش
  • وقتی پول دوام نمی‌آورد؛ اهمیت روزافزون «نقدشوندگی» در دل بحران‌های سیاسی و اقتصادی
    وقتی پول دوام نمی‌آورد؛ اهمیت روزافزون «نقدشوندگی» در دل بحران‌های سیاسی و اقتصادی 2 ساعت پیش
  • پیشنهاد پژوهشگران: می‌خواهید در موقعیت‌های سخت عملکردتان بهتر شود؟ فحش بدهید
    پیشنهاد پژوهشگران: می‌خواهید در موقعیت‌های سخت عملکردتان بهتر شود؟ فحش بدهید 2 ساعت پیش
  • انتشار آخرین آلبوم‌های استاد محمدرضا شجریان با حمایت جی‌اس‌ام
    انتشار آخرین آلبوم‌های استاد محمدرضا شجریان با حمایت جی‌اس‌ام 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8815
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 22
  • تکنولوژی 30250
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 213
  • شبکه اجتماعی 636
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7551
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 687
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 424

جدیدترین مقالات

  • بازی‌های پلی‌استیشن ۲ روی اندروید: نوستالژی زنده شد!
    بازی‌های پلی‌استیشن ۲ روی اندروید: نوستالژی زنده شد! 4 ساعت پیش
  • افزایش قیمت گیم پس باعث موج لغو اشتراک‌ها شد
    افزایش قیمت گیم پس باعث موج لغو اشتراک‌ها شد 4 ساعت پیش
  • ۹۰ درصد بازی‌های ویندوزی روی لینوکس اجرا می‌شوند
    ۹۰ درصد بازی‌های ویندوزی روی لینوکس اجرا می‌شوند 4 ساعت پیش
  • راز طول عمر کنسول بازی شما؛ چند وقت یک‌بار باید تمیزش کنید؟
    راز طول عمر کنسول بازی شما؛ چند وقت یک‌بار باید تمیزش کنید؟ 4 ساعت پیش
  • هوش مصنوعی سراغ صنعت گیمینگ می‌رود
    هوش مصنوعی سراغ صنعت گیمینگ می‌رود 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور