فناوری DLSS 3 معرفی شد؛ در انحصار RTX 40

فناوری DLSS 3 معرفی شد؛ در انحصار RTX 40
انویدیا همزمان با معرفی نسل جدید پردازندههای گرافیکی این شرکت، از نسخه جدید فناوری DLSS نیز رونمایی کرد. تکنولوژی مبنی بر هوش مصنوعی هستههای Tensor در پردازندههای گرافیکی GeForce RTX با بهبود نرخ فریم اجرای بازیها، کیفیت بالایی از تصاویر را در در مقابل رزولوشن نیتیو ارائه میدهد. از زمان انتشار نسل اول DLSS، در مجموع ۲۱۶ بازی و اپلیکیشن از این تکنولوژی پشتیبانی کردند.
حالا NVIDIA DLSS 3 تحول جدیدی را در گرافیک بازیهای ویدیویی ایجاد کرده که به موجب آن، ترکیبی از عملکرد DLSS Super Resolution و NVIDIA Reflex را بههمراه فناوری جدید DLSS Frame Generation روی سختافزار کارتهای گرافیک GeForce RTX 40 ارائه میکند. DLSS 3 میتواند عملکرد بازیها را تا ۴ برابر بهبود بخشیده و ارتقاء چشمگیری را در نحوه اجرای آن ایجاد کند. از طرفی، اکوسیستم بازیهای ویدیویی به سرعت خود را با DLSS 3 تطبیق داده و همین حالا بیش از ۳۵ بازی و اپلیکیشن از برتریهای آن بهرهمند شدند که اولین موارد آن از ماه اکتبر بهدست کاربران خواهد رسید.
انویدیا در توضیحات خود از مسیر تحول فناوری DLSS اظهار داشته که در نسل اول با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی سوپر رزولوشن موفق شده تا با رندر پیکسلهای کمتر و آپ اسکیل نتیجهی کار به تصاویری باکیفیت بالاتر، نتیجهی مطلوبی را به کاربر ارائه کرده و به خوبی جایگاه خود را بهدست بیاورد. در کمتر از دو سال بعد، NVIDIA DLSS 2 از راه رسید که با ایجاد یک شبکه شبه عصبی از گرافیک بازیها و انطباق با تمامی بازیها و صحنهها بدون نیاز به پیش آمادهسازی، ارتقاء کیفیت تصاویر و بهبود بیشتر عملکرد بازیها را به ارمغان آورد. هماکنون ۲۱۶ بازی از DLSS 2 پشتیبانی میکنند.
اما انویدیا DLSS 3 را انقلابی در فناوری شبکه عصبی گرافیک توصیف کرده که با بهرهگیری از تکنیک جدید Optical Multi Frame Generation، به تولید فریمهای جدید پرداخته و به یکپارچه سازی با فناوری تأخیر پایین NVIDIA Reflex میانجامد. DLSS 3 برای اجرای عملکرد خود، از قابلیتهای نسل چهارم هستههای Tensor و Optical Flow Accelerator در معماری Ada Lovelace استفاده میکند که در کارتهای گرافیک GeForce RTX 40 مورد استفاده قرار میگیرد.
به عبارت دیگر، DLSS 3 با انکودر پیچیده و خودکار DLSS Frame Generation چهار دادهی ورودی را دریافت کرده و یک خروجی را ایجاد میکند. دادههای دریافتی شامل فریم فعلی و قبلی تصاویر بازیها به همراه یک «زمینه جریان نوری» است که با استفاده از شتابدهنده Optical Flow در تراشهی Ada تولید میشود و درکنار دادههای مربوطبه موتور بازیسازی مانند مسیر حرکت و عمق تصویر در واحد Optical Flow Accelerator پردازش میشود. سپس دنبالهای از دو فریم میانی در همان لحظه ایجاد شده و با محاسبه جهت و سرعت حرکت یک پیکسل از فریم اول به فریم دوم، تعداد فریمها در لحظه ۲ برابر میشود.
واحد Optical Flow Accelerator خود قادر به تشخیص اطلاعات دقیقی در سطح پیکسلهای تصاویر است که شامل پارتیکلها، بازتاب نور، سایهها و نحوه نورپردازی میشود و از محاسبات مسیر حرکت اجزا در موتور بازیسازی قابل دریافت نیستند. در تصاویری از یک موتورسیکلت که بهعنوان مثال ارائه شده است، جریان حرکت موتور میتواند به درستی تشخیص دهد که سایه ایجاد شده طی حرکت آن به سمت جلو نسبت به جهت نمایشگر ثابت مانده و این همان دادهی اولیهای است که هستهی گرافیکی برای تولید فریم جدید خود از آن استفاده میکند.
همین امر درباره نحوه حرکت اجسام پشت موتورسیکلت نیز صدق میکند. شبکه هوش مصنوعی DLSS Frame Generation برای هر پیکسل تصمیم میگیرد که چطور از این اطلاعات برای تولید فریمهای میانی استفاده کرده و در مجموع به بالا بردن نرخ فریم تصاویر منجر شود. نمودار زیر نشان میدهد که عملکرد DLSS Frame Generation در بازیهای مختلف با هم تفاوت داشته و در هر مورد تا چه سطحی قادر به بازسازی هندسه و افکت تصاویر در تولید فریمهای جدید است.
در ادامه فهرستی از بازیها و اپلیکیشنهایی که تاکنون به فناوری DLSS3 مجهز شدند، ارائه شده است:
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Bright Memory: Infinite
- Chernobylite
- Conqueror’s Blade
- Cyberpunk 2077
- Dakar Rally
- Deliver Us Mars
- Destroy All Humans! 2 – Reprobed
- Dying Light 2 Stay Human
- F1Ⓡ 22
- I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- Frostbite Engine
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Loopmancer
- Marauders
- Microsoft Flight Simulator
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- NVIDIA Omniverse
- NVIDIA Racer RTX
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Scathe
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- The Witcher 3: Wild Hunt
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Unity
- Unreal Engine 4 & 5
- Warhammer 40,000: Darktide
دانلود از آپارات
در ادامه نظرات خود را در اینباره با بیکینگ و سایر کاربران در میان بگذارید.