هاست پرسرعت
تکنولوژی

فروش خودروهای لوکس آلمانی در چین افت دو رقمی تجربه کرد

فروش خودروهای لوکس آلمانی در چین افت دو رقمی تجربه کرد

چین در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین بازارهای فروش برندهای لوکس آلمانی مانند پورشه، مرسدس و ب‌ام‌و بوده، اما این روند اکنون معکوس شده است. در سال ۲۰۲۴ هر سه برند با افت فروش مواجه شدند و این کاهش در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ شدت بیشتری گرفت. درواقع پورشه در این میان بیشترین کاهش فروش را تجربه کرد.

به نوشته‌ی Motor1، پورشه در سال ۲۰۲۴ با افت ۲۸ درصدی فروش، فقط ۵۶٬۸۸۷ خودرو در چین فروخت و در سه‌ماهه‌ی ابتدایی ۲۰۲۵، افت ۴۲ درصدی را تجربه کرد. مدیران این برند شرایط اقتصادی نامناسب و رویکرد جدید در فروش ارزش‌محور را عامل افت فروش می‌دانند. در همین بازه، فروش مرسدس نیز ۱۰ درصد کاهش یافت، هرچند این برند همچنان در رده‌ی خودروهای بالای یک میلیون یوان (۱۳۶ هزار دلار) پیشتاز بازار است.

مرسدس و ب‌ام‌و برای جذب خریداران چینی، نسخه‌هایی با فاصله‌ی محوری بیشتر از مدل‌های محبوب خود عرضه کرده‌اند، زیرا مشتریان چینی به فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب علاقه دارند. اما این استراتژی هم مانع افت فروش نشد و ب‌ام‌و در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ با افت ۱۷٫۲ درصدی، فقط ۱۵۵٬۱۹۵ دستگاه خودرو تحویل داد.

مقالات مرتبط:
  • نگاهی به صنعت خودروسازی چین؛ خیزش اژدهای سرخ

  • چین چگونه به غول صنعت خودروهای برقی تبدیل شد؟

آئودی هنوز آمار رسمی فروش سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال خود را منتشر نکرده، اما کاهش ۱۰٫۹ درصدی فروش شرکت مذکور در سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده‌ی رقابت شدید در بازار چین است. خودروسازان چینی با طراحی و فناوری به‌روز، جایگاه سنتی برندهای غربی را به‌چالش کشیده‌اند و محصولات خود را با قیمت‌هایی به‌مراتب پایین‌تر عرضه می‌کنند.

در نهایت، رشد سریع خودروهای برقی، دسترسی بهتر برندهای چینی به مواد اولیه‌ی باتری و هزینه‌ی نیروی کار پایین‌تر، باعث شده است برندهای آلمانی برای حفظ جایگاه خود در چین به اقدامات جدیدی مثل ایجاد زیربرندهای اقتصادی و تعدیل نیرو روی بیاورند. باتوجه به شرایط کنونی، آینده‌ی برندهای لوکس غربی در چین، بیش از هر زمان دیگری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا