سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

عکس | سمند چینی!

زمان انتشار: 20 ژانویه 2025 ساعت 13:02

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 883385

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عکس | سمند چینی!

عکس | سمند چینی!

به گزارش بیکینگ، اوایل سال ۲۰۰۵، ایران خودرو با یک شرکت چینی به نام یانگمن لوتوس اتومبیل مستقر در استان گویژو چین، توافقنامه‌ای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد. در آن زمان یانگمن فعالیت‌های گسترده‌ای داشت. آن‌ها با شرکت لوتوس کارز توافق‌نامه رسمی داشتند تا خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع کنند.

به نقل از گجت‌نیوز، بر اساس این توافقنامه، آن‌ها حق استفاده از نام چینی لوتوس را دریافت کردند و حق تولید خودروهای اقتصادی ساخت چین را تحت برند لوتوس داشتند. شرکت لوتوس کارز آن زمان متعلق به پروتون هولدینگ مالزی بود. در همان زمان، یانگمن مالک برند Yunqu نیز شد که به دلیل مشارکت قبلی خود با سوبارو مشهور بود.

درست زمانی که ایران خودرو وارد عمل شد، یانگمن به‌دنبال یک شریک با بودجه مناسب برای آغاز پروژه لوتوس بود؛ اما ظاهرا یانگمن، ایران خودرو را به‌عنوان شریک مورد نیاز خود نمی‌دید.

هیچ شرکت چینی فرصتی را برای کسب درآمد از دست نمی‌دهد؛ بنابراین، آن‌ها ایران خودرو را متقاعد کردند تا یک شرکت مشترک با برند Yunqu تشکیل دهند که مدت‌ها بود مدل جدیدی نداشت. یانگمن ۷۰ درصد سهام را در اختیار داشت، در حالی که ایران خودرو تنها ۳۰ درصد سهام را دریافت کرد. این معامله‌ای خوب برای طرف ایرانی نبود، زیرا اکثر شرکت‌های مشترک خارجی-چینی دارای مالکیت ۵۰-۵۰ درصد بودند.

شرکت‌ها توافق کردند که اولین مدل آن‌ها یک نوع چینی از خودرو سمند ایران خودرو باشد. سدانی که در ابتدا براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود.

جالب اینجاست که دو شرکت مستقر در ایران و چین تصمیم گرفتند نسخه به‌روز شده سمند، یعنی سمند سورن را انتخاب کنند که در آن زمان هنوز در ایران در حال توسعه بود و تا سال ۲۰۰۷ (سال ۱۳۸۶) در ایران عرضه نشد.

مدل مشترک این دو خودرو در جولای ۲۰۰۷ به‌صورت رسمی رونمایی شد. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به سمند سورن بود، اما از جلوپنجره‌ای مشکی با نشان بیضی شکل برند Yunqu در وسط بهره می‌برد. نام رسمی GHK7180 برای این خودرو در چین انتخاب شده بود. برنامه اولیه پیش‌بینی تولید ۳۰.۰۰۰ خودرو در سال را داشت که در کارخانه جدیدی در استان شاندونگ ساخته می‌شد.

عکس | سمند چینی!

خودرو مشترک ایران خودرو-چین چه مشخصاتی داشت؟

خودرو سورن ایران خودرو در چین از یک موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۸ لیتری که توسط خود ایران خودرو تولید می‌شد، قدرت می‌گرفت. خروجی این موتور به ۱۰۰ اسب بخار می‌رسید.

این موتور بر اساس پیشرانه PSA XU7 ساخته شده بود. همچنین، اندازه خودرو ۴۵۳۰ در ۱۷۲۰ در ۱۴۶۰ میلی‌متر، فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی‌مترو وزن خالص ۱۲۲۰ کیلوگرم بود. علاوه بر این، می‌توانست با حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

متأسفانه در نهایت سورن ایران خودرو در کشور چین شکست خورد. همانطور که گفته شد، یانگمن بیشتر به‌دنبال شریکی بود که به اجرای برنامه برند لوتوس کمک کند. آن‌ها سرانجام در سال ۲۰۰۸، شریک تجاری خود را پیدا کردند. آن شرکتی جز پروتون مالزی نبود. پروتون، مالک لوتوس نیز بود و خودش هم راغب بود تا به بازار چین ورود پیدا کند.

۵۸۵۸

حتما بخوانید : این تراشه از بذر توت‌فرنگی کوچک‌تر است / تقویت‌کننده سیگنال ارتباطات فضایی

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
ایران خودرو
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 15 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 15 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 15 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 15 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور