فناوری

طوفان گرد و غبار، ماموریت هلیکوپتر مریخ را به تعویق انداخت

طوفان گرد و غبار، ماموریت هلیکوپتر مریخ را به تعویق انداخت

مجله خبری بیکینگ –  هلیکوپتر Ingenuity مریخ ناسا قرار بود نوزدهمین پرواز خود را در سیاره سرخ در تاریخ پنجم ژانویه انجام دهد؛ با این حال در اولین روز سال ۲۰۲۲، یک طوفان گرد و غبار قوی در نزدیکی دهانه Jezero شروع شد که هلیکوپتر و مریخ نورد ناسا آن را بررسی کردند.

به گزارش اسپیس، جاناتان باپست و مایکل میشنا، از تیم آب و هوا این هلیکوپتر اظهار کردند: “گرد و غبار اتمسفر باعث کاهش رسیدن نور خورشیدی به پنل‌های خورشیدی Ingenuity که باتری‌های مورد نیاز پرواز را شارژ می‌کند، می‌شود. آن‌ها توضیح دادند که علاوه بر این، گرد و غبار موجود در جو، توسط نور خورشید گرم می‌شود و جو اطراف را نیز گرم می‌کند و در نتیجه، هوایی با چگالی پایین که هلیکوپتر قادر است در آن پرواز کند، کاهش می‌یابد”. 

حضور طوفان گرد و غبار در مریخ

تیم این هلیکوپتر تصمیم گرفتند پرواز پنجم ژانویه را لغو کنند و منتظر باشند تا طوفان گرد و غبار از بین برود. این یک تصمیم مهم بود و باعث شد Ingenuity به اولین هلیکوپتری تبدیل شود که پروازش به دلیل آب و هوای نامناسب در یک سیاره دیگر به تاخیر افتاد.

طوفان‌های گرد و غبار بزرگ و قدرتمند یک اتفاق عادی در مریخ هستند. به عنوان مثال چند سال پیش یک گرداب در اطراف مریخ، مریخ نورد ناسا را از بین برد. همچنین تاخیر‌های گرد و غبار بیشتری ممکن است در آینده نزدیک برای Ingenuity در راه باشد. باپست و میشنا همچنین تاکید کردند که پاییز تا زمستان به عنوان «فصلی غبارآلود» در مریخ شناخته می‌شود.

گفتنی است که در حال حاضر طوفان گرد و غبار کاهش یافته و ماموریت این هلیکوپتر زودتر از ۲۳ ژانویه انجام می‌گیرد.


بیشتربخوانید

  • جستجوی آثار حیات باستانی با هلیکوپتر ناسا در مریخ+ فیلم

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا