هاست پرسرعت
تکنولوژی

سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

رویکرد تسلا در استفاده از سیستم بینایی مبتنی بر دوربین برای فناوری اتوپایلت و رانندگی خودکار (FSD) در آزمایشی ساده اما معنادار به چالش کشیده شد. مارک روبر، یوتیوبر و مهندس پیشین ناسا، نشان داد که چگونه یک دیوار نقاشی‌شده می‌تواند تسلا را فریب داده و مسیر را به‌اشتباه نشان دهد. این بررسی هرچند کاملاً علمی محسوب نمی‌شود، اما محدودیت‌های بالقوه‌ی فناوری خودران تسلا را برجسته می‌کند.

خودرو لکسوس از نمای پشت پیش از رسیدن به مانکن متوقف شده
خودرو لکسوس در شرایط شبیه‌سازی شده بارانی پیش از رسیدن به مانکن متوقف شده
خودرو تسلا از نمای جلو در شرایط شبیه‌سازی شده بارانی به مانکن برخورد کرده

در ویدئوی یوتیوب روبر، دو خودرو، یک تسلا مدل Y و یک شاسی‌بلند لکسوس مجهز به سنسور LiDAR، در شرایط مختلف ارزیابی شدند. در مرحله‌ی نخست، هر دو خودرو با موفقیت به یک کودک شبیه‌سازی‌شده واکنش نشان داده و متوقف شدند؛ اما در شرایط چالش‌برانگیزتر، مانند دود و باران مصنوعی، عملکرد آن‌ها تفاوت داشت؛ تسلا مانع را تشخیص نداد و بدون توقف ادامه داد، درحالی‌که لکسوس، به لطف سیستم LiDAR، مسیر را به‌درستی تحلیل کرد.

خودرو لکسوس از نمای کناری پیش از رسیدن به دیوار نقاشی شده متوقف شده
خودرو لکسوس از نمای پشت پیش از رسیدن به دیوار نقاشی شده متوقف شده

بزرگ‌ترین ضعف تسلا زمانی نمایان شد که خودروها به دیواری با رنگ‌آمیزی خاص نزدیک شدند که شبیه ادامه‌ی جاده به نظر می‌رسید. لکسوس مانع را تشخیص داد و متوقف شد، اما تسلا که تنها به دوربین‌ها متکی بود، فریب خورد و بدون کاهش سرعت با دیوار برخورد کرد.

خودرو تسلا از نمای پشت درحال عبور از دیوار نقاشی شده
خودروی تسلا از نمای سه‌رخ جلو درحال عبور از دیوار نقاشی شده

این اتفاق بار دیگر محدودیت‌های سیستم بینایی مبتنی بر دوربین را در برابر خطای دید آشکار ساخت. برخلاف LiDAR و رادار که امکان تشخیص عمق و شناسایی سه‌بعدی محیط را فراهم می‌کنند، دوربین‌های تسلا دچار خطا شدند.

خودرو لکسوس از نمای بالا در شب - پیش از رسیدن به مانکن متوقف شده
خودروی تسلا در شب از نمای جلو پیش از رسیدن به مانکن متوقف شده

تسلا معتقد است که ترکیب دوربین و هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین بینایی انسانی شود، اما منتقدان باور دارند که حساسیت بالای دوربین‌ها به نور، شرایط جوی و خطاهای بصری، دقت عملکرد آن‌ها را کاهش می‌دهد. آزمایش روبر ضعف این فناوری را در تشخیص جاده‌ی واقعی از تصویر نقاشی‌شده و شرایط شدید جوی نشان داد، مسئله‌ای که می‌تواند در موقعیت‌های واقعی خطرساز باشد.

مقاله‌های مرتبط:
  • سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران چیست

  • سیستم رانندگی خودکار «ریویان» پیشرفته‌تر می‌شود

  • تشریح سیستم رانندگی خودران: نگاهی به نحوه تفکر خودروهای هوشمند

فناوری رانندگی خودکار تسلا پیش‌تر نیز به‌دلیل تصادفات و تحقیقات نظارتی مورد انتقاد قرار گرفته است. با وجود پیشرفت‌های تدریجی، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اتکای صرف به دوربین، چالش‌هایی جدی در مسیر دستیابی به رانندگی کاملاً خودکار ایجاد می‌کند.

بحث درباره‌ی ایمن‌ترین رویکرد برای توسعه‌ی خودروهای خودران، بینایی مبتنی بر دوربین، LiDAR یا ترکیب چند حسگر، همچنان ادامه دارد. شواهد موجود نشان می‌دهد که رسیدن به سیستم‌های خودران ایمن و قابل‌ اعتماد هنوز با موانع متعددی روبه‌رو است.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا