سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

زمان انتشار: 9 مارس 2023 ساعت 22:07

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 540067

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن هم‌اکنون زیر گروه برند استلانتیس است که خودروسازان دیگری هم مثل مازراتی، آلفارومئو، جیپ، داج و پژو و… در اینجا قرار دارند.
در این مقاله قصد داریم که مدل‌هایی از سیتروئن را که ما ایرانیان با آنها خاطره داریم،بررسی کنیم.
سیتروئن ۲CV؛ژیان ایرانیان!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

ژیان یا ۲CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس‌واگن بیتل بود.
خودرویی ساده از نظر نگهداری و تولید با مصرف کم و قیمت ارزان؛پاس کردن همه‌ی این شرایط،به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن ۲CV که به معنی دو اسب‌بخار است،از سال ۱۹۴۸ پا به میدان رقابت گذاشت و تا سال ۱۹۹۰ تولید می‌شد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

طبق آمار، ۹ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد!
این یعنی تولید یک نسل در بیش از ۴۰ سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.
طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر،این خودرو را خاص می‌کرد.
پیشرانه‌های مختلفی مثل ۳۷۵ سی‌سی،۴۲۵ سی‌سی،۶۰۲ سی‌سی و M۲۸ برای ۲CV در نظر گرفته شد.
قوی‌ترین پیشرانه که M۲۸ نام دارد، ۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و در مسابقات اتومبیل‌رانی به کار گرفته می‌شد.
نسخه ۳۷۵ سی‌سی آن، ۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و از صفر تا ۶۵ کیلومتر را در ۴۲.۵ ثانیه طی می‌کرد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که ۴ بازوی مک‌فرسون در هر ۴ طرف و در راستای طولی بود،این اجازه را می‌داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست‌انداز،فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده‌تر شود که در نوع خود عجیب بود.
به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به حساب می‌آید!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن ۲CV در نسخه دیان و با نام ژیان از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد،تولید شد.
ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی اقتصادی،گوی رقابت را از دست داد و تا سال ۱۳۶۰ در ایران تولید شد و جای خود را به رنو ۵ معروف داد.
سیتروئن زانتیا؛محبوب مردم

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

زانتیا خودرویی است که توانست در سال‌های اوایل دهه ۸۰ ،در دل مردم ایران جا باز کند و به سرعت به خودرویی محبوب تبدیل شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

حالت آیرودینامیکی و دماغه تندی که داشت،در مقایسه با رقبا،خاص‌تر به نظر می‌رسید.
ویژگی‌های خاصی مثل تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک و قابلیت حرکت با ۳ چرخ و همچنین پیشرانه قدرتمند،وسوسه‌کننده بودند.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

همین ویژگی‌ها باعث شد تا ایمنی بسیار ضعیفی که داشت دیده نشود.با وجود ایربگ و برخی امکانات ایمنی،زانتیا توانست فقط دو ستاره از یوروانکپ دریافت کند که امتیاز بسیار پایینی است.

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت را دارد.
گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
تولید زانتیا در ایران با ۴ مدل سوپرلوکس ۱۸۰۰ ، X۲۰۰۰ و SX۲۰۰۰ و فیس‌لیفت تا سال ۱۳۸۹ ادامه پیدا کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

نسخه فیس‌لیفت که توسط سایپا طراحی شد،با وجود طراحی بسیار ضعیف به شکستی تلخ منجر شد.
سیتروئن C۵؛قدرتمند ولی ناشناخته در ایران

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۵ در دو نسل در ایران عرضه شد.
نسل اول در سال ۲۰۰۰ معرفی شد اما نسخه فیس‌لیفت آن در ایران عرضه شد.
به طور دقیق،فیس‌لیفت نسل اول از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ و نسل دوم از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در ایران عرضه شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

این خودرو به عنوان جانشین زانتیا شناخته می‌شد و همه انتظار این را داشتیم که سیتروئن در معرفی این جانشین سنگ تمام بگذارد.
اما طراحی آن به گونه‌ای نبود که جلب توجه کند و وسوسه‌کننده باشد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

ویژگی‌های ایمنی و امکانات خوب آن،ضعف‌هایی که در زمینه طراحی داشت را می‌پوشاند.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.
امکاناتی مثل کروزکنترل،سنسور دنده عقب،سنسور باران،اتولایت و… در آن سال‌ها خاص و مهم به نظر می‌رسید.
اما به نسل دوم می‌رسیم؛جایی که ضعف‌های طراحی پوشانده شده و حالا این خودرو حرف‌هایی برای گفتن داشت.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سبک طراحی کابین خیلی خاص و متمایز بود.یکی از ویژگی‌های خاص این کابین،فرمانی بود که بخش مرکزی آن ثابت می‌ماند!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

به صورت کلی خودرو لوکس‌تر شده بود و در عین حال طراحی اسپرتی را هم ارائه می‌داد.
همان پیشرانه نسل قبل روی این مدل نصب بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

امکانات دیگری مثل سنسور جلو،ترمز پارک برقی،دیلایت،چراغ چرخشی،چراغ شور،۷ ایربگ و… به نسل دوم C۵ اضافه شده بودند.
متاسفانه سیتروئن C۵ مثل خودروهای دیگر فرانسوی که از امکانات و پیشرانه خوبی برخوردار بودند،اما به دلیل پیشتازی خودروهای کره‌ای و ژاپنی،در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.
سیتروئن C۳؛گران‌ترین سیتروئن ایران!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

هاچ‌بک سیتروئن که در بدترین زمان ممکن در ایران عرضه شد،توسط سایپا-سیتروئن مونتاژ می‌شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

طراحی جدید محصولات سیتروئن در C۳ دیده می‌شد.
قطعا با نبود تحریم‌ها و مشکلات دیگر،C۳ می‌توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i۲۰ و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو و ۴ سیلندر، ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۳ از امکانات نسبتا خوبی برخوردار بود.
در حال حاضر سیتروئن C۳ قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌ دارد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا قرار است نسخه XR سیتروئن C۳ را با داخلی سازی نسبتا بالایی بعد از ۶ سال در ایران تولید کند.
در این پروژه که M۴۴ نام دارد،قرار است نسخه فیس‌لیفت این مدل مونتاژ شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن C۳ XR براساس پلت‌فرم PF۱ که در تارا هم دیده‌ می‌شود،ساخته شده است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

پیشرانه TU۵+ که درچندین مدل دیگر ایران‌خودرو و سایپا هم حضور دارد،حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متری تولید می‌کند.
وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

حضور مدل‌های جدید سیتروئن مثل C۵ X در بازار ایران،می‌توانست موفقیت خوبی را در بین خودروهای کره‌ای و ژاپنی،برای این شرکت فرانسوی رقم بزند.

حتما بخوانید : رازگشایی از تحریم هایی که جلوی خریدمان از چین را هم می گیرد/ به نام پهپاد با هدف بستن اینترنت!

مجله خبری بیکینگ

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29690
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 205
  • شبکه اجتماعی 625
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7443
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 674
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 414

جدیدترین مقالات

  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 1 روز پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 1 روز پیش
  • هر آنچه یک نویسنده تازه کار باید درباره چاپ اولین کتاب بداند
    هر آنچه یک نویسنده تازه کار باید درباره چاپ اولین کتاب بداند 1 روز پیش
  • مزایای استفاده از استابلایزر در محل کار و خانه هوشمند
    مزایای استفاده از استابلایزر در محل کار و خانه هوشمند 1 روز پیش
  • بهترین شرکت های نقد کننده درامد یوتیوب کدامند؟ (+8 شرکت های واسطه یوتیوب)
    بهترین شرکت های نقد کننده درامد یوتیوب کدامند؟ (+8 شرکت های واسطه یوتیوب) 1 روز پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور