راهکار ساده دانشمندان برای خواب بهتر: مصرف میوه و سبزیجات بیشتر

راهکار ساده دانشمندان برای خواب بهتر: مصرف میوه و سبزیجات بیشتر
تصور کنید بتوانید تنها با افزودن چند دانه انگور، یک سیبزمینی یا چند توتفرنگی به وعدههای روزانه، کیفیت خواب را بهطرز چشمگیری بهتر کنید. روش پیشنهادی ساده، طبیعی، بینیاز از داروست و میتواند تنها در عرض یک شب، خوابی آرامتر و پیوستهتر برای شما به ارمغان بیاورد. دانشمندان میگویند تغذیهی سالم، نقشی فراتر از سلامت جسم دارد؛ نقشی که تا رختخواب شبانه ادامه پیدا میکند.
کیفیت خواب، یکی از عوامل کلیدی در سلامت جسم و ذهن است و راهکارهای بسیاری برای بهبود آن پیشنهاد شده؛ از تنظیم دمای اتاق گرفته تا ورزش منظم. اکنون، مطالعهای تازه که توسط پژوهشگران دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کلمبیا انجام شده، نشان میدهد که میان میزان مصرف میوه و سبزی و کیفیت خواب شبانه ارتباط معناداری وجود دارد. گذشته از این، فواید تغذیهای این خوراکیها نیز قابل چشمپوشی نیست.
بهگزارش ساینسآلرت، دکتر اسرا تسالی، پژوهشگر خواب از دانشگاه شیکاگو، میگوید: «یافتههای مطالعه گامی مهم در پرکردن خلأ دانش عمومی دربارهی پیوند میان تغذیه و خواب محسوب میشوند.»
در پژوهش، ۳۴ شرکتکنندهی جوان و سالم بهمدت یک هفته عادات غذایی خود را به ثبت رساندند. سپس با استفاده از ابزارهای پوشیدنی، الگوهای خواب افراد نیز سنجیده شد. پژوهشگران بهویژه بر میزان گسیختگی خواب تمرکز کردند؛ یعنی تعداد دفعات بیدار شدن یا جابهجایی بین مراحل مختلف خواب.
-
کدام میوهها بیشترین پروتئین را دارند؟18 03 04
مطالعه ’12
-
محققان راهی ساده برای بهبود کیفیت خواب کشف کردند25 08 02
مطالعه ‘2
-
میوه و سبزیجات بخورید تا علائم افسردگی را کاهش دهید19 09 03
مطالعه ‘2
نتایج بهدستآمده نشان داد افرادی که بیشتر میوه، سبزی و کربوهیدراتهای سالم، مانند غلات کامل مصرف کرده بودند، خواب آرامتری را تجربه کردند. به باور تیم پژوهش، فیبر و کربوهیدراتهای موجود در این مواد غذایی، نقش اصلی را در بهبود کیفیت خواب ایفا میکنند.
فیبر و کربوهیدرات نقش اصلی را در بهبود کیفیت خواب ایفا میکنند
مدلسازی آماری پژوهشگران نشان میدهد که مصرف پنج پیمانه میوه و سبزی در روز، میتواند تا ۱۶ درصد کیفیت خواب را بهبود بخشد که به گفتهی تسالی، «بسیار شایان توجه» است. او میافزاید: «چنین تغییری فقط در یک شب ظاهر میشود که واقعاً چشمگیر است.»
البته، دادههای آزمایش بهتنهایی برای اثبات رابطهی علت و معلولی کافی نیستند. عواملی مانند سطح درآمد نیز ممکن است هم بر تغذیه و هم بر خواب اثر بگذارند. بااینحال، یافتهها حاکی از وجود رابطهای معنادار هستند. نتایج پژوهش با مطالعات پیشین در زمینهی تأثیر رژیم غذایی بر کیفیت خواب همخوانی دارد. ارتباط میان تغذیه و خواب منطقی است؛ زیرا سلامت عمومی بدن بهشدت به هر دو عامل وابسته است.















