سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند / داستان اولین خودروی هیبریدی هیوندای

زمان انتشار: 29 سپتامبر 2025 ساعت 13:00

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 959435

زمان مطالعه: 6 دقیقه

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند / داستان اولین خودروی هیبریدی هیوندای

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند / داستان اولین خودروی هیبریدی هیوندای

به گزارش بیکینگ، به نقل از پدال، بسیاری سوناتا هیبریدی را سرآغاز حرکت هیوندای به سمت خودروهای سبز می‌دانند اما تاریخچه هیبریدی هیوندای بسیار قدیمی‌تر و جذاب‌تر از آن است که تصور می‌کنید. این شرکت سفر خود را در دنیای هیبریدها حدود ۳۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۵ با یک خودروی مفهومی و عجیب به نام FGV-1 آغاز کرد. داستان از اولین نمایشگاه خودرو سئول در سال ۱۹۹۵ شروع شد، جایی که هیوندای از کانسپت FGV-1 (مخفف Future Green Vehicle-1 یا اولین خودروی سبز آینده) پرده‌برداری کرد. این خودرو که بر پایه هیوندای اکسنت ساخته شده بود، قرار نبود به تولید انبوه برسد بلکه نمایشی قدرتمند از سوی هیوندای بود که قصد خود را برای تبدیل شدن به یک پیشگام در فناوری هیبریدی به جهان اعلام می‌کرد.

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند / داستان اولین خودروی هیبریدی هیوندای

نکته شگفت‌انگیز درباره FGV-1، ساختار فنی نامتعارف آن بود. این خودرو در عمل یک خودروی برقی بود که تمام نیروی حرکتی خود را از موتور الکتریکی دریافت می‌کرد. در این میان، یک پیشرانهٔ درون‌سوز کوچک صرفاً نقش ژنراتور را برای شارژ باتری‌ها ایفا می‌کرد و هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ‌ها نداشت. این ساختار که امروزه به آن هیبرید بردافزا می‌گویند، در آن زمان کاملاً نو و انقلابی بود. هیوندای اما به‌سرعت متوجه معایب این سیستم شد. به گفته یکی از مهندسان هیوندای، این روش به باتری و موتور بزرگ‌تری نسبت به سیستم هیبریدی موازی نیاز داشت و گران‌تر بود. به همین دلیل، در مدل بعدی یعنی FGV-2، این شرکت به سراغ سیستم هیبرید موازی رفت؛ سیستمی که در آن پیشرانهٔ بنزینی و موتور الکتریکی هردو می‌توانند خودرو را به حرکت درآورند و امروزه در اکثر خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود.

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند / داستان اولین خودروی هیبریدی هیوندای

این آزمون‌وخطاها با تصویب پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ و الزام کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای، اهمیت بیشتری پیدا کرد و به هیوندای اطمینان داد که در مسیر درستی قرار دارد. گام مهم بعدی، تولید هیوندای کلیک هیبرید در سال ۲۰۰۴ بود. هرچند از این مدل تنها ۵۰ دستگاه و عمدتاً برای استفاده مقامات دولتی ساخته شد اما ثابت کرد که هیوندای توانایی تولید عملیاتی خودروهای هیبریدی را دارد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱٫۳ لیتری در کنار یک موتور الکتریکی ساخت هیتاچی و باتری‌های پاناسونیک بهره می‌برد.

پس‌ازآن، با معرفی مدل‌های دیگری مانند ورنا هیبرید و درنهایت النترا LPI هیبرید در سال ۲۰۰۹، راه برای ورود جدی هیوندای به بازار جهانی هموار شد. نقطه اوج این تلاش‌ها، عرضه جهانی هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۱ در فوریه ۲۰۱۱ بود. این خودرو با تکیه بر مجموعه قوای محرکه Blue Drive هیوندای، این برند را به‌عنوان یک بازیگر اصلی در عرصه خودروهای هیبریدی تثبیت کرد و موفقیت آن تا به امروز ادامه دارد. مسیری که با یک ایده جسورانه در سه دهه پیش آغاز شد، امروز هیوندای را به یکی از رهبران فناوری خودروهای پاک تبدیل کرده است.

58322

حتما بخوانید : روایت وزیر ارتباطات از «چند روز پربار برای اقتصاد دیجیتال»
برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 15 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 15 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 15 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 15 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور