سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری

سرتیتر خبرها

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

12 ساعت پیش
آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

12 ساعت پیش
آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

12 ساعت پیش
نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

12 ساعت پیش
مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

12 ساعت پیش
آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

12 ساعت پیش
عزم شیائومی برای رقابت جدی با  آیفون ۱۷

عزم شیائومی برای رقابت جدی با آیفون ۱۷

12 ساعت پیش
همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

12 ساعت پیش
قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

12 ساعت پیش
چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

12 ساعت پیش

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

زمان انتشار: 22 آوریل 2024 ساعت 11:53

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 814457

زمان مطالعه: 14 دقیقه

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، وقتی صحبت از ایمنی خودرو می‌شود، ابتدا به فکر خودروهای خارجی نظیر مرسدس‌بنز، نیسان و ولوو می‌افتیم. برندهایی که برای حفظ اعتبار، بازار فروش و البته جان مشتریانشان حداکثر تلاش را می‌کنند تا خودرویی ایمن به جامعه ارائه کنند. هرچند در خودروهای اسپرت و ابرخودروها این فاکتور کمتر مدنظر قرار می‌گیرد اما هرچه خودرو اقتصادی‌تر و خانوادگی‌تر باشد، ایمنی در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بالاخره این مردم طبقه متوسط و ضعیف (پرجمعیت‌ترین قشر هر جامعه) هستند که باید از این خودروها استفاده کنند؛ پس رفت‌وآمد و مصرف آن‌ها بیشتر است و درنتیجه، احتمال رخداد حادثه هم افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش پدال، متاسفانه شهرت خودروهای داخلی ما در این زمینه اصلا خوب نیست. تقریبا همه ما خودروهای ایرانی را به کیفیت پایین بدنه و ایمنی ضعیف می‌شناسیم. دور نیست آن روزهایی که اخبار ترافیکی از شبکه‌های سیما پخش می‌شد و تصاویر مدل‌های مختلف پژو، پراید و سمند را نشان می‌داد که به‌کلی خورد شده‌اند. با این وجود تصور می‌کنم اکتفا به شهرت بد این محصولات کافی نیست و بهتر است بدانیم خودروهای ما واقعا در چه جایگاهی از این گستره وسیع قرار می‌گیرند. برای رسیدن به این مهم، باید به استانداردهای جهانی نگاهی بیاندازیم.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

ایمنی به مقاومت فیزیکی ختم نمی‌شود

در دنیای امروزی که فناوری‌های پیشرفته، راه خود را به صنعت خودرو باز کرده‌اند، ایمنی تنها به مقاومت بدنه در برابر ضربه یا سرعت عملکرد سیستم کیسه‌هوا خلاصه نمی‌شود. اگر از دنبال‌کنندگان رسانه اینترنتی پدال باشید، حتما با اخبار معرفی خودروهای اقتصادی تازه برندهای مشهوری چون فولکس‌واگن، رنو، نیسان و… مواجه شده‌اید. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که این خودروسازان در معرفی محصولات خود روی آن تمرکز می‌کنند، ایمنی محسوب می‌شود. فاکتورهای این خودروسازان برای ایمن جلوه‌دادن خودروهایشان به نمره یورو انکپ، IIHS یا NHTSA ختم نمی‎‌شود.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده بخش مهمی از فاکتورهای ایمنی خودروهای امروزی به شمار می‌روند که مانند تلفن‌های هوشمند، به بخش جدانشدنی خودروهای مدرن تبدیل شده‌اند. از مشهوترین و باسابقه‌ترین این سیستم‌ها می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل، ABS، اشاره کرد که مهمان تمام محصولات تازه بازار ایران است. مشخصا فهرست ویژگی‌های ایمنی به ترمز ختم نشده و شامل انواع حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی می‌شود. سامانه TCS (کنترل کشش)، ESC (کنترل پایداری)، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، تشخیص عابر پیاده و… تنها بخشی از فهرست بلندبالای ایمنی در خودروهای مدرن به شمار می‌روند. بنابراین، در سنجش ایمنی خودرو، علاوه بر مقاومت فیزیکی آن در برابر ضربه، باید فناوری‌های پیشگیری از تصادف را نیز مدنظر قرار داد.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

تکلیف خودروهای قدیمی روشن است

بسیاری از مدل‌های متداول چون خانواده سمند، انواع پراید و مدل‌های مختلف پژو مانند پارس یا از خط تولید خارج شده‌اند یا قرار است به‌زودی کارخانه را برای همیشه ترک کنند. پس در ادامه به مدل‌های جدید می‌پردازیم؛ چراکه تکلیف ایمنی مدل‌های قدیمی بر همگان روشن شده است. اما خودروهای شاخص داخلی از برندهای ایران‌خودرو و سایپا مانند دنا، رانا، کوییک، تیبا و… همه زیر سایه بالارده‌ترین خودروهای داخلی یعنی ایران‌خودرو تارا و سایپا شاهین قرار می‌گیرند. جا دارد پیش از بررسی مدل‌های پیشتاز ایرانی و برای دستیابی به یک معیار مناسب، نگاهی به استانداردهای جهانی داشته باشیم.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

استاندارد بین‌المللی ایمنی

البته که یک قانون یا دفترچه واحد به‌نام «استاندارد جهانی خودرو» وجود ندارد و این قوانین، باتوجه به منطقه متفاوت هستند اما انجمن جهانی یکسان‌سازی قوانین خودرویی سازمان‌ملل‌متحد پیشنهاد می‎‌کند، یک خودرو باید این موارد حداقلی را داشته باشد:

  • کمربند ایمنی برای مهارسازی مطمئن
  • تطبیق‌پذیری با قیدهای ایزوفیکس برای اتصال صندلی کودک
  • تطبیق‌پذیری با استانداردهای تصادف از جلو، کنار و عقب برای حفظ جان سرنشینان
  • استانداردهای لازم برای محافظت از جان عابر پیاده درصورت رخداد حادثه
  • سیستم کنترل پایداری (ESC) برای حفظ کنترل خودرو در شرایط اورژانسی

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

البته سازمان جهانی بهداشت، «WHO»، توصیه می‌کند خودروسازان از تست‌های ایمنی محلی نیز پیروی کنند تا خودرو بر پایه یک ساختار قابل‌اتکا روانه بازار شود. به گزارش این سازمان، تنها ۴۰ کشور در جهان اجرای تمام این قوانین را ضروری کرده‌اند. در میان سازمان‌های منطقه‌ای، نام سه سازمان یورو اِنکَپ (در اروپا)، NHTSA و IIHS (در ایالات‌متحده) به‌عنوان مهم‌ترین تعیین‌کنندگان استاندارد ایمنی شناخته می‌شود که هر کدام تست‌های مخصوص خود را برای امتیازبندی ایمنی خودروها ارائه کرده‌اند.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

ایمنی پرچمداران ایرانی

در بازار کشور ما شناخته‌شده‌ترین معیار ایمنی، یورو انکپ به شمار می‌رود که اتفاقا در خرید محصولات وارداتی چون مدل‌های چینی و کره‌ای گوناگون اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این مطلب به خودروهای داخلی اختصاص دارد. در میان خودروهای ایرانی، دو مدل تارا و شاهین را می‌توان به‌عنوان پرچمداران خودروسازی داخلی برشمرد پس باقی مدل‌های کنونی بازار، زیر سایه این دو سدان متوسط قرار خواهند گرفت.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

تارا بر پایه پلفترم FP3 پژو-سیتروئن توسعه یافته است که در تست‌های ایمنی موسسه یادشده، ۳ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. البته خودروی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۴ (که بنیان توسعه تارا به شمار می‌رود) در این تست‌ها به چهار کیسه‌هوا مجهز بوده که دو عدد آن در نسخه دستی تارا حذف شده است. هم تارا و هم ۳۰۱ به فناوری ABS، ESC، SBR و ایزوفیکس مجهز هستند. بنابراین تارا دستی جایی پایین‌تر از پژو ۳۰۱ ۲۰۱۴ با ۳ ستاره ایمنی قرار خواهد گرفت. شاهین هم که درحال حاضر عنوان ایمن‌ترین خودروی ملی را با خود به‌یدک می‌کشد، بنابر ادعای سازنده، تست‌های ایمنی موسسه یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی گذارنده است.

بررسی سایپا شاهین دنده ای

اما معنای ستاره‌های ایمنی چیست؟

موسسه یورو انکپ از سال ۲۰۱۶ و به‌دلیل توسعه فناوری، هر خودرو را دو بار درجه‌بندی می‌کند. بار اول باید نسخه پایه خودرو موردآزمایش قرار بگیرد و تمام خودروهای روز بازار فارغ از قیمت و کشور تولیدشان، می‌توانند این تست را بگذرانند و از آن امتیاز دریافت کنند. اما درجه‌بندی دوم مربوط به مدل‌هایی می‌شود که با پکیج‌های ایمنی عرضه می‌شوند. به بیان دیگر، خودروساز پرآپشن‌ترین و مجهزترین نسخه یک خودرو را به این موسسه می‌فرستد تا تاثیر سیستم‌های جدیدش را روی خودروی تازه مشاهده کند. هرچه عملکرد نسخه آپشنال بهتر باشد، امتیاز کلی خودرو هم بالاتر می‌رود.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

نتیجه همه این تست‌ها و آزمایش‌های گوناگون با شاخصی به نام ستاره ایمنی معرفی می‌شود. سایت رسمی موسسه بلژیکی یورو انکپ، درجه‌بندی خودروها را به این شکل توصیف می‌کند:

۵ ستاره ایمنی عملکرد کلی عالی در حفاظت از ضربه و تجهیزات مناسب به‌همراه فناوری‌های پیشگیرانه قدرتمند
۴ ستاره ایمنی عملکرد کلی خوب در حفاظت از ضربه و حضور احتمالی فناوری‌های پیشگیری از تصادف
۳ ستاره ایمنی حداقل حفاظت از سرنشینان اما فاقد فناوری‌های پیشگیرانه
۲ ستاره ایمنی حفاظت نامی و فاقد فناوری پیشگیرانه
۱ ستاره ایمنی حفاظت مرزی و محدودیت در فناوری پیشگیرانه
فاقد ستاره ایمنی با هدف فروش مجاز، دارای استاندارد کلاس و فاقد فناوری‌های ایمنی و حیاتی مدرن

حال با درنظر گرفتن معنای درست ۳ ستاره ایمنی می‌توان درک خوبی از سطح ایمنی خودروهایی چون تارا و شاهین در برابر مدل‌های استاندارد جهانی با ۴ یا ۵ ستاره ایمنی باشیم. البته ناگفته نماند که هرچند تست‌های ایمنی این موسسات برای بازسازی شرایط واقعی و با دقت فراوان تهیه شده‌اند اما سانحه واقعی شامل فاکتورها و متغیرهایی می‌شود که آن را به‌مراتب مخرب‌تر از تست ضربه خواهد کرد. بنابراین بهترین روش برای ایمن نگه‌داشتن سرنشینان، رعایت قوانین، رانندگی درست و اصولی و احترام به حق رانندگان دیگر است تا همه به سلامت به مقاصد خود برسند. از آنجا که خودروی بیشتر شهروندان ایرانی حداقل ایمنی را هم ندارند، توصیه می‌شود در رعایت این نکات کوشا باشیم.

227227

حتما بخوانید : با فناوری SIHES، باتری موبایل در چند ثانیه شارژ می‌شود

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا طالبان استفاده از اینترنت فیبر نوری را ممنوع کرد؟
    چرا طالبان استفاده از اینترنت فیبر نوری را ممنوع کرد؟ 12 ساعت پیش
  • چین جنگنده مشهور خود را تبدیل به پهپاد کرد / عکس
    چین جنگنده مشهور خود را تبدیل به پهپاد کرد / عکس 12 ساعت پیش
  • جزئیات توافق تازه آمریکا با چین / تیک‌تاک در آمریکا می‌ماند؟
    جزئیات توافق تازه آمریکا با چین / تیک‌تاک در آمریکا می‌ماند؟ 12 ساعت پیش
  • پیش‌ثبت‌نام سیم‌کارت‌های سری جدید آیفون‌ در ایران
    پیش‌ثبت‌نام سیم‌کارت‌های سری جدید آیفون‌ در ایران 12 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 156
  • امنیت 283
  • اینترنت 3421
  • بازی 8800
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 18
  • تکنولوژی 27449
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 171
  • شبکه اجتماعی 550
  • علم و دانش 14295
  • فناوری 6689
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 619
  • موبایل 700
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 377

جدیدترین مقالات

  • معرفی بیت‌چت؛ پیام‌رسان بلوتوثی جک دورسی بدون نیاز به اینترنت و وای‌فای
    معرفی بیت‌چت؛ پیام‌رسان بلوتوثی جک دورسی بدون نیاز به اینترنت و وای‌فای 7 ساعت پیش
  • آموزش: راهنمای جامع و کاربردی ویرایش ویدیو با Edits؛ رقیب جدید متا برای CapCut
    آموزش: راهنمای جامع و کاربردی ویرایش ویدیو با Edits؛ رقیب جدید متا برای CapCut 7 ساعت پیش
  • عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟
    عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟ 7 ساعت پیش
  • حذف قابلیت کلیدی از گوگل مپس اندروید؛ کاربران معترض!
    حذف قابلیت کلیدی از گوگل مپس اندروید؛ کاربران معترض! 7 ساعت پیش
  • قابلیت جدید واتس‌اپ: انتقال عکس پروفایل از فیس‌بوک و اینستاگرام
    قابلیت جدید واتس‌اپ: انتقال عکس پروفایل از فیس‌بوک و اینستاگرام 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور