بازی

تکنو لایف: ساندبار یا سینما خانگی؛ کدام بهتر است؟

تکنو لایف: ساندبار یا سینما خانگی؛ کدام بهتر است؟

تکنولایف در این مطلب یکبار برای همیشه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را بررسی می‌کند. پس از مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین انتخاب را در مورد سیستم صوتی مورد نیاز خود داشته باشید.

در دنیای مدرن امروز، روزبه‌روز شاهد ابزارها و وسایل جدیدی در فروشگاه‌های لوازم خانگی هستیم که جایگزین وسایل قدیمی می‌شوند. محصولاتی که کیفیت زندگی را بهتر کرده و سمت و سویی هوشمندانه به آن می‌دهند. از میان این وسایل می‌توانیم به تلویزیون‌هایی اشاره کنیم که با ضخامت کم خود توانسته‌اند جای تلویزیون‌های قدیمی را بگیرند و فضای کمی را در خانه‌های مدرن امروز اشغال کنند. اما ایرادی که از همان ابتدا در این محصولات وجود داشت، نبود کیفیت و حجم صدای بالا بود که درنهایت منجر به تولید سیستم‌های صوتی کمک کننده مانند ساندبار و سینمای خانگی و ضرورت استفاده از آن‌ها برای تولید صدای بهتر شد. اما در این شرایط نیز سوالی مشترک در ذهن کاربران ایجاد شد: ” ساندبار بهتره یا سینما خانگی؟” در این مطلب می‌خواهیم یکبار برای همیشه تفاوت ساندبار و سینمای خانگی را بررسی کنیم. پس از مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین انتخاب را در مورد سیستم صوتی مورد نیاز خود داشته باشید.

سینما خانگی چیست؟

سینمای خانگی یک دستگاه دی وی دی پلیر است. این محصول تعدادی بلندگو دارد که با اسامی مختلفی تولید شده و درکنار آن قرار می‌گیرند:

  • لفت فرونت
  • رایت فرونت
  • مفت پیر
  • رایت پیر
  • ساب وافر
  • سنتر

هر کدام از این بلندگوها قدرتی متفاوت داشته و خروجی نهایی صدایشان با هم فرق می‌کند. سینمای خانگی نه‌تنها میزان صدا را بیشتر می‌کند، بلکه می‌تواند روی کیفیت آن نیز موثر باشد و از این نظر یک سیستم صوتی کامل است. با استفاده از این سیستم صوتی می‌توانید صدای استریویی شبیه به سینما را داشته باشید، دقیقا به همین دلیل نام سینمای خانگی روی آن گذاشته شده است. برای خانه‌هایی که متراژ بزرگتری دارند، این مدل از سیستم‌های صوتی انتخاب بهتری است.

ساندبار چیست؟

نمایش یک ارکستر زنده در تلوزیون بزرگ

ساندبار یک دستگاه پخش صوت است که ظاهری افقی داشته و در قسمت جلویی تلویزیون‌های LED و LCD قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم صوتی، می‌توانید صداهای تولید شده توسط تلویزیون خود را با حجم و ولوم بالاتری پخش کنید. کیفیت ساندبارهایی که در بازار موجودند، بستگی به برند تولید کننده آن‌ها دارد ولی اصلی‌ترین کاربرد همه‌ی آن‌ها، افزایش صداست و مدل‌های متوسط آن، تاثیری در کیفیت فایل‌های صوتی ندارد. ساندبار بیشتر مناسب افرادی است که نیازی به حجم صدای زیاد ندارند و متراژ خانه‌شان کم است.

ساندبار بهتر است یا سینما خانگی؟

برای پاسخ به این سؤال باید تفاوت‌ بین این دو سیستم صوتی را در نظر بگیرید. اما قبل از آن بهتر است نگاهی به ویژگی‌های مثبت و منفی هر کدام در جدول زیر بیندازید:

ویژگی‌های مثبت و منفی ساندبار و سینمای خانگی
ساندبار سینمای خانگی
مثبت منفی مثبت منفی
نصب راحت نداشتن پلیر برای دیسک آمپلی فایر بالا قیمت بالا
قیمت مناسب باتوجه‌به امکانات آمپلی فایر محدود قابلیت پخش صدای دالبی مصرف انرژی زیاد
عدم نیاز به سیم‌کشی زیاد عدم توانایی در ایجاد صدای دالبی امکان جابه‌جایی اسپیکرها نیاز به سیم‌کشی زیاد

ابعاد کوچک

نداشتن کنترل از راه دور (برخی مدل‌ها) دارای پلیر برای دیسک ابعاد بزرگ
دارای راه‌های ارتباطی مختلف مناسب برای متراژ بالا پخش ناهمگون صدا در متراژ بالا

تفاوت‌های ظاهری ساندبار و سینمای خانگی

ساندبار طرحی مستطیلی داشته و به‌صورت افقی در جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این محصول را به همراه یک ساب ووفر خریداری کنید. در بدنه ساندبار بسته به مدلی که دارد از یک تا 7 اسپیکر قرار گرفته تا بتواند بالاترین میزان صدا را تولید کنید. سینمای خانگی اما یک مجموعه کامل شامل ساب ووفر، یک گیرنده صدا، و عموماً پنج اسپیکر است که قابلیت ارتقا را هم دارند. یعنی شما می‌توانید تعداد این اسپیکرها را در صورت تمایل بیشتر کنید.

تفاوت در کیفیت صدا

تفاوت بعدی در این دو سیستم صوتی در کیفیت خروجی صدای آن‌هاست. هر دوی این محصولات کیفیتشان نسبت به صدای تلویزیون بهتر بوده و از اسپیکرهای قوی با توان بالا پشتیبانی می‌کنند. اما در سینمای خانگی تجربه واقعی‌تر بودن صدا به خوبی حس می‌شود و این ویژگی به‌دلیل وجود اسپیکرهای زیاد آن است.

در ساندبارهای معمولی با قیمت ارزان و متوسط در بهترین حالت یک صدای استریوی قوی را خواهید داشت و هیچ تغییر دیگری در خروجی نهایی مشاهده نمی‌شود. اما در مدل‌های گران‌قیمت آن می‌توانیم تعداد اسپیکرهای بیشتری را ببینیم که هر کدام به‌صورت یک کانال مجزا عمل کرده و در نتیجه صدای بسیار جذاب‌تری را تولید می‌کنند.

تفاوت در نحوه نصب

تفاوت بعدی بین سینمای خانگی و ساندبار در نحوه نصب آن‌هاست. معمولا نصب ساندبار بسیار راحت‌تر از سینمای خانگی است. کافی است آن را به برق زده و خروجی نهایی را دریافت کنید. برخی از مدل‌ها با بلوتوث، وای فای یا کابل اتصال کار می‌کنند. در مقابل سینمای خانگی نصب پیچیده‌تری دارد. کابل‌های بلند آن با تعداد زیاد ممکن است نیازمند دقت بیشتری در زمان نصب باشد. همچنین تمام اسپیکرها باید به کابل خارج شده از گیرنده متصل شوند.

تفاوت قیمت

قیمت، تفاوت بعدی در این سیستم‌های صوتی است که در ساندبار و سینمای خانگی متفاوت است. عموما ساندبارها قیمت‌های ارزان‌تری دارند. اما در مورد مدل‌های بالاتر این محصولات با قابلیت‌ها و تعداد بلندگوهای بیشتر این قیمت نیز بیشتر می‌شود و در این صورت نمی‌توانیم تفاوت چندانی را با قیمت سینماهای خانگی ببینیم. البته برند تولید کننده این محصولات نیز در تعیین قیمت نهایی آن‌ها تأثیرگذار است.

نوع درگاه‌های ارتباطی

معمولا در ساندبارها شاهد انواع پورت‌های AUX، HDMI هستیم و امکان اتصال ازطریق وای فای و بلوتوث نیز وجود دارد. در سینمای خانگی علاوه‌بر این درگاه‌ها، پخش‌کننده بلو-ری Blue-Ray را هم می‌بینیم که البته تنها در برخی مدل‌ها دیده می‌شود.

سینمای خانگی یا ساندبار؟ انتخاب شما کدام است؟

تصویر انواع مختلف ساندربار

اکنون تفاوت بین ساندبار یا سینمای خانگی را می‌دانید و راحت‌تر می‌توانید در مورد خرید یا عدم خرید آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. اغلب فروشندگان در زمان برخورد با مشتریانی که سؤال “ساندبار بخرم یا سینما خانگی؟” را می‌پرسند، پیشنهاد می‌کنند تا ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرند. پس از آن با درنظرگرفتن یک بازه قیمتی مشخص بهترین مدل را با بالاترین کیفیت خروجی صدا انتخاب کنند. شما هم نظرات خود را در مورد استفاده از این سیستم‌های صوتی و کیفیت صداهای خروجی‌شان با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما ساندبار بهتره یا سینمای خانگی؟ کدامیک انتخاب بهتری برای کاربری‌های معمولی است؟

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و بیکینگ هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا