تکنولوژی

بهترین زعفران ایران در چه شهری کشت می‌شود؟

بهترین زعفران ایران در چه شهری کشت می‌شود؟

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

بهترین زعفران ایران در کدام مناطق کشت و برداشت می شود؟ شاید برای خیلی از شما عزیزان زمانی که می‌خواهید زعفران خریداری کنید این سوال پیش بیاید که زعفران کدام شهر و منطقه را تهیه کنم؟ یا این که بهترین نوع زعفران ایران برای کدام شهر ها است؟ ما تصمیم بر تهیه این مقاله برای پاسخ به سوالات شما عزیزان گرفته ایم پس حتما در ادامه با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که بهترین زعفران ایران در قسمت های شرق کشور مانند خراسان رضوی کشت و برداشت می شود اما این یک باور غلط است. با اینکه در شرق ایران هم کیفیت زعفران بسیار خوب است و کشت و برداشت زعفران تقریبا از مناطق شرق ایران رواج پیدا کرده است اما به دلایلی که در ادامه حتما به آن ها می‌پردازیم، امروزه زعفران منطق غرب کشور کیفیت و ماندگاری بسیار بهتری داشته و هم چنین طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است.

 بهترین زعفران ایران در کجا کشت می‌شود؟

همانطور که در قسمت قبل هم گفته شد در حال حاضر هم بسیاری از افراد هستند که بر این باورند کیفیت و نوع زعفران در مناطق شرق ایران کشت و برداشت می شود بهترین کیفیت را دارد، اما ما امروزه دلایلی داریم که می‌خواهیم به شما بگوییم که غرب ایران را به هیچ عنوان دست کم نگیرید به طوری که در کشت و برداشت زعفران از تمامی مناطق کشور و شهر هایی که در کار کشت زعفران هستند پیشی گرفته است و به جایگاه بهترین زعفران ایران از نظر کیفیت و عطر و طعم رسیده است. البته در شرق کشور هم مناطقی هستند که زعفران را با کیفیت بالایی تولید و صادر میکنند.

اخیرا بسیاری از خریدارانی که به دنبال خرید عمده زعفران هستند، از زعفران مناطقی که کروسین یا عیار بالایی دارند برای صادرات استفاده می‌کنند.

زعفران مناطق غرب کشور

دلایلی بر اثبات این موضوع بهتر بودن کیفیت زعفران شهر های غربی کشور وجود دارد که می‌خواهیم به شما بگوییم.

ارتفاع از سطح دریا : یکی از دلایلی که باعث شده است زعفران مناطق غرب کشور کیفیت بهتری داشته باشد ارتفاع از سطح دریا است که همین علت باعث شده است در مناطق غربی که ارتفاع مناسبی از سطح دریا دارند زعفران با کیفیت بسیار عالی برداشت شود و برای فروش به سرار کشور ارسال شود.

آب و هوای خنک : افرادی که در زمینه کشت زعفران فعالیت دارند و یا کسانی که تا حدودی با کشت و پرورش زعفران آشنا هستند این موضوع را می دانند که زعفران یک گیاه سرما دوست است به این معنا است که هر چه دمای هوا سرد تر باشد و بارش باران و برف هم به مقدار زیادی باشد زعفران به خوبی رشد می کند و به گل دهی بیشتر می رسد.

همین علت باعث شده است که زعفران در مناطق غربی با آب و هوای سرد و خنک رشد بسیار بهتری نسبت به سایر مناطق داشته باشد. شاید برای شما این سوال پیش آید که مناطق شمالی کشور که آب و هوای بسیار خنک تر و پر باران تری دارند پس برای کشت زعفران مناسب تر است.

اما باید این را به شما بگوییم که در بسیاری مناطق شمالی کشور در فصل تابستان هم بارش باران وجود دارد و پیاز های زعفران که در خاک هستند به هیج عنوان نباید در تابستان آبیاری شوند زیرا رطوبت و گرما باعث خراب شدن پیاز های زعفران می شود.

با اینکه بهترین زعفران ایران از نظر کیفیت در غرب کشور کشت می‌شود، افرادی هم هستند که در غرب کشور مشغول به کشت و برداشت زعفران هستند، ولی متاسفانه با نداشتن مدیریت و سازمان دهی مطلوب نمی توانند برداشت مناسب و قابل توجهی داشته باشند.

بهترین زعفران ایران

زعفران خراسان

با اینکه گفته شد بهترین زعفران ایران از لحاظ کیفیت و عطر و طعم برای غرب کشور است، اما امروزه بیشترین مقدار زعفران در استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی کشت و برداشت می‌شود.

کشت و برداشت زعفران در استان خراسان رضوی به مقداری است که تا حدودی در تمامی شهر ها و روستا های آن، افراد مشغول به کشت و برداشت و فروش زعفران هستند برای مثال می توان شهر های نیشابور، تربت حیدریه، زاوه، تربت جام، گناباد و بجستان را نام برد.

سالیانه به طور تقریبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زعفران در تمامی جهان تولید می شود که، خراسان رضوی تولید حدودا ۲۰۰ تن از زعفران جهان را به خودش اختصاص داده است.

هم چنین استان خراسان جنوبی هم از نظر کشت و برداشت زعفران در جایگاه دوم قرار دارد و تقریبا شغل نیمی از افراد این استان در خصوص کشت و برداشت زعفران است. به همین دلیل است که خراسان جنوبی رقیبی سرسخت برای زعفران خراسان رضوی و در شرق کشور است.

البته باید این نکته را گفت که اکثر زمین های مناطق کشور برای کشت زعفران بسیار مناسب هستند، استان ها و شهر های بسیاری زیادی به خصوص در غرب کشور مانند شهر همدان ، کرمانشاه ، سنندج و … هم در این زمینه فعالیت دارند.

رقیب مقتدر زعفران خراسان

در غرب کشور، سطح زیر کشت زعفران به ۱۶۱ هکتار می رسد که رقم بسیار بالایی است. در زمین های کشاورزی و باغ های غرب کشور، در سال های گذشته تقریبا حدود ۵۲ کیلو زعفران تولید شده است، اما امروزه این مقدار به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و به رقم ۵۴۸ کیلو گرم رسیده است که، تفاوت بسیار بالایی نسبت به سال های قبل دارد.

در ادامه می خواهیم تعدادی از استان هایی که در سراسر ایران در کشت زعفران موفق هستند را به شما معرفی کنیم.

خراسان رضوی: استان خراسان رضوی اولین استانی است که با سطح زیر کشت 82 هزار هکتاری، بیشترین زعفران ایران را تولید می‌کند. تربت‌حیدریه، مشهد، خاف، گناباد، تربت‌جام هم شهر های این استان هستند که در این زمینه فعالیت دارند و می توان گفت بهترین زعفران ایران را تولید می کنند.

خراسان جنوبی: در خراسان جنوبی 15 هزار هکتار زعفران کشت می شود پس از استان خراسان رضوی، در رتبه دوم تولید زعفران در ایران قرار دارد. شهر های از این استان مانند قائنات، بیرجند، فردوس و بشرویه در تولید زعفران موفق هستند.

 خراسان شمالی استان بعدی، استان خراسان شمالی است که زعفران در هشت شهر آن کشت و تولید می‌شود. شهرستان فاروج ۱۴ تن زعفران در جایگاه اولین شهر پر برداشت زعفران این استان قرار دارد

همدان: و اما شهر همدان که امروزه کشت زعفران در این استان رونق بسیار بالایی دارد و بسیاری از افراد و کشاورزان این شهر کشت مزارع خود را به کشت زعفران تغییر داده اند. همانطور که گفته شده است زعفران یک گیاه سرما دوست است و استان همدان به دلیل داشتن هوای خنک و بارش های باران و برف شرایط بسیار مساعدی برای کشت زعفران دارد. شرکت ماه چین از شرکت های فعال در حوزه تخصصی زعفران هم در همدان مستقر است.

 اصفهان: سطح زیر کشت استان اصفهان حدود 1300 هکتار است و امروزه در اصفهان بسیاری از افراد هستند که بسیار طرفدار کشت زعفران بوده و به هر نحوی می خواهند آن را تجربه کنند شاهین‌شهر، گلپایگان، نطنز و نائین، جز شهر هایی هستند که کشت زعفران در رونق دارد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجی‌رو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

بامن

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا