بررسی بازی Blasphemous 2؛ دنبالهای ارزشمند؟

بررسی بازی Blasphemous 2؛ دنبالهای ارزشمند؟
Blasphemous 2 از نظر گیمپلی تجربهای خیلی بهتر از نسخه پیشین را ارائه میدهد، اما نقاط ضعف مختلفی هم دارد. با بررسی این بازی همراه بیکینگ باشید.
نمیتوان منکر این شد که امروزه بازیهای مستقل اهمیت بسیاری زیادی در صنعت بازیهای ویدیویی دارند. زمانی بود که آنها با الهام از روی بازیهای بزرگ ساخته میشدند و سعی داشتند تا تجربهای جدید یا حتی یکسانی را ارائه دهند. این در حالی است که امروزه بازیهای مستقل مختلفی را میبینیم که خود الهامبخش برای سایر بازیهای ویدیویی هستند. استودیو گیم کیچن (The Game Kitchen) با ساخت بازی Blasphemous توانست تجربهای سرگرم کننده، لذتبخش و چالشبرانگیز را ارائه دهد. یک بازی مترویدوینیایی ساید اسکرولینگ که هدفاش چیزی جز سرگرمی مخاطب نبود و در آن هم حسابی موفق شد.
بهلطف موفقیتهای نسخه اول و محتویاتی که پس از آن در دسترس قرار گرفت، Blasphemous 2 به یکی از بازیهای مستقل مورد انتظار برای کاربران و هواداران نسخه اول قرار گرفت. حال بلسفمس 2 عرضه شده است و باوجود مواردی جدیدی که در خود جای داده و توانسته تجربهای متفاوت را ارائه دهد، در بعضی از موارد هم عقبگرد کوچکی داشته است.
حفرههای داستانی و بعضی از سوالات مخاطب از شخصیتهایی نظیر کریسانته، تا انتهای داستان بیپاسخ و نامفهوم باقی میماند
داستان Blasphemous 2 دقیقا پس از وقایع بسته الحاقی Wounds of Eventide نسخه اول شروع میشود. جاییکه پنیتنت وان از داخل تابوت خود بیرون آمده و یک بار دیگر باید جلوی میراکل را بگیرد. میراکل قصد دارد با تولد یک بچه نمادی را خلق کند تا مردم او را پرستیده و میراکل هم بتواند قدرتهای خود را گسترش دهد. از نظر روایت داستان، بلسفمس 2 مثل نسخه پیشین خود عمل میکند. با یک میانپرده ابتدایی، شالوده اصلی داستان را مشاهده میکنید و با تعامل با کاراکترهای اصلی داستانی و صحبت با آنها هم داستان را متوجه خواهید شد. همچنین خواندن اسطورهشناسی مربوطبه آیتمهای مختلف هم بازیکن را بیشازپیش با جهان Blasphemous 2 و اتفاقات داخل آن آشنا میکند.
ازایننظر تیم سازنده کار خود را بهخوبی انجام داده است و بهخوبی اهداف و داستان پشت هر شخصیت برای بازیکن نمایان میشود. بااینحال روایت داستانی بازی حفرههای کوچکی هم دارد که انتظار داشتم تا انتهای داستان به آنها پاسخ داده شود، اما این اتفاق رخ نمیدهد. همچنین داستان بازی دارای دو پایان مختلف است و بازیکنان با جمعآوری موارد مختلفی، میتوانند برای مشاهده پایان واقعی بازی تلاش کنند.
موردی که باعث تفاوت گیمپلی این نسخه نسبتبه نسخه قبل شده، استفاده از سه سلاح مختلف است
از نظر گیمپلی، بلفسمس ۲ یک بازی مترویدوینیایی ساید اسکرولینگ است که بازیکن در ابتدا به تمامی مکانهای هر محیط و جهان بازی دسترسی ندارد، بلکه با پیشروی و گشتوگذار، میتوانید مهارتهای جدیدی نظیر دوبار پرش، Dash یا بالا رفتن از دیوارهای خاص را کسب کرده تا بتوانید پیشروی خود را بیشازپیش گسترش دهید. موردی که باعث تفاوت گیمپلی این نسخه نسبتبه نسخه قبل شده، استفاده از سه سلاح مختلف است. استودیو گیم کیچن (The Game Kitchen) سه سلاح جدید را برای پنیتنت وان درنظر گرفته است. با شروع بازی و پس از تمام شدن میانپرده ابتدایی، میتوانید از بین سه سلاح درنظر گرفته شده، یکی از آنها را انتخاب کرده و مشغول تجربه Blasphemous 2 شوید. هر یک از سلاحها، شیوه مبارزهای مخصوصبه خود را دارند.
اگر بهدنبال تجربهی نبردهای سریع و سرعتی هستید، Sarmiento & Centella گزینه بسیار مناسبی برای شما است یا کاربران علاقهمند به یک شیوه مبارزهای متعادل، میتوانند در ابتدای بازی بهسراغ Ruego Al Alba بروند. اینکه کدام سلاح را انتخاب کنید، تاحدی در نحوه پیشرفت شما تأثیرگذار است، اما مسیر اصلی و اهداف شما را تغییر نمیدهد. شاید با خود فکر کنید که وجود سه سلاح مختلف و پیدا کردن تمامی آنها در طول تجربه Blasphemous 2 تنها نوع مبارزه کردن بازیکنان را تغییر میدهد. این در حالی است که تیم سازنده از این سلاحها در پلتفرمینگ بازی هم استفاده کرده است. سکو بازیهای بلسفمس ۲ بهگونهای طراحی شده که بازیکنان برای پشت سر گذاشتن بعضی از آنها باید از سلاحهای خود کمک بگیرند.
سکو بازیهای بلسفمس ۲ بهگونهای طراحی شده که بازیکنان برای پشت سر گذاشتن بعضی از آنها باید از سلاحهای خود کمک بگیرند
سیستم مبارزاتی فقط به استفاده از سلاحهای Melee ختم نمیشود، بلکه بهواسطه دو نوع Prayer مختلف هم میتوانید به دشمنان و باسها آسیب وارد کنید. همچنین رُزاری بیدها و مجسمهها، آیتمهای دیگری هستند که ازطریق آنها قادر به بهبود مبارزات و ویژگیهای مختلف خود هستید. مجسمههای چوبی بازی بهخوبی میتوانند ساختار مبارزهای شما را تغییر دهند و طراحی بسیار خوب آنها درکنار رُزاری بیدها سبب شده تا گشتوگذار و وقت گذاشتن برای پیدا کردن آیتمها در بازی Blasphemous 2 ارزشمنمد باشد. بهعبارتی بهخوبی پاداش زحمات و تلاش خود را خواهید گرفت.
دراینمیان اشاره کنم که در زیر نوار سلامت پنیتنت وان یک نوار آبی رنگ با نام Fervour قرار گرفته که همان نوار مانا شما است. با استفاده از پرِیِرهای مختلف، این نوار خالی میشود و با ضربه زدن معمولی به دشمنان هم پر میشود. البته که با انجام مأموریت فرعی یکی از NPCهای داخل بازی، هم نوار مانا شما با استفاده از محیطهای چکپوینت پر میشود و هم اینکه میتوانید بین Prie Dieuها (محیطهای مخصوص عبادت که بازی را ذخیره کرده و نقش چکپوینت را ایفا میکنند) بهراحتی سفر کنید. البته که بازی یک سیستم Fast Travel هم دارد تا بازیکنان از همان ابتدا بتوانند به نقاط مختلف نقشه بازی سفر کنند.
به لطف طراحی بسیار خوب مجسمههای چوبی و رُزاری بیدها، گشتوگذار و اکتشاف در بلسمفس 2 ارزشمند است
سیستم مرگ و مجازات بازیکن هم بدین صورت است که اگر بمیرید، گناه شخصیت اصلی را فرا گرفته و بخشی از نوار مانا پنیتنت وان محدود میشود. حال روی نقشه بازی و جایی که مردهاید، یک Guilt Fragment قرار گرفته که با برداشتن آن، مجددا همه چیز به شرایط عادی و اولیه خود بر میگردد. البته که باید مراقب باشید و در این مسیر مجددا نمیرید. هرچه بیشتر بمیرید و نتوانید فرگمنت خود را بردارید، نوار مانا شما بیشازپیش محدودتر شده و به اسطلاح گناه شما سنگینتر میشود. ازاینرو یا باید فرگمنتها را بردارید یا بهسراغ یکی دیگر از کاراکترهای داستانی رفته و پیش او توبه کنید و با پرداخت پول داخل بازی، گناه خود را از بین ببرید
هرقدر که گیم کیچن در طراحی گیمپلی و سیستم مبارزات بازی تنوع به خرج داده، طراحی باسها و NPCهای داخل بازی آنطور که باید و شاید تأثیرگذار نیستند. باسهای بازی به خودی خود طراحی خوبی دارند و نبردهای سرگرم کنندهای را بهنمایش میگذارند، اما در مقایسه با نسخه پیشین، تاحدی عقبگرد به حساب میآید و همین مورد برای NPCهای بازی هم صدق میکند. طراحی NPCها و نوع مأموریتی که دراختیار شما قرار میدهند، در نسخه پیشین انعطاف بیشتری داشت و اینجا تیم سازنده مسیر خیلی خطیتری را در پیش گرفته که مورد بدی نیست. اما، نتوانسته به اندازه کافی روی درگیر کننده بودن آنها یا خود NPCها تمرکز کند.
هرقدر که گیم کیچن در طراحی گیمپلی و سیستم مبارزات بازی تنوع به خرج داده، طراحی باسها و NPCهای داخل بازی آنطور که باید و شاید تأثیرگذار نیستند
ساده شدن بلسفمس 2 مخاطبای جدیدی را به این بازی مترویدوینیایی چالشبرانگیز جذب خواهد کرد و این سادگی، به درستی طراحی شده تا کاربرای قدیمی و جدید همچنان بهچالش کشیده شوند. از نظر گیمپلی، Blasphemous 2 میتواند تجربهای تقریبا ۱۵ ساعته را دراختیار شما قرار دهد و باوجود مشکلات ذکر شده، همچنان تجربهای سرگرم کننده، جذاب و هیجانانگیز است.
Blasphemous 2 از نظر بصری شبیهبه نسخه پیشین خود بوده و تیم سازنده از طراحیهای پیکسلی استفاده کرده است. همچنان خشونت همیشگی بلسفمس در ضربات تمام کننده و ضربات معمولی در این نسخه هم دیده میشود. طراحی محیطهای بازی متنوع و سرگرم کننده هستند. شاید بعضی از محیطها، شما را یاد نسخه اول بیاندازد و مستقیم به نسخه دوم آورده شده باشند. اما، ایجاد تغییرات مختلف در آنها و استفاده از سایر محیطهای جدید دیگر سبب شده تا یکنواختی خاصی را تجربه نکنید. همچنین طراحی دشمنان بازی هم میتوانست بهتر باشد. تیم سازنده سعی کرده بیشتر از همان دشمنان قدیمی، اما با قدرتهای متفاوت استفاده کند و بهسراغ طراحی دشمنان کاملا جدید نرود.
دراینمیان بد نیست به میانپردههای سینمایی بلسفمس 2 هم اشارهای داشته باشم. استودیو گیم کیچن با طراحی میانپردههایی سعی کرده تا داستان را به روش مخصوص خود روایت کند و در این راه موفق بوده است. بلسفمس ۲ فاقد افت فریم خاصی است و تجربهای روان را ارائه میدهد. اما، باگهای ریز و درشت مختلفی دارد که بعضی از آنها امکان دارد شما را حسابی اذیت کند. برای مثال، امکان دارد با برداشتن Guilt Fragment پس از مردن، نوار مانا شما پر نشود و همچنان در حالت گناه باقی بمانید. متاسفانه بازی تو این بخش آنچنان عملکرد روان و قابل قبولی را از خود بهنمایش نگذاشته است.
موسیقیهای Blasphemous 2 در سطح خوبی قرار دارند و به هنگام مبارزات، میتوانند شما را راضی نگهداشته و بهخوبی حس و حال مبارزه را القا کنند. همچنین صداگذاریها و افکتهای صوتی هم عملکرد خوبی داشته و باگ خاصی ندارند. در انتها، Blasphemous 2 شاید همانند نسخه اول خود جذاب و گیرا نباید، اما همچنان میتواند تجربهای هیجانانگیز و سرگرم کننده را دراختیار مخاطبان قرار دهد. اگر بهدنبال یک بازی مترویدوینیایی جذاب هستید یا نسخه اول را دوست داشتهاید، Blasphemous 2 را از دست ندهید.
تجربه بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده است