تکنولوژی

با جدی شدن واردات، بازار خودرو راکد شد+ قیمت حدودی محصولات ایران خودرو و سایپا

با جدی شدن واردات، بازار خودرو راکد شد+ قیمت حدودی محصولات ایران خودرو و سایپا

برخی از فعالان بازار از شروع کاهش قیمت خودرو طی هفته گذشته خبر می‌دهند، به گفته آنها جدی شدن بحث واردات یکی از اصلی‌ترین دلایل آغاز کاهش قیمت در این بازار است. پیش‌ بینی می‌شود اگر واردات خودرو به صورت جدی دنبال شود و شرایط آن مناسب باشد، قیمت خودروهای خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. همچنین اثر روانی این امیدواری می تواند زمینه را برای کاهش سرعت افزایش یا ثبات قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی فراهم آورد.
قیمت خودروهای خارجی که در حدود یک ماه گذشته با رشد همراه شده بود، از روزهای گذشته به دلیل قوت گرفتن موضوع واردات خودرو و همچنین باز شدن این سامانه، با ثبات و در برخی موارد با کاهش و رکود مواجه شده است.
اگرچه واردات خودروی خارجی بر کاهش قیمت خودرو ایرانی تاثیر خواهد گذاشت اما این موضوع بستگی به نوع واردات خودروهای خارجی دارد. اگر قیمت خودوری خارجی وارده شده به کشور قیمت اقتصادی و در رنج قیمت خودروهای ایرانی باشد، نرخ اتومبیل‌های داخلی به شدت ریزش می‌کند اما اگر این خودروها بالای ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد، قیمت خودروی ایرانی کمتر کاهش خواهد یافت زیرا افراد کمی توانایی خرید این خودروها را دارند.

قیمت حدودی محصولات سایپا در بازار

در بین محصولات سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۱۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) بین ۱۹۹ تا ۲۰۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌‌‌دار ۱۹۴میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۳ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۳میلیون تومان، کوئیک آر (دورنگ) ۲۲۸ میلیون تومان و ساینا ۲۱۳ میلیون تومان قیمت دارند.

قیمت حدودی محصولات ایران خودرو در بازار

در بین محصولات ایران‌‌‌ خودرو نیز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۹۹ تا ۳۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۳۴۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌‌‌دار (مدل ۱۴۰۰) ۳۵۷میلیون تومان، سمند ال. ایکس بین ۲۹۸ تا ۳۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۹۱ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۳۰۵ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو. ۵ حدود ۳۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌‌‌ای ۳۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰) حدود ۵۶۵ میلیون تومان قیمت دارند.
هرچند برخلاف هفته‌‌‌های گذشته تعداد فروشندگان در بازار بیشتر شده، با این‌ حال بازار همچنان در رکود کامل به سر می‌‌‌برد و خبری از خرید و فروش‌ها نیست.
کارشناسان می‌‌‌گویند اکنون همه منتظر اعلام جزئیات واردات خودرو و این‌ که قرار است چه خودروهایی، در چه بازه قیمتی و با چه مشخصاتی و با چه تعرفه‌‌‌هایی وارد شوند، هستند.
به اعتقاد آنها، اگر قرار بر رقابتی شدن بازار خودرو باشد، باید تعرفه‌‌‌ ورودی خودروها کاهش یابد و واردات خودروهای ارزان‌ قیمت با نرخ تعرفه پایین انجام شود. در این صورت تقاضای کاذب موجود در بازار خواهد شکست.
بر این اساس، زمانی خریدوفروش‌ها در بازار به راه می‌‌‌افتد که جزئیات طرح واردات خودرو مشخص شده باشد که به این ترتیب، بازار از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

در همین رابطه، حمید رضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد در مورد کاهش قیمت خودرو کارکرده خارجی اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود موضوع اگر واردات خودرو به صورت جدی دنبال شود، قیمت خودروهای خارجی بین 25 تا 30 درصد کاهش یابد.»
حمیدرضا حیدری در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: «در حال حاضر خبرهای مربوط به واردات خودرو بر بازار داخلی و خارجی آن تاثیر گذاشته و قیمت خودروهای خارجی و داخلی حدود پنج درصد کاهش یافته است.»

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا