سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

ایستادگی دولت در برابر مدیریت خصوصی ایران‌خودرو؛ کارشناس خودرو: زیان سایپا برایتان کافی نیست؟

زمان انتشار: 21 سپتامبر 2025 ساعت 13:01

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 953854

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ایستادگی دولت در برابر مدیریت خصوصی ایران‌خودرو؛ کارشناس خودرو: زیان سایپا برایتان کافی نیست؟

ایستادگی دولت در برابر مدیریت خصوصی ایران‌خودرو؛ کارشناس خودرو: زیان سایپا برایتان کافی نیست؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه هنوز خصوصی‌سازی واقعی در این صنعت رخ نداده است، گفت: از اواخر بهمن سال گذشته بخش خصوصی توانست بر اساس قانون تجارت مدیریت ایران‌خودرو را در دست بگیرد و حدود شش ماه است که هدایت این شرکت را بر عهده دارد. البته این مدت کوتاه، با چالش‌های متعددی همراه بوده است؛ از جمله مقاومت‌های شدید وزارت صمت در برابر تصمیمات مدیریتی جدید، بحران‌های ناشی از کمبود انرژی مانند قطع برق و گاز، و همچنین محدودیت‌های ارزی که نسبت به سال گذشته فشار بیشتری بر صنعت وارد کرده است. بنابراین قضاوت قطعی درباره نتیجه خصوصی‌سازی در این مقطع زود است و باید زمان بیشتری بگذرد تا آثار آن نمایان شود.

او با اشاره به تفاوت آشکار عملکرد ایران‌خودرو و سایپا افزود: در ایران‌خودرو، مدیران مطابق قانون تجارت عمل کنند و قیمت محصولات را ۲۵ درصد افزایش دهند. این تصمیم اگرچه با فشار و مخالفت‌هایی از سوی دولت همراه بود، اما در نهایت موجب شد زیان عملیاتی ایران‌خودرو از خرداد کاهش یابد. در مقابل، مدیران سایپا تحت فشار دولت تن به افزایش غیرمنطقی ۱۵ درصدی قیمت‌ها دادند و همین موضوع باعث شد این شرکت همچنان زیان‌ده باقی بماند و مشکلات نقدینگی آن تشدید شود. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که مدیریت بخش خصوصی و دولتی دو مسیر کاملاً متفاوت را طی می‌کنند و نتایج آن نیز در عملکرد مالی شرکت‌ها قابل مشاهده است.

کاکایی با بیان اینکه دولت همچنان در برابر مدیریت خصوصی ایران‌خودرو مقاومت می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه شاهدیم که دولت با استفاده از قوانین متناقض و رویکردهای دستوری تلاش دارد مدیریت جدید ایران‌خودرو را تضعیف کرده و مانع ادامه مسیر خصوصی‌سازی شود. به بیان دیگر، نوعی تضاد حاکمیتی شکل گرفته است که یک‌سو مدیران بخش خصوصی قرار دارند که به دنبال اجرای قانون تجارت و جلوگیری از زیان‌دهی هستند و در سوی دیگر دولت که همچنان با نگاه سنتی و دستوری در مقابل آن‌ها ایستاده است. 

وی در پایان درباره آینده صنعت خودرو و خصوصی‌سازی در این حوزه خاطرنشان کرد: به‌زودی سبد محصولات ایران‌خودرو تغییر خواهد کرد و آن زمان می‌توان با دقت بیشتری درباره نتیجه این روند قضاوت کرد. اما همه چیز بستگی به این دارد که آیا دولت اجازه می‌دهد مدیریت جدید مسیر خود را ادامه دهد یا اینکه دوباره با ابزارهای مختلف تلاش خواهد کرد کنترل این صنعت بزرگ را به دست بگیرد. 

وی گفت: تجربه گذشته نشان داده هر بار دولت مستقیماً در مدیریت خودروسازان دخالت کرده، زیان‌دهی و مشکلات انباشته بیشتر شده است. بنابراین، آزمون پیش‌روی ایران‌خودرو می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو کشور باشد.

حتما بخوانید : با برندگان جایزه ایگ نوبل ۲۰۲۵ آشنا شوید
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 15 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 15 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 15 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 15 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 15 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور